Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Homma, Luana Hanaê Gabriel
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Correa, Mirele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675459
Resumo: The interview with Professor Dr. Ernesto Morales Morales, from the Institute of Government and Public Policy (IGOP) of the Autonomous University of Barcelona, presents an analysis of the Participatory Action Research (PAR) project, led by the professor - current coordinator - and other researchers/students since 2013. For nine years, the project was characterised as a public policy of social training for citizenship that, with funding from Barcelona City Council, brings the university closer to the region's public schools. The IAP seeks to investigate and improve local problems of social inequality that have emerged as a result of the global crises since 2008. The professor indicates the foundational bases of the project, its development over the years, an evaluation of its progress and its possibilities for the future, indicating that it is a policy that, even with challenges to overcome, shows great capacity to produce positive effects that are expected of subjects who are members of a democratic society, citizens and rights.
id UNICAMP-18_fb72006bc461922e5f6e8c0d6d235594
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675459
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in BarcelonaProyecto investigación-acción participativa: entrevista con Ernesto Morales Morales sobre una política pública de formación para ciudadanía en BarcelonaProjeto pesquisa-ação participante: entrevista com Ernesto Morales Morales sobre uma política pública de formação para a cidadania em BarcelonaCidadaniaFormação socialPesquisa-ação participantePolítica públicaCiudadaníaFormación socialInvestigación-acción participativaPolítica públicaCitizenshipSocial educationParticipatory action researchPublic policyThe interview with Professor Dr. Ernesto Morales Morales, from the Institute of Government and Public Policy (IGOP) of the Autonomous University of Barcelona, presents an analysis of the Participatory Action Research (PAR) project, led by the professor - current coordinator - and other researchers/students since 2013. For nine years, the project was characterised as a public policy of social training for citizenship that, with funding from Barcelona City Council, brings the university closer to the region's public schools. The IAP seeks to investigate and improve local problems of social inequality that have emerged as a result of the global crises since 2008. The professor indicates the foundational bases of the project, its development over the years, an evaluation of its progress and its possibilities for the future, indicating that it is a policy that, even with challenges to overcome, shows great capacity to produce positive effects that are expected of subjects who are members of a democratic society, citizens and rights.La entrevista con el profesor doctor Ernesto Morales Morales, del Instituto de Gobierno y Políticas Públicas (IGOP) de la Universidad Autónoma de Barcelona, presenta un análisis del proyecto Investigación-Acción Participativa (IAP), encabezado por el profesor – actual coordinador – y otros investigadores/estudiantes desde 2013. Durante nueve años, el proyecto fue caracterizado como una política pública de formación social para la ciudadanía que, con la financiación del Ayuntamiento de Barcelona, acerca la universidad a las escuelas públicas de la región. La IAP busca investigar y mejorar los problemas locales de desigualdad social que emergieron por las crisis mundiales desde 2008. El profesor indica las bases fundacionales del proyecto, su desarrollo durante los años, una evaluación de su andamiento y sus posibilidades para el futuro, indicando ser una política que, mesmo con desafíos a superar, se muestra con grande capacidad de producir efectos positivos al que se espera de sujetos integrantes de una sociedad democrática, ciudadana y de derechos.A entrevista com o professor Dr. Ernesto Morales Morales, do Instituto de Governo e Políticas Públicas (IGOP), da Universidade Autônoma de Barcelona, traz uma análise do projeto Pesquisa-Ação Participante (IAP, do castelhano Investigación-Acción Participativa), levado à frente pelo professor – atual coordenador – e outros pesquisadores/estudantes desde 2013. São nove anos em que o projeto vem se caracterizando como uma política pública de formação social para a cidadania que, com financiamento da Prefeitura de Barcelona, vem aproximando a universidade das escolas públicas da região. A IAP busca investigar e atuar nos problemas locais, melhorando as questões em torno das desigualdades sociais emergidas pelas crises que assolaram o mundo em 2008. O professor indica as bases fundacionais do projeto, seu desenvolvimento ao longo dos anos, uma avaliação de seu andamento e suas possibilidades para o futuro, indicando ser esta uma política que, mesmo diante de desafios a serem superados, se mostra com enorme capacidade de produzir efeitos positivos ao que se espera de sujeitos integrantes de uma sociedade democrática, cidadã e de direitos.Universidade Estadual de Campinas2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675459Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220076Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220076Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202200761980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675459/33372Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHomma, Luana Hanaê GabrielCorrea, Mirele2024-01-09T16:30:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675459Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-09T16:30:33Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona
Proyecto investigación-acción participativa: entrevista con Ernesto Morales Morales sobre una política pública de formación para ciudadanía en Barcelona
Projeto pesquisa-ação participante: entrevista com Ernesto Morales Morales sobre uma política pública de formação para a cidadania em Barcelona
title Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona
spellingShingle Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona
Homma, Luana Hanaê Gabriel
Cidadania
Formação social
Pesquisa-ação participante
Política pública
Ciudadanía
Formación social
Investigación-acción participativa
Política pública
Citizenship
Social education
Participatory action research
Public policy
title_short Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona
title_full Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona
title_fullStr Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona
title_full_unstemmed Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona
title_sort Participatory action research project: interview with Ernesto Morales Morales on a public policy for citizenship training in Barcelona
author Homma, Luana Hanaê Gabriel
author_facet Homma, Luana Hanaê Gabriel
Correa, Mirele
author_role author
author2 Correa, Mirele
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Homma, Luana Hanaê Gabriel
Correa, Mirele
dc.subject.por.fl_str_mv Cidadania
Formação social
Pesquisa-ação participante
Política pública
Ciudadanía
Formación social
Investigación-acción participativa
Política pública
Citizenship
Social education
Participatory action research
Public policy
topic Cidadania
Formação social
Pesquisa-ação participante
Política pública
Ciudadanía
Formación social
Investigación-acción participativa
Política pública
Citizenship
Social education
Participatory action research
Public policy
description The interview with Professor Dr. Ernesto Morales Morales, from the Institute of Government and Public Policy (IGOP) of the Autonomous University of Barcelona, presents an analysis of the Participatory Action Research (PAR) project, led by the professor - current coordinator - and other researchers/students since 2013. For nine years, the project was characterised as a public policy of social training for citizenship that, with funding from Barcelona City Council, brings the university closer to the region's public schools. The IAP seeks to investigate and improve local problems of social inequality that have emerged as a result of the global crises since 2008. The professor indicates the foundational bases of the project, its development over the years, an evaluation of its progress and its possibilities for the future, indicating that it is a policy that, even with challenges to overcome, shows great capacity to produce positive effects that are expected of subjects who are members of a democratic society, citizens and rights.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675459
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675459
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675459/33372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220076
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220076
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220076
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190568296448