Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mercado, Luís Paulo Leopoldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573
Resumo: This article aims to collaborate with the adoption of blended learning in public schools by expanding the understanding of their educational processes from multicultural perspectives. The methodology, of qualitative character, involved bibliographic research on blended learning and multiculturalism, as well as the construction of an interdisciplinary proposal about how the points of view defended in this article could be practiced. Throughout the study, notions such as ecology of knowledge, multiculturalism and interculturality are linked to blended learning with the intention of arguing in favor of educational practices in general, and hybrids in particular, which consider the problematization of dimensions such as identity and difference. Finally, it is argued that, in a multicultural and unequal world like the current one, the most coherent path towards a democratic education begins with the recognition of cultural differences, at school and beyond its walls.
id UNICAMP-19_0269b12ba5c09ba0ab7d84ef8502f780
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665573
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond herIdentidad, diferencia y personalización en la enseñanza híbrida: reflexiones en tiempos de pandemia, pero más allá de ellaIdentidade, diferença e personalização no ensino híbrido: reflexões em tempos de pandemia, mas para além delaCultureBasic educationMulticultural educationCulturaEducação básicaEducação multiculturalCulturaEducación básicaEducación multiculturalThis article aims to collaborate with the adoption of blended learning in public schools by expanding the understanding of their educational processes from multicultural perspectives. The methodology, of qualitative character, involved bibliographic research on blended learning and multiculturalism, as well as the construction of an interdisciplinary proposal about how the points of view defended in this article could be practiced. Throughout the study, notions such as ecology of knowledge, multiculturalism and interculturality are linked to blended learning with the intention of arguing in favor of educational practices in general, and hybrids in particular, which consider the problematization of dimensions such as identity and difference. Finally, it is argued that, in a multicultural and unequal world like the current one, the most coherent path towards a democratic education begins with the recognition of cultural differences, at school and beyond its walls.Este artículo tiene como objetivo colaborar con la adopción de la enseñanza híbrida en las escuelas públicas ampliando la comprensión de sus procesos educativos desde perspectivas multiculturales. La metodología cualitativa implicó la investigación bibliográfica sobre la enseñanza híbrida y la multiculturalidad, así como la construcción de una propuesta interdisciplinar sobre cómo se podrían poner en práctica las ideas y puntos de vista propugnados en este artículo. A lo largo del estudio, nociones como ecología del conocimiento, multiculturalismo e interculturalidad se vinculan a la enseñanza híbrida con la intención de argumentar a favor de las prácticas educativas en general, y las híbridas en particular, que consideran la problematización de dimensiones como la identidad y la diferencia. Finalmente, se sostiene que, en un mundo multicultural y desigual como el actual, el camino más coherente hacia una educación democrática comienza con el reconocimiento de las diferencias culturales, en la escuela y más allá de sus muros.Este artigo tem como objetivo colaborar com a adoção do ensino híbrido em escolas públicas ao ampliar a compreensão dos seus processos educacionais a partir de perspectivas multiculturais. A metodologia, de caráter qualitativo, envolveu pesquisa bibliográfica sobre ensino híbrido e multiculturalismo, bem como a construção de uma proposta interdisciplinar acerca de como os pontos de vista defendidos neste artigo poderiam ser praticados. No decorrer do estudo, noções como ecologia de saberes, multiculturalismo e interculturalidade são articuladas ao ensino híbrido com a intenção de argumentar a favor de práticas educacionais em geral, e híbridas em particular, que considerem a problematização de dimensões como a identidade e a diferença. Por fim, defende-se que, em um mundo multicultural e desigual como o atual, o caminho mais coerente em direção a uma educação democrática inicia-se com o reconhecimento das diferenças culturais, na escola e além dos seus muros. Universidade Estadual de Campinas2022-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866557310.20396/etd.v24i1.8665573ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-1321676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573/28040Global; ContemporaryGlobal; ContemporáneoGlobal; ContemporâneoCopyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Carlos Jorge da Silva CorreiaMercado, Luís Paulo Leopoldo2022-04-07T19:42:13Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665573Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:40.379442ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
Identidad, diferencia y personalización en la enseñanza híbrida: reflexiones en tiempos de pandemia, pero más allá de ella
Identidade, diferença e personalização no ensino híbrido: reflexões em tempos de pandemia, mas para além dela
title Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
spellingShingle Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
Culture
Basic education
Multicultural education
Cultura
Educação básica
Educação multicultural
Cultura
Educación básica
Educación multicultural
title_short Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
title_full Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
title_fullStr Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
title_full_unstemmed Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
title_sort Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
author Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
author_facet Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
Mercado, Luís Paulo Leopoldo
author_role author
author2 Mercado, Luís Paulo Leopoldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia
Mercado, Luís Paulo Leopoldo
dc.subject.por.fl_str_mv Culture
Basic education
Multicultural education
Cultura
Educação básica
Educação multicultural
Cultura
Educación básica
Educación multicultural
topic Culture
Basic education
Multicultural education
Cultura
Educação básica
Educação multicultural
Cultura
Educación básica
Educación multicultural
description This article aims to collaborate with the adoption of blended learning in public schools by expanding the understanding of their educational processes from multicultural perspectives. The methodology, of qualitative character, involved bibliographic research on blended learning and multiculturalism, as well as the construction of an interdisciplinary proposal about how the points of view defended in this article could be practiced. Throughout the study, notions such as ecology of knowledge, multiculturalism and interculturality are linked to blended learning with the intention of arguing in favor of educational practices in general, and hybrids in particular, which consider the problematization of dimensions such as identity and difference. Finally, it is argued that, in a multicultural and unequal world like the current one, the most coherent path towards a democratic education begins with the recognition of cultural differences, at school and beyond its walls.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573
10.20396/etd.v24i1.8665573
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573
identifier_str_mv 10.20396/etd.v24i1.8665573
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573/28040
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Global; Contemporary
Global; Contemporáneo
Global; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216655234596864