Aesthetic education and image reading mediation: a study with children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585 |
Resumo: | This study seeks to reflect on the relationship between the image reading mediation and aesthetic education, whose methodology is the Art-Based Educational Research (PEBA). We collected data in a mediation encounter between 6 and 7-year-old children with artist Marcelo Urizar. We based the study is based on Martins’ discussions on cultural mediation; Duarte and Schiller on aesthetic education; and Heidegger and Larrosa on the concept of experience. Among some perceptions, we understand that, when mediation is dialogical, proposing aesthetic nutrition and fruition, the possibilities of aesthetic education and resignification for the subject are amplified. |
id |
UNICAMP-18_a777d3f060b3a186fe002891e0ed1221 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671585 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with childrenEducação estética e mediação de leitura de imagem: um estudo com criançasEducação estética e mediação de leitura de imagem: um estudo com criançasEducação estéticaMediação culturalLeitura de imagemExperiênciaPercepçãoAesthetic educationCultural mediationImage readingExperiencePerceptionEducação estéticaMediação culturalLeitura de imagemExperiênciaPercepçãoThis study seeks to reflect on the relationship between the image reading mediation and aesthetic education, whose methodology is the Art-Based Educational Research (PEBA). We collected data in a mediation encounter between 6 and 7-year-old children with artist Marcelo Urizar. We based the study is based on Martins’ discussions on cultural mediation; Duarte and Schiller on aesthetic education; and Heidegger and Larrosa on the concept of experience. Among some perceptions, we understand that, when mediation is dialogical, proposing aesthetic nutrition and fruition, the possibilities of aesthetic education and resignification for the subject are amplified.Este estudo busca refletir sobre a relação entre mediação de leitura de imagem e educação estética, cuja metodologia é a Pesquisa Educacional Baseada em Arte (Peba). Os dados foram produzidos em um encontro de mediação para crianças de 6 a 7 anos de idade, com a participação do artista Marcelo Urizar. O estudo baseia-se nas discussões de Martins sobre mediação cultural, de Duarte e Schiller sobre educação estética e de Heidegger e de Larrosa sobre o conceito de experiência. Entre algumas percepções, compreende-se que, quando a mediação é dialógica, de forma a propor a nutrição estética e a fruição, as possibilidades de educação estética e de ressignificação para o sujeito amplificam-se.Este estudo busca refletir sobre a relação entre mediação de leitura de imagem e educação estética, cuja metodologia é a Pesquisa Educacional Baseada em Arte (Peba). Os dados foram produzidos em um encontro de mediação para crianças de 6 a 7 anos de idade, com a participação do artista Marcelo Urizar. O estudo baseia-se nas discussões de Martins sobre mediação cultural, de Duarte e Schiller sobre educação estética e de Heidegger e de Larrosa sobre o conceito de experiência. Entre algumas percepções, compreende-se que, quando a mediação é dialógica, de forma a propor a nutrição estética e a fruição, as possibilidades de educação estética e de ressignificação para o sujeito amplificam-se.Universidade Estadual de Campinas2022-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200096Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200096Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000961980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585/30586https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585/30587Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFrancez, LetíciaNeitzel, Adair de Aguiar 2023-02-24T18:07:31Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671585Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T18:07:31Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with children Educação estética e mediação de leitura de imagem: um estudo com crianças Educação estética e mediação de leitura de imagem: um estudo com crianças |
title |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with children |
spellingShingle |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with children Francez, Letícia Educação estética Mediação cultural Leitura de imagem Experiência Percepção Aesthetic education Cultural mediation Image reading Experience Perception Educação estética Mediação cultural Leitura de imagem Experiência Percepção |
title_short |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with children |
title_full |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with children |
title_fullStr |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with children |
title_full_unstemmed |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with children |
title_sort |
Aesthetic education and image reading mediation: a study with children |
author |
Francez, Letícia |
author_facet |
Francez, Letícia Neitzel, Adair de Aguiar |
author_role |
author |
author2 |
Neitzel, Adair de Aguiar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francez, Letícia Neitzel, Adair de Aguiar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação estética Mediação cultural Leitura de imagem Experiência Percepção Aesthetic education Cultural mediation Image reading Experience Perception Educação estética Mediação cultural Leitura de imagem Experiência Percepção |
topic |
Educação estética Mediação cultural Leitura de imagem Experiência Percepção Aesthetic education Cultural mediation Image reading Experience Perception Educação estética Mediação cultural Leitura de imagem Experiência Percepção |
description |
This study seeks to reflect on the relationship between the image reading mediation and aesthetic education, whose methodology is the Art-Based Educational Research (PEBA). We collected data in a mediation encounter between 6 and 7-year-old children with artist Marcelo Urizar. We based the study is based on Martins’ discussions on cultural mediation; Duarte and Schiller on aesthetic education; and Heidegger and Larrosa on the concept of experience. Among some perceptions, we understand that, when mediation is dialogical, proposing aesthetic nutrition and fruition, the possibilities of aesthetic education and resignification for the subject are amplified. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585/30586 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671585/30587 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200096 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200096 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200096 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190167740416 |