Agency and autonomy: building knowledge about social differences based on sex and gender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Liparini-Pereira , Flávia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Caicedo-Roa, Monica, Marçon, Luana, Barros, Nelson Filice de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675323
Resumo: This essay was developed based on an active perspective of knowledge production adapted from the problem-based learning (PBL) methodology. It sought to collectively and interdisciplinarily analyze the categories of sex and gender. A total of 103 references were consulted, discussed by 24 students in Collective Health. A theoretical synthesis was elaborated about the individual and collectiveinvestigations and experiences of the students and professor regarding the topic. This pedagogical experience allowed us to understand the power of language has in maintaining or subverting hegemonic structures. In conclusion, the constructionsand fixations of identities based on highly regulated sex/gender practices reduce the possible multiplicities of being in the world.
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spelling Agency and autonomy: building knowledge about social differences based on sex and genderAgencia y autonomía: construcción colectiva de conocimientos sobre las diferencias sociales con base en el sexo y géneroAgência e autonomia: construção coletiva de conhecimento sobre as diferenças sociais com base em sexo e gêneroAprendizagem baseada em problemasEducação superiorSaúdeRelações de gêneroAprendizaje basado en problemasEducación superiorSaludRelaciones de géneroProblem-based learningHigher educationHealthGender relationsThis essay was developed based on an active perspective of knowledge production adapted from the problem-based learning (PBL) methodology. It sought to collectively and interdisciplinarily analyze the categories of sex and gender. A total of 103 references were consulted, discussed by 24 students in Collective Health. A theoretical synthesis was elaborated about the individual and collectiveinvestigations and experiences of the students and professor regarding the topic. This pedagogical experience allowed us to understand the power of language has in maintaining or subverting hegemonic structures. In conclusion, the constructionsand fixations of identities based on highly regulated sex/gender practices reduce the possible multiplicities of being in the world.Este ensayo fue elaborado dentro de una perspectiva activa de producción de conocimiento a partir de la metodología adaptada de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). El objetivo fue analizar colectiva e interdisciplinariamente la noción clasificatoria en torno al sexo/género. Se consultaron 103 bibliografías, discutidas por 24 estudiantes en Salud Colectiva. Se elaboró un análisis sobre las investigaciones y experiencias de los estudiantes y el docente sobre el tema. Esta experiencia pedagógica nos permitió comprender el poder del lenguaje en mantener o subvertir las estructuras hegemónicas. Concluimos que las construcciones y fijaciones de identidades basadas en prácticas altamente reguladas relacionadas con el sexo/género reducen las posibles multiplicidades de ser y estar en el mundo.Este ensaio foi elaborado dentro de uma perspectiva ativa de produção do conhecimento, a partir de uma metodologia adaptada da Aprendizagem Baseada em Problemas. O objetivo foi analisar coletiva e interdisciplinarmente a noção classificatória em torno do gênero. Foram consultadas 103 bibliografias, discutidas por 24 estudantes em Saúde Coletiva e elaborada uma síntese sobre as investigações e as experiências individuais e coletivas das discentes e do docente sobre a temática. Esta experiência pedagógica permitiu compreender a potência da linguagem na função de manter ou subverter estruturas hegemônicas. Concluiu-se que as construções e as fixações de identidades com base em práticas altamente reguladas com relação ao sexo e ao gênero reduzem as multiplicidades possíveis de ser e estar no mundo.Universidade Estadual de Campinas2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675323Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210056Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210056Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100561980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675323/33160https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675323/33161Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Liparini-Pereira , FláviaCaicedo-Roa, MonicaMarçon, LuanaBarros, Nelson Filice de2023-12-19T12:19:31Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675323Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-19T12:19:31Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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