The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786 |
Resumo: | How did the notion of new technologies emerge in the interior of OECD? Which approximations did Organisation build between this notion and education? These are the questions that animate this article. The article is organised in three parts. First of all, I present a description of the OECD, highlighting the complex operation of its institutional machinery. After that, based on a dialogue with the pertinent bibliography, I reflect on the mechanisms of influence and regulation undertaken by the Organisation to mediate its member States. Finally, through the interpretation of sources researched in the OECD Library & Archives (Paris), I analyse how the OECD worked to build the notion of new technologies in articulation with its future perspectives about work, employment and international education policies. |
id |
UNICAMP-19_29c330537c66c9af263a8215df5f2cbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658786 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and InnovationLa emergencia de la noción de nuevas tecnologías en el Centro para la Investigación e Innovación Educativas de la OCDEA emergência da noção de novas tecnologias no Centro para Pesquisa e Inovação Educacional da OCDEEducaciónOCDENuevas tecnologíasEducaçãoOCDENovas tecnologiasEducationOECDNew tecnologiesHow did the notion of new technologies emerge in the interior of OECD? Which approximations did Organisation build between this notion and education? These are the questions that animate this article. The article is organised in three parts. First of all, I present a description of the OECD, highlighting the complex operation of its institutional machinery. After that, based on a dialogue with the pertinent bibliography, I reflect on the mechanisms of influence and regulation undertaken by the Organisation to mediate its member States. Finally, through the interpretation of sources researched in the OECD Library & Archives (Paris), I analyse how the OECD worked to build the notion of new technologies in articulation with its future perspectives about work, employment and international education policies.¿Cómo surgió la noción de nuevas tecnologías en el interior de la OCDE? ¿Cuáles aproximaciones se han construido en la OCDE entre esta noción, la enseñanza y la educación? Esas son las preguntas que impulsan este artículo. El artículo fue organizado en tres apartados. En el primero, presento una caracterización de la OCDE, subrayando el complejo funcionamiento de su maquinaria institucional. A continuación, en base de un diálogo con la bibliografía relevante, presento una reflexión respecto los mecanismos de influencia y regulación movilizados por la Organización al mediar sus Estados miembros. En el último apartado, a través de la interpretación de fuentes investigadas en la OECD Library & Archives (Paris), analizo como la OCDE actuó para constituir una noción de nuevas tecnologías en articulación con sus perspectivas de trabajo, empleo y políticas internacionales de educación.Como a noção de novas tecnologias emergiu na OCDE? Quais aproximações foram construídas pela Organização entre essa noção e a educação? Essas são as questões que animam este escrito. O texto está organizado em três partes. Na primeira, apresento uma caracterização da OCDE, evidenciando o complexo funcionamento de sua maquinaria institucional. Em seguida, a partir de um diálogo com a literatura pertinente, discuto os mecanismos de influência e regulação empregados pela Organização ao agenciar seus Estados membros. Por fim, por meio da interpretação de fontes coletadas na OECD Library & Archives (Paris), analiso como a OCDE atuou para fazer nascer a noção de novas tecnologias de maneira articulada às suas perspectivas de futuro sobre trabalho, emprego e políticas internacionais de educação.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865878610.20396/etd.v23i4.8658786ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 963-981ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 963-981ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 963-9811676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786/27532Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSossai, Fernando Cesar2021-11-23T17:09:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658786Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:35.247644ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation La emergencia de la noción de nuevas tecnologías en el Centro para la Investigación e Innovación Educativas de la OCDE A emergência da noção de novas tecnologias no Centro para Pesquisa e Inovação Educacional da OCDE |
title |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation |
spellingShingle |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation Sossai, Fernando Cesar Educación OCDE Nuevas tecnologías Educação OCDE Novas tecnologias Education OECD New tecnologies |
title_short |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation |
title_full |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation |
title_fullStr |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation |
title_full_unstemmed |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation |
title_sort |
The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation |
author |
Sossai, Fernando Cesar |
author_facet |
Sossai, Fernando Cesar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sossai, Fernando Cesar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación OCDE Nuevas tecnologías Educação OCDE Novas tecnologias Education OECD New tecnologies |
topic |
Educación OCDE Nuevas tecnologías Educação OCDE Novas tecnologias Education OECD New tecnologies |
description |
How did the notion of new technologies emerge in the interior of OECD? Which approximations did Organisation build between this notion and education? These are the questions that animate this article. The article is organised in three parts. First of all, I present a description of the OECD, highlighting the complex operation of its institutional machinery. After that, based on a dialogue with the pertinent bibliography, I reflect on the mechanisms of influence and regulation undertaken by the Organisation to mediate its member States. Finally, through the interpretation of sources researched in the OECD Library & Archives (Paris), I analyse how the OECD worked to build the notion of new technologies in articulation with its future perspectives about work, employment and international education policies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786 10.20396/etd.v23i4.8658786 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i4.8658786 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786/27532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 963-981 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 963-981 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 963-981 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654949384192 |