Digital competence of older persons: mapping and evaluation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536 |
Resumo: | The use of the Internet has been increasing among the elderly. Therefore, it is necessary to build specific skills, such as Internet Security and Privacy, the focus of this study. The article aims to map and analyze this competence in elderly participants of a course of digital inclusion of a University. The methodology was qualitative and quantitative. Twenty-four elderly people, aged 67 years, participated. Data were collected from participant observations and questionnaire. The results indicated a high index regarding Digital Literacy (at the beginning of use). However, there is a need to develop Digital Literacy and Fluency so that it is possible to use the Internet more safely and maintain privacy in the virtual environment. |
id |
UNICAMP-19_3b18cb722cea17a3fd470101d4b475fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652536 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation Competencia digital de ancianos: mapeo y evaluaciónCompetência digital de idosos: mapeamento e avaliaçãoDigital DivideSkills developmentElderlyInclusão DigitalCompetênciasIdososInclusión DigitalHabilidadesMayoresThe use of the Internet has been increasing among the elderly. Therefore, it is necessary to build specific skills, such as Internet Security and Privacy, the focus of this study. The article aims to map and analyze this competence in elderly participants of a course of digital inclusion of a University. The methodology was qualitative and quantitative. Twenty-four elderly people, aged 67 years, participated. Data were collected from participant observations and questionnaire. The results indicated a high index regarding Digital Literacy (at the beginning of use). However, there is a need to develop Digital Literacy and Fluency so that it is possible to use the Internet more safely and maintain privacy in the virtual environment.El uso de Internet viene aumentando entre los mayores. Por lo tanto, es necesario construir competencias específicas, como la Seguridad y la Privacidad en Internet, foco de este estudio. Ese artículo objetiva mapear y analizar esa competencia en mayores participantes de un curso de inclusión digital de una Universidad. La metodología fue cualitativa y cuantitativa. Participaron 24 mayores, con edad de 67 años. Los datos fueron recolectados a partir de observaciones participantes y cuestionario. Los resultados apuntaron un alto índice referente a la Alfabetización Digital (en el inicio del uso). Sin embargo, se señala la necesidad de desarrollar el Letramento y la Fluencia Digital para que sea posible utilizar la Internet de forma más segura y mantener la privacidad en el virtualO uso da internet vem aumentando entre os idosos. Portanto, é preciso construir competências específicas, como a Segurança e a Privacidade na Internet, foco desse estudo. O artigo objetiva mapear e analisar essa competência em idosos participantes de um curso de inclusão digital de uma Universidade. A metodologia foi qualitativa e quantitativa. Participaram 24 idosos, com idade de 67 anos. Os dados foram coletados a partir de observações participantes e questionário. Os resultados apontaram um elevado índice referente à Alfabetização Digital (no início do uso). No entanto, é assinalada a necessidade de desenvolver o Letramento e a Fluência Digital para que seja possível utilizar a internet de forma mais segura e manter a privacidade no virtual.Universidade Estadual de Campinas2019-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865253610.20396/etd.v21i4.8652536ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 941-959ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 941-959ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 941-9591676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536/21546Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Leticia RochaMendes, Jozelina Silva da SilvaKrimberg, LauraSilveira, Clóvis daBehar, Patricia Alejandra2019-12-17T17:49:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652536Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:28.571249ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation Competencia digital de ancianos: mapeo y evaluación Competência digital de idosos: mapeamento e avaliação |
title |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation |
spellingShingle |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation Machado, Leticia Rocha Digital Divide Skills development Elderly Inclusão Digital Competências Idosos Inclusión Digital Habilidades Mayores |
title_short |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation |
title_full |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation |
title_fullStr |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation |
title_full_unstemmed |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation |
title_sort |
Digital competence of older persons: mapping and evaluation |
author |
Machado, Leticia Rocha |
author_facet |
Machado, Leticia Rocha Mendes, Jozelina Silva da Silva Krimberg, Laura Silveira, Clóvis da Behar, Patricia Alejandra |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Jozelina Silva da Silva Krimberg, Laura Silveira, Clóvis da Behar, Patricia Alejandra |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Leticia Rocha Mendes, Jozelina Silva da Silva Krimberg, Laura Silveira, Clóvis da Behar, Patricia Alejandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital Divide Skills development Elderly Inclusão Digital Competências Idosos Inclusión Digital Habilidades Mayores |
topic |
Digital Divide Skills development Elderly Inclusão Digital Competências Idosos Inclusión Digital Habilidades Mayores |
description |
The use of the Internet has been increasing among the elderly. Therefore, it is necessary to build specific skills, such as Internet Security and Privacy, the focus of this study. The article aims to map and analyze this competence in elderly participants of a course of digital inclusion of a University. The methodology was qualitative and quantitative. Twenty-four elderly people, aged 67 years, participated. Data were collected from participant observations and questionnaire. The results indicated a high index regarding Digital Literacy (at the beginning of use). However, there is a need to develop Digital Literacy and Fluency so that it is possible to use the Internet more safely and maintain privacy in the virtual environment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536 10.20396/etd.v21i4.8652536 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i4.8652536 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652536/21546 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 941-959 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 941-959 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 941-959 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649836527616 |