Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573 |
Resumo: | This article aims to collaborate with the adoption of blended learning in public schools by expanding the understanding of their educational processes from multicultural perspectives. The methodology, of qualitative character, involved bibliographic research on blended learning and multiculturalism, as well as the construction of an interdisciplinary proposal about how the points of view defended in this article could be practiced. Throughout the study, notions such as ecology of knowledge, multiculturalism and interculturality are linked to blended learning with the intention of arguing in favor of educational practices in general, and hybrids in particular, which consider the problematization of dimensions such as identity and difference. Finally, it is argued that, in a multicultural and unequal world like the current one, the most coherent path towards a democratic education begins with the recognition of cultural differences, at school and beyond its walls. |
id |
UNICAMP-19_0269b12ba5c09ba0ab7d84ef8502f780 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665573 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond herIdentidad, diferencia y personalización en la enseñanza híbrida: reflexiones en tiempos de pandemia, pero más allá de ellaIdentidade, diferença e personalização no ensino híbrido: reflexões em tempos de pandemia, mas para além delaCultureBasic educationMulticultural educationCulturaEducação básicaEducação multiculturalCulturaEducación básicaEducación multiculturalThis article aims to collaborate with the adoption of blended learning in public schools by expanding the understanding of their educational processes from multicultural perspectives. The methodology, of qualitative character, involved bibliographic research on blended learning and multiculturalism, as well as the construction of an interdisciplinary proposal about how the points of view defended in this article could be practiced. Throughout the study, notions such as ecology of knowledge, multiculturalism and interculturality are linked to blended learning with the intention of arguing in favor of educational practices in general, and hybrids in particular, which consider the problematization of dimensions such as identity and difference. Finally, it is argued that, in a multicultural and unequal world like the current one, the most coherent path towards a democratic education begins with the recognition of cultural differences, at school and beyond its walls.Este artículo tiene como objetivo colaborar con la adopción de la enseñanza híbrida en las escuelas públicas ampliando la comprensión de sus procesos educativos desde perspectivas multiculturales. La metodología cualitativa implicó la investigación bibliográfica sobre la enseñanza híbrida y la multiculturalidad, así como la construcción de una propuesta interdisciplinar sobre cómo se podrían poner en práctica las ideas y puntos de vista propugnados en este artículo. A lo largo del estudio, nociones como ecología del conocimiento, multiculturalismo e interculturalidad se vinculan a la enseñanza híbrida con la intención de argumentar a favor de las prácticas educativas en general, y las híbridas en particular, que consideran la problematización de dimensiones como la identidad y la diferencia. Finalmente, se sostiene que, en un mundo multicultural y desigual como el actual, el camino más coherente hacia una educación democrática comienza con el reconocimiento de las diferencias culturales, en la escuela y más allá de sus muros.Este artigo tem como objetivo colaborar com a adoção do ensino híbrido em escolas públicas ao ampliar a compreensão dos seus processos educacionais a partir de perspectivas multiculturais. A metodologia, de caráter qualitativo, envolveu pesquisa bibliográfica sobre ensino híbrido e multiculturalismo, bem como a construção de uma proposta interdisciplinar acerca de como os pontos de vista defendidos neste artigo poderiam ser praticados. No decorrer do estudo, noções como ecologia de saberes, multiculturalismo e interculturalidade são articuladas ao ensino híbrido com a intenção de argumentar a favor de práticas educacionais em geral, e híbridas em particular, que considerem a problematização de dimensões como a identidade e a diferença. Por fim, defende-se que, em um mundo multicultural e desigual como o atual, o caminho mais coerente em direção a uma educação democrática inicia-se com o reconhecimento das diferenças culturais, na escola e além dos seus muros. Universidade Estadual de Campinas2022-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866557310.20396/etd.v24i1.8665573ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-1321676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573/28040Global; ContemporaryGlobal; ContemporáneoGlobal; ContemporâneoCopyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Carlos Jorge da Silva CorreiaMercado, Luís Paulo Leopoldo2022-04-07T19:42:13Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665573Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:40.379442ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her Identidad, diferencia y personalización en la enseñanza híbrida: reflexiones en tiempos de pandemia, pero más allá de ella Identidade, diferença e personalização no ensino híbrido: reflexões em tempos de pandemia, mas para além dela |
title |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her |
spellingShingle |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia Culture Basic education Multicultural education Cultura Educação básica Educação multicultural Cultura Educación básica Educación multicultural |
title_short |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her |
title_full |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her |
title_fullStr |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her |
title_full_unstemmed |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her |
title_sort |
Identity, difference and personalization in blended learning: reflections in pandemic times, but beyond her |
author |
Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia |
author_facet |
Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia Mercado, Luís Paulo Leopoldo |
author_role |
author |
author2 |
Mercado, Luís Paulo Leopoldo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Carlos Jorge da Silva Correia Mercado, Luís Paulo Leopoldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Culture Basic education Multicultural education Cultura Educação básica Educação multicultural Cultura Educación básica Educación multicultural |
topic |
Culture Basic education Multicultural education Cultura Educação básica Educação multicultural Cultura Educación básica Educación multicultural |
description |
This article aims to collaborate with the adoption of blended learning in public schools by expanding the understanding of their educational processes from multicultural perspectives. The methodology, of qualitative character, involved bibliographic research on blended learning and multiculturalism, as well as the construction of an interdisciplinary proposal about how the points of view defended in this article could be practiced. Throughout the study, notions such as ecology of knowledge, multiculturalism and interculturality are linked to blended learning with the intention of arguing in favor of educational practices in general, and hybrids in particular, which consider the problematization of dimensions such as identity and difference. Finally, it is argued that, in a multicultural and unequal world like the current one, the most coherent path towards a democratic education begins with the recognition of cultural differences, at school and beyond its walls. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573 10.20396/etd.v24i1.8665573 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v24i1.8665573 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665573/28040 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Global; Contemporary Global; Contemporáneo Global; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 113-132 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216655234596864 |