The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, André Coelho da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cabral, Tairine de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491
Resumo: We aim to understand what are, in the perspective of undergraduate students in Physics Teaching degree, the causes and possible solutions to combat the dropout rate of the course. For this, we were grounded on the theoretical model of Tinto and literatur considerations on the causes and the possible action strategies against dropout in Higher Education. Thirty-three students participated in the research by answering an open-answer questionnaire. The analyses, done through Content Analysis, indicated that most participants had already thought about dropping out, especially those who entered without or with reduced levels of commitment to the course. Learning difficulties and a greater sensitivity of the teachers and the institution towards them were pointed, respectively, as the main reason for dropping out and the best way to combat it.
id UNICAMP-18_e15e7dda7d873a21e40228ab3572f1d4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670491
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degreeA visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em físicaA visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em físicaEvasão escolarCurso de licenciaturaFísicaAluno matriculadoEnsino superiorEvasão escolarCurso de licenciaturaFísicaAluno matriculadoEnsino superiorSchool dropoutInitial teacher trainingPhysicsEnrolled studentHigher educationWe aim to understand what are, in the perspective of undergraduate students in Physics Teaching degree, the causes and possible solutions to combat the dropout rate of the course. For this, we were grounded on the theoretical model of Tinto and literatur considerations on the causes and the possible action strategies against dropout in Higher Education. Thirty-three students participated in the research by answering an open-answer questionnaire. The analyses, done through Content Analysis, indicated that most participants had already thought about dropping out, especially those who entered without or with reduced levels of commitment to the course. Learning difficulties and a greater sensitivity of the teachers and the institution towards them were pointed, respectively, as the main reason for dropping out and the best way to combat it.Objetivamos compreender quais são, na visão de licenciandos em Física, as causas e as possíveis soluções para a evasão no curso. Para isso, tomamos como base o modelo teórico de Tinto e considerações da literatura sobre as causas e as possíveis estratégias de ação contra a evasão no Ensino Superior. As informações de pesquisa foram coletadas junto a 33 estudantes por meio de um questionário dissertativo. As análises, realizadas por meio da Análise de Conteúdo, indicaram que a maioria dos participantes já havia pensado em evadir, especialmente aqueles que ingressaram sem ou com níveis reduzidos de compromisso com o curso. As dificuldades de aprendizagem e uma maior sensibilidade dos docentes e da instituição em relação a elas foram apontadas, respectivamente, como o principal motivo para a evasão no curso e a melhor maneira de combatê-la.Objetivamos compreender quais são, na visão de licenciandos em Física, as causas e as possíveis soluções para a evasão no curso. Para isso, tomamos como base o modelo teórico de Tinto e considerações da literatura sobre as causas e as possíveis estratégias de ação contra a evasão no Ensino Superior. As informações de pesquisa foram coletadas junto a 33 estudantes por meio de um questionário dissertativo. As análises, realizadas por meio da Análise de Conteúdo, indicaram que a maioria dos participantes já havia pensado em evadir, especialmente aqueles que ingressaram sem ou com níveis reduzidos de compromisso com o curso. As dificuldades de aprendizagem e uma maior sensibilidade dos docentes e da instituição em relação a elas foram apontadas, respectivamente, como o principal motivo para a evasão no curso e a melhor maneira de combatê-la.Universidade Estadual de Campinas2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000461980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491/29613https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491/29614Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, André Coelho da Cabral, Tairine de Carvalho2022-12-07T13:44:05Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670491Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:05Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
A visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em física
A visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em física
title The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
spellingShingle The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
Silva, André Coelho da
Evasão escolar
Curso de licenciatura
Física
Aluno matriculado
Ensino superior
Evasão escolar
Curso de licenciatura
Física
Aluno matriculado
Ensino superior
School dropout
Initial teacher training
Physics
Enrolled student
Higher education
title_short The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
title_full The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
title_fullStr The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
title_full_unstemmed The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
title_sort The perspective of enrolled undergraduate students on the dropout in a physics teaching degree
author Silva, André Coelho da
author_facet Silva, André Coelho da
Cabral, Tairine de Carvalho
author_role author
author2 Cabral, Tairine de Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, André Coelho da
Cabral, Tairine de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Evasão escolar
Curso de licenciatura
Física
Aluno matriculado
Ensino superior
Evasão escolar
Curso de licenciatura
Física
Aluno matriculado
Ensino superior
School dropout
Initial teacher training
Physics
Enrolled student
Higher education
topic Evasão escolar
Curso de licenciatura
Física
Aluno matriculado
Ensino superior
Evasão escolar
Curso de licenciatura
Física
Aluno matriculado
Ensino superior
School dropout
Initial teacher training
Physics
Enrolled student
Higher education
description We aim to understand what are, in the perspective of undergraduate students in Physics Teaching degree, the causes and possible solutions to combat the dropout rate of the course. For this, we were grounded on the theoretical model of Tinto and literatur considerations on the causes and the possible action strategies against dropout in Higher Education. Thirty-three students participated in the research by answering an open-answer questionnaire. The analyses, done through Content Analysis, indicated that most participants had already thought about dropping out, especially those who entered without or with reduced levels of commitment to the course. Learning difficulties and a greater sensitivity of the teachers and the institution towards them were pointed, respectively, as the main reason for dropping out and the best way to combat it.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491/29613
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670491/29614
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200046
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190100631552