An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Groppo, Luis Antonio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Tomizaki, Kimi Aparecida, Corrochano, Maria Carla, Borges, Lívia, Ginzel, Flávia, Biliatto, Carusa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309
Resumo: The article aims to analyze factors that explain the emergence and spread of the movement of São Paulo students who, in 2015, occupied 219 schools against the project of “reorganization” of the state school system. Data, generated through literature review and semi-structured interviews, were analyzed based on the concepts of protest cycles, contestation repertoires and “citizenship”. Among the results, the approximation between different networks of activists and students stands out. These networks, influenced by the repertoires of the 2010 global protest cycle, developed the movement's main tactics – acts, occupations and locks – and catalyzed latent experiences, expectations and demands among adolescents.
id UNICAMP-18_e54b06a42b430a3df05710c0bc7f1468
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675309
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015Un acto de libertad: movimiento de estudiantes secundarios en São Paulo, Brasil, 2015Um ato de liberdade: movimento de estudantes secundaristas em São Paulo, 2015Movimento estudantilEstudantes do Ensino MédioRepertórios de contestaçãoMovimiento estudiantilEstudiantes de secundariaRepertorios de contestaciónStudent movementHigh school studentsContestation repertoiresThe article aims to analyze factors that explain the emergence and spread of the movement of São Paulo students who, in 2015, occupied 219 schools against the project of “reorganization” of the state school system. Data, generated through literature review and semi-structured interviews, were analyzed based on the concepts of protest cycles, contestation repertoires and “citizenship”. Among the results, the approximation between different networks of activists and students stands out. These networks, influenced by the repertoires of the 2010 global protest cycle, developed the movement's main tactics – acts, occupations and locks – and catalyzed latent experiences, expectations and demands among adolescents.El artículo tiene como objetivo analizar los factores que explican el surgimiento y propagación del movimiento de estudiantes de São Paulo que, en 2015, ocuparon 219 escuelas contra el proyecto de “Reorganización” del sistema escolar estatal. Los datos, creados a través de revisión de literatura y entrevistas semiestructuradas, fueron analizados con base en los conceptos de ciclos de protesta, repertorios de contestación y “ciudadanía”. Entre los resultados destaca la aproximación entre diferentes redes de activistas y estudiantes. Estas redes, influenciadas por los repertorios del ciclo global de protesta de 2010, desarrollaron las principales tácticas del movimiento - actos, ocupaciones y cerraduras - y catalizaron experiencias latentes, expectativas y demandas entre los adolescentes.O artigo trata do movimento de estudantes paulistas que, em 2015, ocuparam 219 escolas contra o projeto de “reorganização” do sistema escolar estadual, com o objetivo de analisar fatores que explicam sua emergência e disseminação. Os dados, gerados por meio de revisão bibliográfica e de entrevistas semiestruturadas, foram analisados com base nos conceitos de ciclos de protesto, repertórios de contestação e “cidadanismo”. Destaca-se, nos resultados, a aproximação entre diversas redes de ativistas e estudantes. Essas redes, influenciadas pelos repertórios do ciclo global de protestos dos anos 2010, desenvolveram as principais táticas do movimento – atos, ocupações e trancamentos – e catalisaram experiências, expectativas e demandas latentes entre adolescentes.Universidade Estadual de Campinas2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202101011980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309/33137https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309/33138201520152015Copyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGroppo, Luis AntonioTomizaki, Kimi AparecidaCorrochano, Maria CarlaBorges, LíviaGinzel, FláviaBiliatto, Carusa2024-01-11T17:38:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675309Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-11T17:38:15Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
Un acto de libertad: movimiento de estudiantes secundarios en São Paulo, Brasil, 2015
Um ato de liberdade: movimento de estudantes secundaristas em São Paulo, 2015
title An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
spellingShingle An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
Groppo, Luis Antonio
Movimento estudantil
Estudantes do Ensino Médio
Repertórios de contestação
Movimiento estudiantil
Estudiantes de secundaria
Repertorios de contestación
Student movement
High school students
Contestation repertoires
title_short An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
title_full An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
title_fullStr An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
title_full_unstemmed An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
title_sort An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
author Groppo, Luis Antonio
author_facet Groppo, Luis Antonio
Tomizaki, Kimi Aparecida
Corrochano, Maria Carla
Borges, Lívia
Ginzel, Flávia
Biliatto, Carusa
author_role author
author2 Tomizaki, Kimi Aparecida
Corrochano, Maria Carla
Borges, Lívia
Ginzel, Flávia
Biliatto, Carusa
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Groppo, Luis Antonio
Tomizaki, Kimi Aparecida
Corrochano, Maria Carla
Borges, Lívia
Ginzel, Flávia
Biliatto, Carusa
dc.subject.por.fl_str_mv Movimento estudantil
Estudantes do Ensino Médio
Repertórios de contestação
Movimiento estudiantil
Estudiantes de secundaria
Repertorios de contestación
Student movement
High school students
Contestation repertoires
topic Movimento estudantil
Estudantes do Ensino Médio
Repertórios de contestação
Movimiento estudiantil
Estudiantes de secundaria
Repertorios de contestación
Student movement
High school students
Contestation repertoires
description The article aims to analyze factors that explain the emergence and spread of the movement of São Paulo students who, in 2015, occupied 219 schools against the project of “reorganization” of the state school system. Data, generated through literature review and semi-structured interviews, were analyzed based on the concepts of protest cycles, contestation repertoires and “citizenship”. Among the results, the approximation between different networks of activists and students stands out. These networks, influenced by the repertoires of the 2010 global protest cycle, developed the movement's main tactics – acts, occupations and locks – and catalyzed latent experiences, expectations and demands among adolescents.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309/33137
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309/33138
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv 2015
2015
2015
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190498041856