Teachers’ education and social imaginary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Rosane Karl
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Maria Inês Marcondes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801
Resumo: This paper focuses on English language Brazilian teachers’ in service education who participated in a program in the United States of America from 2010 to 2013. The main objective is to present and discuss how a certain social imaginary underpins the so-called teaching vocation and teachers’ aspirations. It is a qualitative case study, and it has as theoretical basis the concept of social imaginary, and the decolonialist perspective. The methodology consisted of literature research, analyses of participants’ curriculum vitae published on the Lattes Plataform/CNPq, online questionnaires, semi-structured interviews, and statements. Amongst the main findings we name the fact that this imaginary hides the reasons that put the quality of public education at stake.
id UNICAMP-18_f890d2c0e7964ea2a5d5197114cd8d6b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666801
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Teachers’ education and social imaginaryFormación docente e imaginación socialFormação docente e imaginário socialImaginário socialFormação continuada de professores de inglêsDecolonialismoImaginario socialEducación continua de profesores de inglésDecolonialismoSocial imaginaryIn-service english teachers’ educationDecolonialismThis paper focuses on English language Brazilian teachers’ in service education who participated in a program in the United States of America from 2010 to 2013. The main objective is to present and discuss how a certain social imaginary underpins the so-called teaching vocation and teachers’ aspirations. It is a qualitative case study, and it has as theoretical basis the concept of social imaginary, and the decolonialist perspective. The methodology consisted of literature research, analyses of participants’ curriculum vitae published on the Lattes Plataform/CNPq, online questionnaires, semi-structured interviews, and statements. Amongst the main findings we name the fact that this imaginary hides the reasons that put the quality of public education at stake.Este artículo analiza los discursos de los participantes en un programa de formación continua en servicio para profesores de inglés en Estados Unidos entre 2010 y 2013. El objetivo es ilustrar y discutir el concepto de imaginario social, permeando las vocaciones y aspiraciones de los profesores. El artículo es de naturaleza cualitativa, basado en el concepto teórico de imaginario social y la perspectiva descolonial. La metodología incluyó investigación bibliográfica, relevamiento y análisis de currículums publicados en la Plataforma Lattes / CNPq, cuestionarios en línea, entrevistas semiestructuradas y testimonios. Como resultado principal de la investigación presentada en este artículo, destacamos que este imaginario esconde las razones que impiden el mejoramiento de la calidad de la educación pública en el país, que es el objetivo del programa en estudio.Este artigo analisa falas de participantes de um programa de formação continuada em serviço para professores de inglês nos Estados Unidos entre 2010 e 2013. O objetivo é ilustrar e discutir o conceito de imaginário social, perpassando as ditas vocações e aspirações dos docentes. O artigo é de cunho qualitativo, com base teórica do conceito de imaginário social e a perspectiva decolonialista. A metodologia contou com pesquisa bibliográfica, levantamento e análise de currículos publicados na Plataforma Lattes/CNPq, questionários on-line, entrevistas semiestruturadas e depoimentos. Como principal resultado da pesquisa apresentada neste artigo destacamos que esse imaginário oculta os motivos que impedem a melhoria da qualidade da educação pública no país, objetivo do programa em estudo.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190007Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190007Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900071980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801/27220United States; 2010-2013Estados Unidos; 2010-2013Estados Unidos; 2010-2013Copyright (c) 2021 Rosane Karl Ramos, Maria Inês Marcondes de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Rosane Karl Souza, Maria Inês Marcondes de2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666801Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers’ education and social imaginary
Formación docente e imaginación social
Formação docente e imaginário social
title Teachers’ education and social imaginary
spellingShingle Teachers’ education and social imaginary
Ramos, Rosane Karl
Imaginário social
Formação continuada de professores de inglês
Decolonialismo
Imaginario social
Educación continua de profesores de inglés
Decolonialismo
Social imaginary
In-service english teachers’ education
Decolonialism
title_short Teachers’ education and social imaginary
title_full Teachers’ education and social imaginary
title_fullStr Teachers’ education and social imaginary
title_full_unstemmed Teachers’ education and social imaginary
title_sort Teachers’ education and social imaginary
author Ramos, Rosane Karl
author_facet Ramos, Rosane Karl
Souza, Maria Inês Marcondes de
author_role author
author2 Souza, Maria Inês Marcondes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Rosane Karl
Souza, Maria Inês Marcondes de
dc.subject.por.fl_str_mv Imaginário social
Formação continuada de professores de inglês
Decolonialismo
Imaginario social
Educación continua de profesores de inglés
Decolonialismo
Social imaginary
In-service english teachers’ education
Decolonialism
topic Imaginário social
Formação continuada de professores de inglês
Decolonialismo
Imaginario social
Educación continua de profesores de inglés
Decolonialismo
Social imaginary
In-service english teachers’ education
Decolonialism
description This paper focuses on English language Brazilian teachers’ in service education who participated in a program in the United States of America from 2010 to 2013. The main objective is to present and discuss how a certain social imaginary underpins the so-called teaching vocation and teachers’ aspirations. It is a qualitative case study, and it has as theoretical basis the concept of social imaginary, and the decolonialist perspective. The methodology consisted of literature research, analyses of participants’ curriculum vitae published on the Lattes Plataform/CNPq, online questionnaires, semi-structured interviews, and statements. Amongst the main findings we name the fact that this imaginary hides the reasons that put the quality of public education at stake.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801/27220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rosane Karl Ramos, Maria Inês Marcondes de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rosane Karl Ramos, Maria Inês Marcondes de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv United States; 2010-2013
Estados Unidos; 2010-2013
Estados Unidos; 2010-2013
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190007
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190007
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190007
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189960122368