Motivational factors for the development of Mobile serious games with focus on seniors: a literature review
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1292 |
Resumo: | Serious games have been studied with the objective to provide ways of combining learning/knowledge with entertainment. In Brazil it is known that a small proportion of older people have access to computers, and that a larger part already has access to cell phones. Therefore, we performed a literature review to identify items that mobile serious games should have to captivate the public's interest and motivation of seniors in playing them. We studied the needs, preferences and interests of the elderly in relation to digital games on smart phones and motivational factors that influence the use of serious games on smart phones. After the study, it was concluded that usability is a key factor for the elderly using digital games and that due to age restrictions it should be considered during the development of software. However, considering only aspects of usability is not sufficient to ensure the use of games by the elderly. It is necessary to awaken the motivation of the user, or in other words the user must be able to realize the benefits that the game will provide him/her. From this literature review, it will be possible to develop mobile serious games more suitable for the elderly population. |
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Motivational factors for the development of Mobile serious games with focus on seniors: a literature reviewFocus on seniors: a literature reviewFatores motivacionais para desenvolvimento de mobile serious games com foco no público da terceira idade: uma revisão de literaturaElderly. Mobile serious games. Motivation. Digital games.Seniors. Los juegos serios. Motivación. MayoresJogos para terceira idadeTerceira idade. Jogos sérios. Motivação. Idoso.Jogos para terceira idade Serious games have been studied with the objective to provide ways of combining learning/knowledge with entertainment. In Brazil it is known that a small proportion of older people have access to computers, and that a larger part already has access to cell phones. Therefore, we performed a literature review to identify items that mobile serious games should have to captivate the public's interest and motivation of seniors in playing them. We studied the needs, preferences and interests of the elderly in relation to digital games on smart phones and motivational factors that influence the use of serious games on smart phones. After the study, it was concluded that usability is a key factor for the elderly using digital games and that due to age restrictions it should be considered during the development of software. However, considering only aspects of usability is not sufficient to ensure the use of games by the elderly. It is necessary to awaken the motivation of the user, or in other words the user must be able to realize the benefits that the game will provide him/her. From this literature review, it will be possible to develop mobile serious games more suitable for the elderly population.Serious games têm sido estudados com o objetivo de fornecer formas de aprendizagem aliando educação/conhecimento e entretenimento. No Brasil sabe-se que uma pequena parte dos idosos tem acesso a computadores, e que uma parte maior já tem acesso aos aparelhos celulares. Diante disso, realizou-se um levantamento bibliográfico para identificar os itens que mobile serious games devem ter para despertar o interesse e a motivação do público da terceira idade em jogá-los. Foram estudadas as necessidades, preferências e interesses desse público com relação aos jogos digitais em smartphones e os fatores motivacionais que influenciam o uso de serious games em smartphones,. Após o estudo, concluiu-se que a usabilidade é fator essencial para que os idosos utilizem os jogos digitais e que restrições decorrentes da idade devem ser consideradas no desenvolvimento dos softwares. Porém, considerar somente aspectos de usabilidade não é fator suficiente para garantir a utilização dos jogos pelos idosos. É necessário despertar a motivação do usuário, ou seja, é necessário que o usuário perceba os benefícios que o jogo lhe proporcionará. A partir dessa revisão de literatura, será possível desenvolver mobile serious games mais adequados ao público idoso.Universidade Estadual de Campinas2013-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de LiteraturaRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/129210.20396/etd.v15i1.1292ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 16-32ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 16-32ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 1 (2013): Número Temático: "Práticas educativas, formação de professores e inclusão social"; 16-321676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1292/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Roberta Nogueira Sales deIshitani, Lucila2017-10-06T14:14:43Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1292Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:09.860402ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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