Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675425 |
Resumo: | This study aims at analyzing the elaboration, monitoring, and assessment of municipal education plans in the period from 2015 to 2020. The research is qualitative and quantitative carried out from data available on the National Education Plan (PNE) website. The findings made evident a high percentage of plans elaborated by municipalities (99%), to the detriment of monitoring and assessment reports, which have not overcome 35%. It is observed that adhesion of municipalities to the elaboration of plans was promoted by Ministry of Education induction, movement weakened due to the dismantling of national federative coordination structures from 2017, which directly impacted the educational planning at the local level. |
id |
UNICAMP-18_ed3816ec59180e02ab4eb8db55641ac5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675425 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local powerMonitoramento e avaliação dos planos municipais de educação: coordenação federativa e poder localMonitoramento e avaliação dos planos municipais de educação: coordenação federativa e poder localCoordenação federativaPolítica educacionalPlanejamento educacionalPoder localPlanejamento educacionalPoder localCoordenação federativaPolítica educacionalEducational PlanningLocal powerFederative coordinationEducational policyThis study aims at analyzing the elaboration, monitoring, and assessment of municipal education plans in the period from 2015 to 2020. The research is qualitative and quantitative carried out from data available on the National Education Plan (PNE) website. The findings made evident a high percentage of plans elaborated by municipalities (99%), to the detriment of monitoring and assessment reports, which have not overcome 35%. It is observed that adhesion of municipalities to the elaboration of plans was promoted by Ministry of Education induction, movement weakened due to the dismantling of national federative coordination structures from 2017, which directly impacted the educational planning at the local level.O objetivo deste artigo é analisar a elaboração, o monitoramento e a avaliação de planos municipais de educação, no período entre 2015 e 2020. Trata-se de uma pesquisa quanti-qualitativa desenvolvida por meio de dados disponibilizados na página eletrônica do Plano Nacional de Educação (PNE). Os resultados apresentados evidenciam um percentual elevado de planos elaborados pelos municípios (99%) em detrimento de relatórios de monitoramento e avaliação, que não ultrapassou os 35%. Observa-se que a adesão dos municípios à elaboração de planos foi promovida pela indução do Ministério da Educação, movimento enfraquecido em razão do desmonte das estruturas nacionais de coordenação federativa a partir de 2017, o que impactou diretamente no planejamento educacional em nível local.O objetivo deste artigo é analisar a elaboração, o monitoramento e a avaliação de planos municipais de educação, no período entre 2015 e 2020. Trata-se de uma pesquisa quanti-qualitativa desenvolvida por meio de dados disponibilizados na página eletrônica do Plano Nacional de Educação (PNE). Os resultados apresentados evidenciam um percentual elevado de planos elaborados pelos municípios (99%) em detrimento de relatórios de monitoramento e avaliação, que não ultrapassou os 35%. Observa-se que a adesão dos municípios à elaboração de planos foi promovida pela indução do Ministério da Educação, movimento enfraquecido em razão do desmonte das estruturas nacionais de coordenação federativa a partir de 2017, o que impactou diretamente no planejamento educacional em nível local.Universidade Estadual de Campinas2023-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675425Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220039Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220039Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202200391980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675425/33345https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675425/33346Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScaff , Elisangela Alves da SilvaOliveira, Regina Tereza Cestari de2024-01-05T14:13:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675425Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-05T14:13:29Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power Monitoramento e avaliação dos planos municipais de educação: coordenação federativa e poder local Monitoramento e avaliação dos planos municipais de educação: coordenação federativa e poder local |
title |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power |
spellingShingle |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power Scaff , Elisangela Alves da Silva Coordenação federativa Política educacional Planejamento educacional Poder local Planejamento educacional Poder local Coordenação federativa Política educacional Educational Planning Local power Federative coordination Educational policy |
title_short |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power |
title_full |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power |
title_fullStr |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power |
title_full_unstemmed |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power |
title_sort |
Municipal education plans monitoring and assessment: federal coordination and local power |
author |
Scaff , Elisangela Alves da Silva |
author_facet |
Scaff , Elisangela Alves da Silva Oliveira, Regina Tereza Cestari de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Regina Tereza Cestari de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scaff , Elisangela Alves da Silva Oliveira, Regina Tereza Cestari de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Coordenação federativa Política educacional Planejamento educacional Poder local Planejamento educacional Poder local Coordenação federativa Política educacional Educational Planning Local power Federative coordination Educational policy |
topic |
Coordenação federativa Política educacional Planejamento educacional Poder local Planejamento educacional Poder local Coordenação federativa Política educacional Educational Planning Local power Federative coordination Educational policy |
description |
This study aims at analyzing the elaboration, monitoring, and assessment of municipal education plans in the period from 2015 to 2020. The research is qualitative and quantitative carried out from data available on the National Education Plan (PNE) website. The findings made evident a high percentage of plans elaborated by municipalities (99%), to the detriment of monitoring and assessment reports, which have not overcome 35%. It is observed that adhesion of municipalities to the elaboration of plans was promoted by Ministry of Education induction, movement weakened due to the dismantling of national federative coordination structures from 2017, which directly impacted the educational planning at the local level. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675425 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675425/33345 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675425/33346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220039 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220039 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220039 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1824498923145789440 |