Teachers’ education and social imaginary
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801 |
Resumo: | This paper focuses on English language Brazilian teachers’ in service education who participated in a program in the United States of America from 2010 to 2013. The main objective is to present and discuss how a certain social imaginary underpins the so-called teaching vocation and teachers’ aspirations. It is a qualitative case study, and it has as theoretical basis the concept of social imaginary, and the decolonialist perspective. The methodology consisted of literature research, analyses of participants’ curriculum vitae published on the Lattes Plataform/CNPq, online questionnaires, semi-structured interviews, and statements. Amongst the main findings we name the fact that this imaginary hides the reasons that put the quality of public education at stake. |
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Teachers’ education and social imaginaryFormación docente e imaginación socialFormação docente e imaginário socialImaginário socialFormação continuada de professores de inglêsDecolonialismoImaginario socialEducación continua de profesores de inglésDecolonialismoSocial imaginaryIn-service english teachers’ educationDecolonialismThis paper focuses on English language Brazilian teachers’ in service education who participated in a program in the United States of America from 2010 to 2013. The main objective is to present and discuss how a certain social imaginary underpins the so-called teaching vocation and teachers’ aspirations. It is a qualitative case study, and it has as theoretical basis the concept of social imaginary, and the decolonialist perspective. The methodology consisted of literature research, analyses of participants’ curriculum vitae published on the Lattes Plataform/CNPq, online questionnaires, semi-structured interviews, and statements. Amongst the main findings we name the fact that this imaginary hides the reasons that put the quality of public education at stake.Este artículo analiza los discursos de los participantes en un programa de formación continua en servicio para profesores de inglés en Estados Unidos entre 2010 y 2013. El objetivo es ilustrar y discutir el concepto de imaginario social, permeando las vocaciones y aspiraciones de los profesores. El artículo es de naturaleza cualitativa, basado en el concepto teórico de imaginario social y la perspectiva descolonial. La metodología incluyó investigación bibliográfica, relevamiento y análisis de currículums publicados en la Plataforma Lattes / CNPq, cuestionarios en línea, entrevistas semiestructuradas y testimonios. Como resultado principal de la investigación presentada en este artículo, destacamos que este imaginario esconde las razones que impiden el mejoramiento de la calidad de la educación pública en el país, que es el objetivo del programa en estudio.Este artigo analisa falas de participantes de um programa de formação continuada em serviço para professores de inglês nos Estados Unidos entre 2010 e 2013. O objetivo é ilustrar e discutir o conceito de imaginário social, perpassando as ditas vocações e aspirações dos docentes. O artigo é de cunho qualitativo, com base teórica do conceito de imaginário social e a perspectiva decolonialista. A metodologia contou com pesquisa bibliográfica, levantamento e análise de currículos publicados na Plataforma Lattes/CNPq, questionários on-line, entrevistas semiestruturadas e depoimentos. Como principal resultado da pesquisa apresentada neste artigo destacamos que esse imaginário oculta os motivos que impedem a melhoria da qualidade da educação pública no país, objetivo do programa em estudo.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190007Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190007Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900071980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666801/27220United States; 2010-2013Estados Unidos; 2010-2013Estados Unidos; 2010-2013Copyright (c) 2021 Rosane Karl Ramos, Maria Inês Marcondes de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Rosane Karl Souza, Maria Inês Marcondes de2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666801Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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