An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309 |
Resumo: | The article aims to analyze factors that explain the emergence and spread of the movement of São Paulo students who, in 2015, occupied 219 schools against the project of “reorganization” of the state school system. Data, generated through literature review and semi-structured interviews, were analyzed based on the concepts of protest cycles, contestation repertoires and “citizenship”. Among the results, the approximation between different networks of activists and students stands out. These networks, influenced by the repertoires of the 2010 global protest cycle, developed the movement's main tactics – acts, occupations and locks – and catalyzed latent experiences, expectations and demands among adolescents. |
id |
UNICAMP-18_e54b06a42b430a3df05710c0bc7f1468 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675309 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015Un acto de libertad: movimiento de estudiantes secundarios en São Paulo, Brasil, 2015Um ato de liberdade: movimento de estudantes secundaristas em São Paulo, 2015Movimento estudantilEstudantes do Ensino MédioRepertórios de contestaçãoMovimiento estudiantilEstudiantes de secundariaRepertorios de contestaciónStudent movementHigh school studentsContestation repertoiresThe article aims to analyze factors that explain the emergence and spread of the movement of São Paulo students who, in 2015, occupied 219 schools against the project of “reorganization” of the state school system. Data, generated through literature review and semi-structured interviews, were analyzed based on the concepts of protest cycles, contestation repertoires and “citizenship”. Among the results, the approximation between different networks of activists and students stands out. These networks, influenced by the repertoires of the 2010 global protest cycle, developed the movement's main tactics – acts, occupations and locks – and catalyzed latent experiences, expectations and demands among adolescents.El artículo tiene como objetivo analizar los factores que explican el surgimiento y propagación del movimiento de estudiantes de São Paulo que, en 2015, ocuparon 219 escuelas contra el proyecto de “Reorganización” del sistema escolar estatal. Los datos, creados a través de revisión de literatura y entrevistas semiestructuradas, fueron analizados con base en los conceptos de ciclos de protesta, repertorios de contestación y “ciudadanía”. Entre los resultados destaca la aproximación entre diferentes redes de activistas y estudiantes. Estas redes, influenciadas por los repertorios del ciclo global de protesta de 2010, desarrollaron las principales tácticas del movimiento - actos, ocupaciones y cerraduras - y catalizaron experiencias latentes, expectativas y demandas entre los adolescentes.O artigo trata do movimento de estudantes paulistas que, em 2015, ocuparam 219 escolas contra o projeto de “reorganização” do sistema escolar estadual, com o objetivo de analisar fatores que explicam sua emergência e disseminação. Os dados, gerados por meio de revisão bibliográfica e de entrevistas semiestruturadas, foram analisados com base nos conceitos de ciclos de protesto, repertórios de contestação e “cidadanismo”. Destaca-se, nos resultados, a aproximação entre diversas redes de ativistas e estudantes. Essas redes, influenciadas pelos repertórios do ciclo global de protestos dos anos 2010, desenvolveram as principais táticas do movimento – atos, ocupações e trancamentos – e catalisaram experiências, expectativas e demandas latentes entre adolescentes.Universidade Estadual de Campinas2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202101011980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309/33137https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309/33138201520152015Copyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGroppo, Luis AntonioTomizaki, Kimi AparecidaCorrochano, Maria CarlaBorges, LíviaGinzel, FláviaBiliatto, Carusa2024-01-11T17:38:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675309Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-11T17:38:15Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015 Un acto de libertad: movimiento de estudiantes secundarios en São Paulo, Brasil, 2015 Um ato de liberdade: movimento de estudantes secundaristas em São Paulo, 2015 |
title |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015 |
spellingShingle |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015 Groppo, Luis Antonio Movimento estudantil Estudantes do Ensino Médio Repertórios de contestação Movimiento estudiantil Estudiantes de secundaria Repertorios de contestación Student movement High school students Contestation repertoires |
title_short |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015 |
title_full |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015 |
title_fullStr |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015 |
title_full_unstemmed |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015 |
title_sort |
An act of freedom: secondary students movement in São Paulo, Brazil, 2015 |
author |
Groppo, Luis Antonio |
author_facet |
Groppo, Luis Antonio Tomizaki, Kimi Aparecida Corrochano, Maria Carla Borges, Lívia Ginzel, Flávia Biliatto, Carusa |
author_role |
author |
author2 |
Tomizaki, Kimi Aparecida Corrochano, Maria Carla Borges, Lívia Ginzel, Flávia Biliatto, Carusa |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Groppo, Luis Antonio Tomizaki, Kimi Aparecida Corrochano, Maria Carla Borges, Lívia Ginzel, Flávia Biliatto, Carusa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Movimento estudantil Estudantes do Ensino Médio Repertórios de contestação Movimiento estudiantil Estudiantes de secundaria Repertorios de contestación Student movement High school students Contestation repertoires |
topic |
Movimento estudantil Estudantes do Ensino Médio Repertórios de contestação Movimiento estudiantil Estudiantes de secundaria Repertorios de contestación Student movement High school students Contestation repertoires |
description |
The article aims to analyze factors that explain the emergence and spread of the movement of São Paulo students who, in 2015, occupied 219 schools against the project of “reorganization” of the state school system. Data, generated through literature review and semi-structured interviews, were analyzed based on the concepts of protest cycles, contestation repertoires and “citizenship”. Among the results, the approximation between different networks of activists and students stands out. These networks, influenced by the repertoires of the 2010 global protest cycle, developed the movement's main tactics – acts, occupations and locks – and catalyzed latent experiences, expectations and demands among adolescents. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309/33137 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675309/33138 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
2015 2015 2015 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210101 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190498041856 |