The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sossai, Fernando Cesar
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786
Resumo: How did the notion of new technologies emerge in the interior of OECD? Which approximations did Organisation build between this notion and education? These are the questions that animate this article. The article is organised in three parts. First of all, I present a description of the OECD, highlighting the complex operation of its institutional machinery. After that, based on a dialogue with the pertinent bibliography, I reflect on the mechanisms of influence and regulation undertaken by the Organisation to mediate its member States. Finally, through the interpretation of sources researched in the OECD Library & Archives (Paris), I analyse how the OECD worked to build the notion of new technologies in articulation with its future perspectives about work, employment and international education policies.
id UNICAMP-19_29c330537c66c9af263a8215df5f2cbe
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658786
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and InnovationLa emergencia de la noción de nuevas tecnologías en el Centro para la Investigación e Innovación Educativas de la OCDEA emergência da noção de novas tecnologias no Centro para Pesquisa e Inovação Educacional da OCDEEducaciónOCDENuevas tecnologíasEducaçãoOCDENovas tecnologiasEducationOECDNew tecnologiesHow did the notion of new technologies emerge in the interior of OECD? Which approximations did Organisation build between this notion and education? These are the questions that animate this article. The article is organised in three parts. First of all, I present a description of the OECD, highlighting the complex operation of its institutional machinery. After that, based on a dialogue with the pertinent bibliography, I reflect on the mechanisms of influence and regulation undertaken by the Organisation to mediate its member States. Finally, through the interpretation of sources researched in the OECD Library & Archives (Paris), I analyse how the OECD worked to build the notion of new technologies in articulation with its future perspectives about work, employment and international education policies.¿Cómo surgió la noción de nuevas tecnologías en el interior de la OCDE? ¿Cuáles aproximaciones se han construido en la OCDE entre esta noción, la enseñanza y la educación? Esas son las preguntas que impulsan este artículo. El artículo fue organizado en tres apartados. En el primero, presento una caracterización de la OCDE, subrayando el complejo funcionamiento de su maquinaria institucional. A continuación, en base de un diálogo con la bibliografía relevante, presento una reflexión respecto los mecanismos de influencia y regulación movilizados por la Organización al mediar sus Estados miembros. En el último apartado, a través de la interpretación de fuentes investigadas en la OECD Library & Archives (Paris), analizo como la OCDE actuó para constituir una noción de nuevas tecnologías en articulación con sus perspectivas de trabajo, empleo y políticas internacionales de educación.Como a noção de novas tecnologias emergiu na OCDE? Quais aproximações foram construídas pela Organização entre essa noção e a educação? Essas são as questões que animam este escrito. O texto está organizado em três partes. Na primeira, apresento uma caracterização da OCDE, evidenciando o complexo funcionamento de sua maquinaria institucional. Em seguida, a partir de um diálogo com a literatura pertinente, discuto os mecanismos de influência e regulação empregados pela Organização ao agenciar seus Estados membros. Por fim, por meio da interpretação de fontes coletadas na OECD Library & Archives (Paris), analiso como a OCDE atuou para fazer nascer a noção de novas tecnologias de maneira articulada às suas perspectivas de futuro sobre trabalho, emprego e políticas internacionais de educação.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865878610.20396/etd.v23i4.8658786ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 963-981ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 963-981ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 963-9811676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786/27532Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSossai, Fernando Cesar2021-11-23T17:09:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658786Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:35.247644ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
La emergencia de la noción de nuevas tecnologías en el Centro para la Investigación e Innovación Educativas de la OCDE
A emergência da noção de novas tecnologias no Centro para Pesquisa e Inovação Educacional da OCDE
title The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
spellingShingle The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
Sossai, Fernando Cesar
Educación
OCDE
Nuevas tecnologías
Educação
OCDE
Novas tecnologias
Education
OECD
New tecnologies
title_short The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
title_full The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
title_fullStr The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
title_full_unstemmed The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
title_sort The The emergence of the notion of new technologies at OECD Centre for Educational Research and Innovation
author Sossai, Fernando Cesar
author_facet Sossai, Fernando Cesar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sossai, Fernando Cesar
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
OCDE
Nuevas tecnologías
Educação
OCDE
Novas tecnologias
Education
OECD
New tecnologies
topic Educación
OCDE
Nuevas tecnologías
Educação
OCDE
Novas tecnologias
Education
OECD
New tecnologies
description How did the notion of new technologies emerge in the interior of OECD? Which approximations did Organisation build between this notion and education? These are the questions that animate this article. The article is organised in three parts. First of all, I present a description of the OECD, highlighting the complex operation of its institutional machinery. After that, based on a dialogue with the pertinent bibliography, I reflect on the mechanisms of influence and regulation undertaken by the Organisation to mediate its member States. Finally, through the interpretation of sources researched in the OECD Library & Archives (Paris), I analyse how the OECD worked to build the notion of new technologies in articulation with its future perspectives about work, employment and international education policies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786
10.20396/etd.v23i4.8658786
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i4.8658786
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658786/27532
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 963-981
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 963-981
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 963-981
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654949384192