The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491 |
Resumo: | We aim to understand what are, in the perspective of undergraduate students in Physics Teaching degree, the causes and possible solutions to combat the dropout rate of the course. For this, we were grounded on the theoretical model of Tinto and literatur considerations on the causes and the possible action strategies against dropout in Higher Education. Thirty-three students participated in the research by answering an open-answer questionnaire. The analyses, done through Content Analysis, indicated that most participants had already thought about dropping out, especially those who entered without or with reduced levels of commitment to the course. Learning difficulties and a greater sensitivity of the teachers and the institution towards them were pointed, respectively, as the main reason for dropping out and the best way to combat it. |
id |
UNICAMP-18_e15e7dda7d873a21e40228ab3572f1d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670491 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degreeA visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em físicaA visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em físicaEvasão escolarCurso de licenciaturaFísicaAluno matriculadoEnsino superiorEvasão escolarCurso de licenciaturaFísicaAluno matriculadoEnsino superiorSchool dropoutInitial teacher trainingPhysicsEnrolled studentHigher educationWe aim to understand what are, in the perspective of undergraduate students in Physics Teaching degree, the causes and possible solutions to combat the dropout rate of the course. For this, we were grounded on the theoretical model of Tinto and literatur considerations on the causes and the possible action strategies against dropout in Higher Education. Thirty-three students participated in the research by answering an open-answer questionnaire. The analyses, done through Content Analysis, indicated that most participants had already thought about dropping out, especially those who entered without or with reduced levels of commitment to the course. Learning difficulties and a greater sensitivity of the teachers and the institution towards them were pointed, respectively, as the main reason for dropping out and the best way to combat it.Objetivamos compreender quais são, na visão de licenciandos em Física, as causas e as possíveis soluções para a evasão no curso. Para isso, tomamos como base o modelo teórico de Tinto e considerações da literatura sobre as causas e as possíveis estratégias de ação contra a evasão no Ensino Superior. As informações de pesquisa foram coletadas junto a 33 estudantes por meio de um questionário dissertativo. As análises, realizadas por meio da Análise de Conteúdo, indicaram que a maioria dos participantes já havia pensado em evadir, especialmente aqueles que ingressaram sem ou com níveis reduzidos de compromisso com o curso. As dificuldades de aprendizagem e uma maior sensibilidade dos docentes e da instituição em relação a elas foram apontadas, respectivamente, como o principal motivo para a evasão no curso e a melhor maneira de combatê-la.Objetivamos compreender quais são, na visão de licenciandos em Física, as causas e as possíveis soluções para a evasão no curso. Para isso, tomamos como base o modelo teórico de Tinto e considerações da literatura sobre as causas e as possíveis estratégias de ação contra a evasão no Ensino Superior. As informações de pesquisa foram coletadas junto a 33 estudantes por meio de um questionário dissertativo. As análises, realizadas por meio da Análise de Conteúdo, indicaram que a maioria dos participantes já havia pensado em evadir, especialmente aqueles que ingressaram sem ou com níveis reduzidos de compromisso com o curso. As dificuldades de aprendizagem e uma maior sensibilidade dos docentes e da instituição em relação a elas foram apontadas, respectivamente, como o principal motivo para a evasão no curso e a melhor maneira de combatê-la.Universidade Estadual de Campinas2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000461980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491/29613https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491/29614Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, André Coelho da Cabral, Tairine de Carvalho2022-12-07T13:44:05Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670491Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:05Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree A visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em física A visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em física |
title |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree |
spellingShingle |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree Silva, André Coelho da Evasão escolar Curso de licenciatura Física Aluno matriculado Ensino superior Evasão escolar Curso de licenciatura Física Aluno matriculado Ensino superior School dropout Initial teacher training Physics Enrolled student Higher education |
title_short |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree |
title_full |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree |
title_fullStr |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree |
title_full_unstemmed |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree |
title_sort |
The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree |
author |
Silva, André Coelho da |
author_facet |
Silva, André Coelho da Cabral, Tairine de Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Cabral, Tairine de Carvalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, André Coelho da Cabral, Tairine de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evasão escolar Curso de licenciatura Física Aluno matriculado Ensino superior Evasão escolar Curso de licenciatura Física Aluno matriculado Ensino superior School dropout Initial teacher training Physics Enrolled student Higher education |
topic |
Evasão escolar Curso de licenciatura Física Aluno matriculado Ensino superior Evasão escolar Curso de licenciatura Física Aluno matriculado Ensino superior School dropout Initial teacher training Physics Enrolled student Higher education |
description |
We aim to understand what are, in the perspective of undergraduate students in Physics Teaching degree, the causes and possible solutions to combat the dropout rate of the course. For this, we were grounded on the theoretical model of Tinto and literatur considerations on the causes and the possible action strategies against dropout in Higher Education. Thirty-three students participated in the research by answering an open-answer questionnaire. The analyses, done through Content Analysis, indicated that most participants had already thought about dropping out, especially those who entered without or with reduced levels of commitment to the course. Learning difficulties and a greater sensitivity of the teachers and the institution towards them were pointed, respectively, as the main reason for dropping out and the best way to combat it. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491/29613 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491/29614 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190100631552 |