The writing authorship of women-teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Margareth
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Goulart, Natália
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203
Resumo: This article deals with female writing in teacher education. When we focus on teacher education, it is inexorable to look at the life histories of teacher-women, since we work for teacher training involved, considering the relationship between feminized and female teaching. As a research method we use the research / intervention through workshops, analyzing the narratives of life of female teachers in relation to writing and we ask ourselves: What does the writing of female teachers? What body and stories will enroll in the experience / invention with the writing of women-teachers? What relationship is established between the construction of gender and female writing? When talking about a feminine writing, a writing that coexists with the knowledge of the lack, something new can be reinvented, then it is in this indecipherable place that the feminine writing unbalances the paradigm, the center. As a result of the research / intervention it is possible to say that the knowledge of emptiness establishes a feminine knowledge.
id UNICAMP-19_09839534975a27dd49e6e346d4f45732
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653203
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The writing authorship of women-teachersA escrita autoral de mulheres professorasFormaçãoMulheres-professorasSubjetividadeEscrita feminina.TrainingWomen-teachersSubjectivityFemale writing.This article deals with female writing in teacher education. When we focus on teacher education, it is inexorable to look at the life histories of teacher-women, since we work for teacher training involved, considering the relationship between feminized and female teaching. As a research method we use the research / intervention through workshops, analyzing the narratives of life of female teachers in relation to writing and we ask ourselves: What does the writing of female teachers? What body and stories will enroll in the experience / invention with the writing of women-teachers? What relationship is established between the construction of gender and female writing? When talking about a feminine writing, a writing that coexists with the knowledge of the lack, something new can be reinvented, then it is in this indecipherable place that the feminine writing unbalances the paradigm, the center. As a result of the research / intervention it is possible to say that the knowledge of emptiness establishes a feminine knowledge.O presente artigo trata da escrita feminina na formação docente. Quando nos atemos à formação docente, é inexorável atentarmos às histórias de vida das mulheres-professoras, posto que trabalhamos em prol de uma formação docente implicada, considerando a relação entre a docência feminilizada e o feminino. Como método de pesquisa utilizamos a pesquisa/intervenção por meio de oficinas, analisando as narrativas de vida das mulheres-professoras na relação com a escrita e nos perguntamos: O que quer a escrita das mulheres-professoras? Que corpo e histórias irão se inscrever na experiência/invenção com a escrita das mulheres-professoras? Que relação é esta que se estabelece entre a construção do gênero e a escrita feminina? Ao se falar de uma escrita feminina, de uma escrita que convive com o saber da falta, algo de novo pode ser reinventado, então é nesse lugar indecifrável que a escrita feminina desequilibra o paradigma, o centro. Como efeito da pesquisa/intervenção é possível dizer que o saber do vazio instaura um saber feminino.Universidade Estadual de Campinas2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa empíricaapplication/pdfimage/jpeghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865320310.20396/etd.v21i2.8653203ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-4151676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203/19358https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203/20566Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDiniz, MargarethGoulart, Natália2019-07-26T19:13:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653203Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:29.197788ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The writing authorship of women-teachers
A escrita autoral de mulheres professoras
title The writing authorship of women-teachers
spellingShingle The writing authorship of women-teachers
Diniz, Margareth
Formação
Mulheres-professoras
Subjetividade
Escrita feminina.
Training
Women-teachers
Subjectivity
Female writing.
title_short The writing authorship of women-teachers
title_full The writing authorship of women-teachers
title_fullStr The writing authorship of women-teachers
title_full_unstemmed The writing authorship of women-teachers
title_sort The writing authorship of women-teachers
author Diniz, Margareth
author_facet Diniz, Margareth
Goulart, Natália
author_role author
author2 Goulart, Natália
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Margareth
Goulart, Natália
dc.subject.por.fl_str_mv Formação
Mulheres-professoras
Subjetividade
Escrita feminina.
Training
Women-teachers
Subjectivity
Female writing.
topic Formação
Mulheres-professoras
Subjetividade
Escrita feminina.
Training
Women-teachers
Subjectivity
Female writing.
description This article deals with female writing in teacher education. When we focus on teacher education, it is inexorable to look at the life histories of teacher-women, since we work for teacher training involved, considering the relationship between feminized and female teaching. As a research method we use the research / intervention through workshops, analyzing the narratives of life of female teachers in relation to writing and we ask ourselves: What does the writing of female teachers? What body and stories will enroll in the experience / invention with the writing of women-teachers? What relationship is established between the construction of gender and female writing? When talking about a feminine writing, a writing that coexists with the knowledge of the lack, something new can be reinvented, then it is in this indecipherable place that the feminine writing unbalances the paradigm, the center. As a result of the research / intervention it is possible to say that the knowledge of emptiness establishes a feminine knowledge.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203
10.20396/etd.v21i2.8653203
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i2.8653203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203/19358
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653203/20566
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
image/jpeg
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 395-415
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654356938752