The writing authorship of women-teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203 |
Resumo: | This article deals with female writing in teacher education. When we focus on teacher education, it is inexorable to look at the life histories of teacher-women, since we work for teacher training involved, considering the relationship between feminized and female teaching. As a research method we use the research / intervention through workshops, analyzing the narratives of life of female teachers in relation to writing and we ask ourselves: What does the writing of female teachers? What body and stories will enroll in the experience / invention with the writing of women-teachers? What relationship is established between the construction of gender and female writing? When talking about a feminine writing, a writing that coexists with the knowledge of the lack, something new can be reinvented, then it is in this indecipherable place that the feminine writing unbalances the paradigm, the center. As a result of the research / intervention it is possible to say that the knowledge of emptiness establishes a feminine knowledge. |
id |
UNICAMP-19_09839534975a27dd49e6e346d4f45732 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653203 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The writing authorship of women-teachersA escrita autoral de mulheres professorasFormaçãoMulheres-professorasSubjetividadeEscrita feminina.TrainingWomen-teachersSubjectivityFemale writing.This article deals with female writing in teacher education. When we focus on teacher education, it is inexorable to look at the life histories of teacher-women, since we work for teacher training involved, considering the relationship between feminized and female teaching. As a research method we use the research / intervention through workshops, analyzing the narratives of life of female teachers in relation to writing and we ask ourselves: What does the writing of female teachers? What body and stories will enroll in the experience / invention with the writing of women-teachers? What relationship is established between the construction of gender and female writing? When talking about a feminine writing, a writing that coexists with the knowledge of the lack, something new can be reinvented, then it is in this indecipherable place that the feminine writing unbalances the paradigm, the center. As a result of the research / intervention it is possible to say that the knowledge of emptiness establishes a feminine knowledge.O presente artigo trata da escrita feminina na formação docente. Quando nos atemos à formação docente, é inexorável atentarmos às histórias de vida das mulheres-professoras, posto que trabalhamos em prol de uma formação docente implicada, considerando a relação entre a docência feminilizada e o feminino. Como método de pesquisa utilizamos a pesquisa/intervenção por meio de oficinas, analisando as narrativas de vida das mulheres-professoras na relação com a escrita e nos perguntamos: O que quer a escrita das mulheres-professoras? Que corpo e histórias irão se inscrever na experiência/invenção com a escrita das mulheres-professoras? Que relação é esta que se estabelece entre a construção do gênero e a escrita feminina? Ao se falar de uma escrita feminina, de uma escrita que convive com o saber da falta, algo de novo pode ser reinventado, então é nesse lugar indecifrável que a escrita feminina desequilibra o paradigma, o centro. Como efeito da pesquisa/intervenção é possível dizer que o saber do vazio instaura um saber feminino.Universidade Estadual de Campinas2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa empíricaapplication/pdfimage/jpeghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865320310.20396/etd.v21i2.8653203ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-4151676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203/19358https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203/20566Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDiniz, MargarethGoulart, Natália2019-07-26T19:13:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653203Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:29.197788ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The writing authorship of women-teachers A escrita autoral de mulheres professoras |
title |
The writing authorship of women-teachers |
spellingShingle |
The writing authorship of women-teachers Diniz, Margareth Formação Mulheres-professoras Subjetividade Escrita feminina. Training Women-teachers Subjectivity Female writing. |
title_short |
The writing authorship of women-teachers |
title_full |
The writing authorship of women-teachers |
title_fullStr |
The writing authorship of women-teachers |
title_full_unstemmed |
The writing authorship of women-teachers |
title_sort |
The writing authorship of women-teachers |
author |
Diniz, Margareth |
author_facet |
Diniz, Margareth Goulart, Natália |
author_role |
author |
author2 |
Goulart, Natália |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Diniz, Margareth Goulart, Natália |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Mulheres-professoras Subjetividade Escrita feminina. Training Women-teachers Subjectivity Female writing. |
topic |
Formação Mulheres-professoras Subjetividade Escrita feminina. Training Women-teachers Subjectivity Female writing. |
description |
This article deals with female writing in teacher education. When we focus on teacher education, it is inexorable to look at the life histories of teacher-women, since we work for teacher training involved, considering the relationship between feminized and female teaching. As a research method we use the research / intervention through workshops, analyzing the narratives of life of female teachers in relation to writing and we ask ourselves: What does the writing of female teachers? What body and stories will enroll in the experience / invention with the writing of women-teachers? What relationship is established between the construction of gender and female writing? When talking about a feminine writing, a writing that coexists with the knowledge of the lack, something new can be reinvented, then it is in this indecipherable place that the feminine writing unbalances the paradigm, the center. As a result of the research / intervention it is possible to say that the knowledge of emptiness establishes a feminine knowledge. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203 10.20396/etd.v21i2.8653203 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i2.8653203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203/19358 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203/20566 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf image/jpeg |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654356938752 |