Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Camila Juraszeck
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silveira, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660728
Resumo: This systematic literature review aimed to identify the relationships established among cinema, Science and teaching (with a greater focus on cartoons and animated films) in theses, dissertations and articles published in the period from 2006 to 2017. The research was carried out using Scielo data basis and the Brazilian Digital Library of theses and dissertations of IBICT, using the search terms “cartoon” or “animation” or “movie theater” and “Science”. Among the works initially found, twenty met the inclusion criteria. It was found that most of them were limited to an in-depth analysis of the film productions, whereas only one study analyzed and applied this resource in the school environment. The results showed there are few studies which directly relate Science and some film products, such as cartoons, especially considering specific areas of Science Education, such as the STS (Science, Technology and Society) approach.
id UNICAMP-18_d5ca3d85ae564c40ef9137032f916106
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660728
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature reviewInterfaces entre cine, ciencia y enseñanza: una revisión sistemática de la literaturaInterfaces entre cinema, ciência e ensino: uma revisão sistemática de literaturaCartoonMovie theaterScienceDibujoCineCienciaDesenhoCinemaCiênciaThis systematic literature review aimed to identify the relationships established among cinema, Science and teaching (with a greater focus on cartoons and animated films) in theses, dissertations and articles published in the period from 2006 to 2017. The research was carried out using Scielo data basis and the Brazilian Digital Library of theses and dissertations of IBICT, using the search terms “cartoon” or “animation” or “movie theater” and “Science”. Among the works initially found, twenty met the inclusion criteria. It was found that most of them were limited to an in-depth analysis of the film productions, whereas only one study analyzed and applied this resource in the school environment. The results showed there are few studies which directly relate Science and some film products, such as cartoons, especially considering specific areas of Science Education, such as the STS (Science, Technology and Society) approach.Esta revisión sistemática de la literatura tuvo como objetivo identificar las relaciones establecidas entre el cine (con un mayor enfoque en los dibujos animados y las películas animadas), la ciencia y la enseñanza en tesis, disertaciones y artículos publicados entre 2006 y 2017. La investigación cubrió las bases de datos de Electronic Electronic Biblioteca en línea y Biblioteca digital brasileña de tesis y disertaciones del Instituto Brasileño de Información en Ciencia y Tecnología, utilizando los términos de búsqueda "dibujo" o "animación" o "cine" y "ciencia". Entre los trabajadores inicialmente encontrados, veinte cumplieron los criterios de inclusión. Se descubrió que la mayoría de ellos estaban limitados al análisis en profundidad de las producciones cinematográficas, mientras que solo un estudio analizó y aplicó este recurso en el entorno escolar. Los resultados también mostraron que hay pocos estudios que relacionen directamente la ciencia y algunos productos cinematográficos, como los dibujos animados, especialmente considerando áreas específicas de la educación científica, como el enfoque de ciencia, tecnología y sociedad (CTS).Esta revisão sistemática de literatura teve como objetivo identificar relações estabelecidas entre cinema (com maior enfoque em desenhos animados e filmes de animação), ciência e ensino em teses, dissertações e artigos publicados entre 2006 e 2017. A pesquisa abrangeu as bases de dados Scientific Electronic Library Online e Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, utilizando os termos de pesquisa “desenho” ou “animação” ou “cinema” e “ciência”. Dentre os trabalhados inicialmente encontrados, vinte atenderam aos critérios de inclusão. Verificou-se que a maioria deles se limitou a analisar aprofundadamente as produções fílmicas, enquanto apenas um trabalho analisou e aplicou este recurso no ambiente escolar. Os resultados evidenciaram, ainda, que são escassos estudos que relacionem diretamente ciência e alguns produtos fílmicos, tais como os desenhos animados, principalmente considerando áreas específicas do ensino de ciências, como o enfoque ciência, tecnologia e sociedade (CTS).Universidade Estadual de Campinas2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660728Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170190Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170190Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201701901980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660728/22758Brazil; 2006-2017Brasil; 2006-2017Brasil; 2006-2017Copyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Camila Juraszeck Silveira, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660728Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review
Interfaces entre cine, ciencia y enseñanza: una revisión sistemática de la literatura
Interfaces entre cinema, ciência e ensino: uma revisão sistemática de literatura
title Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review
spellingShingle Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review
Machado, Camila Juraszeck
Cartoon
Movie theater
Science
Dibujo
Cine
Ciencia
Desenho
Cinema
Ciência
title_short Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review
title_full Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review
title_fullStr Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review
title_full_unstemmed Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review
title_sort Interfaces among movie theater, science and teaching: a systematic literature review
author Machado, Camila Juraszeck
author_facet Machado, Camila Juraszeck
Silveira, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto
author_role author
author2 Silveira, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Camila Juraszeck
Silveira, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto
dc.subject.por.fl_str_mv Cartoon
Movie theater
Science
Dibujo
Cine
Ciencia
Desenho
Cinema
Ciência
topic Cartoon
Movie theater
Science
Dibujo
Cine
Ciencia
Desenho
Cinema
Ciência
description This systematic literature review aimed to identify the relationships established among cinema, Science and teaching (with a greater focus on cartoons and animated films) in theses, dissertations and articles published in the period from 2006 to 2017. The research was carried out using Scielo data basis and the Brazilian Digital Library of theses and dissertations of IBICT, using the search terms “cartoon” or “animation” or “movie theater” and “Science”. Among the works initially found, twenty met the inclusion criteria. It was found that most of them were limited to an in-depth analysis of the film productions, whereas only one study analyzed and applied this resource in the school environment. The results showed there are few studies which directly relate Science and some film products, such as cartoons, especially considering specific areas of Science Education, such as the STS (Science, Technology and Society) approach.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660728
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660728
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660728/22758
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2006-2017
Brasil; 2006-2017
Brasil; 2006-2017
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170190
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170190
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20170190
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189452611584