Digital competence of older persons: mapping and evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Leticia Rocha
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mendes, Jozelina Silva da Silva, Krimberg, Laura, Silveira, Clóvis da, Behar, Patricia Alejandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536
Resumo: The use of the Internet has been increasing among the elderly. Therefore, it is necessary to build specific skills, such as Internet Security and Privacy, the focus of this study. The article aims to map and analyze this competence in elderly participants of a course of digital inclusion of a University. The methodology was qualitative and quantitative. Twenty-four elderly people, aged 67 years, participated. Data were collected from participant observations and questionnaire. The results indicated a high index regarding Digital Literacy (at the beginning of use). However, there is a need to develop Digital Literacy and Fluency so that it is possible to use the Internet more safely and maintain privacy in the virtual environment.
id UNICAMP-19_3b18cb722cea17a3fd470101d4b475fd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652536
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Digital competence of older persons: mapping and evaluation Competencia digital de ancianos: mapeo y evaluaciónCompetência digital de idosos: mapeamento e avaliaçãoDigital DivideSkills developmentElderlyInclusão DigitalCompetênciasIdososInclusión DigitalHabilidadesMayoresThe use of the Internet has been increasing among the elderly. Therefore, it is necessary to build specific skills, such as Internet Security and Privacy, the focus of this study. The article aims to map and analyze this competence in elderly participants of a course of digital inclusion of a University. The methodology was qualitative and quantitative. Twenty-four elderly people, aged 67 years, participated. Data were collected from participant observations and questionnaire. The results indicated a high index regarding Digital Literacy (at the beginning of use). However, there is a need to develop Digital Literacy and Fluency so that it is possible to use the Internet more safely and maintain privacy in the virtual environment.El uso de Internet viene aumentando entre los mayores. Por lo tanto, es necesario construir competencias específicas, como la Seguridad y la Privacidad en Internet, foco de este estudio. Ese artículo objetiva mapear y analizar esa competencia en mayores participantes de un curso de inclusión digital de una Universidad. La metodología fue cualitativa y cuantitativa. Participaron 24 mayores, con edad de 67 años. Los datos fueron recolectados a partir de observaciones participantes y cuestionario. Los resultados apuntaron un alto índice referente a la Alfabetización Digital (en el inicio del uso). Sin embargo, se señala la necesidad de desarrollar el Letramento y la Fluencia Digital para que sea posible utilizar la Internet de forma más segura y mantener la privacidad en el virtualO uso da internet vem aumentando entre os idosos. Portanto, é preciso construir competências específicas, como a Segurança e a Privacidade na Internet, foco desse estudo. O artigo objetiva mapear e analisar essa competência em idosos participantes de um curso de inclusão digital de uma Universidade. A metodologia foi qualitativa e quantitativa. Participaram 24 idosos, com idade de 67 anos. Os dados foram coletados a partir de observações participantes e questionário. Os resultados apontaram um elevado índice referente à Alfabetização Digital (no início do uso). No entanto, é assinalada a necessidade de desenvolver o Letramento e a Fluência Digital para que seja possível utilizar a internet de forma mais segura e manter a privacidade no virtual.Universidade Estadual de Campinas2019-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865253610.20396/etd.v21i4.8652536ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 941-959ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 941-959ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 941-9591676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536/21546Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Leticia RochaMendes, Jozelina Silva da SilvaKrimberg, LauraSilveira, Clóvis daBehar, Patricia Alejandra2019-12-17T17:49:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652536Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:28.571249ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital competence of older persons: mapping and evaluation
Competencia digital de ancianos: mapeo y evaluación
Competência digital de idosos: mapeamento e avaliação
title Digital competence of older persons: mapping and evaluation
spellingShingle Digital competence of older persons: mapping and evaluation
Machado, Leticia Rocha
Digital Divide
Skills development
Elderly
Inclusão Digital
Competências
Idosos
Inclusión Digital
Habilidades
Mayores
title_short Digital competence of older persons: mapping and evaluation
title_full Digital competence of older persons: mapping and evaluation
title_fullStr Digital competence of older persons: mapping and evaluation
title_full_unstemmed Digital competence of older persons: mapping and evaluation
title_sort Digital competence of older persons: mapping and evaluation
author Machado, Leticia Rocha
author_facet Machado, Leticia Rocha
Mendes, Jozelina Silva da Silva
Krimberg, Laura
Silveira, Clóvis da
Behar, Patricia Alejandra
author_role author
author2 Mendes, Jozelina Silva da Silva
Krimberg, Laura
Silveira, Clóvis da
Behar, Patricia Alejandra
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Leticia Rocha
Mendes, Jozelina Silva da Silva
Krimberg, Laura
Silveira, Clóvis da
Behar, Patricia Alejandra
dc.subject.por.fl_str_mv Digital Divide
Skills development
Elderly
Inclusão Digital
Competências
Idosos
Inclusión Digital
Habilidades
Mayores
topic Digital Divide
Skills development
Elderly
Inclusão Digital
Competências
Idosos
Inclusión Digital
Habilidades
Mayores
description The use of the Internet has been increasing among the elderly. Therefore, it is necessary to build specific skills, such as Internet Security and Privacy, the focus of this study. The article aims to map and analyze this competence in elderly participants of a course of digital inclusion of a University. The methodology was qualitative and quantitative. Twenty-four elderly people, aged 67 years, participated. Data were collected from participant observations and questionnaire. The results indicated a high index regarding Digital Literacy (at the beginning of use). However, there is a need to develop Digital Literacy and Fluency so that it is possible to use the Internet more safely and maintain privacy in the virtual environment.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536
10.20396/etd.v21i4.8652536
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i4.8652536
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536/21546
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 941-959
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 941-959
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 941-959
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649836527616