Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229 |
Resumo: | This article identifies the likely area change of social representations of learning cycles for teachers in city of Recife-PE. The text is based on the structural approach of social representations. 52 teachers participated in the survey of public schools. We used as data collection instrument replacement technique, a variation of the open interview, which called for an assertive professional to comment on the issue cycles. The data were interpreted using content analysis. The results suggest a zone change that rejects the cycles of learning cycles implemented in public schools, mainly due to the end of the retention of students recommended by it. The existence of a regularity of negative content present in the speech of teachers helps us understand the reasons for adopting this new form of school organization is not giving rise to a democratization of the educational situation of school in the country as a right of citizenship. Thus, we assume that educational policies, while promising, faced with the social representations of teachers. |
id |
UNICAMP-19_409180f32a940ce04bf78cbe9c4860c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1229 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachersEnfoques alrededor de la zona de silencio de las representaciones sociales de los ciclos de aprendizaje entre maestrosAproximações em torno da zona muda das representações sociais de ciclos aprendizagem entre professoresZone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers.Cambios de zona. Representaciones sociales. Ciclos de aprendizaje. Profesores.Zona muda. Representações sociais. Ciclos de aprendizagem. Professores.Educação surdaThis article identifies the likely area change of social representations of learning cycles for teachers in city of Recife-PE. The text is based on the structural approach of social representations. 52 teachers participated in the survey of public schools. We used as data collection instrument replacement technique, a variation of the open interview, which called for an assertive professional to comment on the issue cycles. The data were interpreted using content analysis. The results suggest a zone change that rejects the cycles of learning cycles implemented in public schools, mainly due to the end of the retention of students recommended by it. The existence of a regularity of negative content present in the speech of teachers helps us understand the reasons for adopting this new form of school organization is not giving rise to a democratization of the educational situation of school in the country as a right of citizenship. Thus, we assume that educational policies, while promising, faced with the social representations of teachers.Este artigo identifica a provável zona muda das representações sociais de ciclos de aprendizagem de professores da Rede Municipal de Recife-PE. O texto está fundamentado na abordagem estrutural das representações sociais. Participaram da pesquisa 52 professores de escolas municipais. Como instrumento de coleta de dados, utilizou-se a técnica de substituição, uma variação da entrevista aberta, em que se solicitava aos profissionais que comentassem uma assertiva sobre o tema ciclos. Os dados foram interpretados através da análise de conteúdo. Os resultados sugerem uma zona muda de ciclos, que rejeita a proposta de ciclos de aprendizagem implantada na rede municipal, sobretudo devido ao fim da retenção dos estudantes por ela preconizado. A existência de uma regularidade de conteúdo negativo presente nas falas dos professores ajuda a compreender as razões pelas quais a adoção dessa nova forma de organização escolar não vem ensejando um quadro educacional de democratização do ensino fundamental no país, como direito de cidadania. Assim, admitiu-se que as políticas educacionais, embora promissoras, confrontam-se com as representações sociais dos professores.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa empíricapesquisa empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/122910.20396/etd.v14i2.1229ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-2011676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Laeda Bezerra2017-10-05T14:28:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1229Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.159948ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers Enfoques alrededor de la zona de silencio de las representaciones sociales de los ciclos de aprendizaje entre maestros Aproximações em torno da zona muda das representações sociais de ciclos aprendizagem entre professores |
title |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers |
spellingShingle |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers Machado, Laeda Bezerra Zone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers. Cambios de zona. Representaciones sociales. Ciclos de aprendizaje. Profesores. Zona muda. Representações sociais. Ciclos de aprendizagem. Professores. Educação surda |
title_short |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers |
title_full |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers |
title_fullStr |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers |
title_full_unstemmed |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers |
title_sort |
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers |
author |
Machado, Laeda Bezerra |
author_facet |
Machado, Laeda Bezerra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Laeda Bezerra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Zone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers. Cambios de zona. Representaciones sociales. Ciclos de aprendizaje. Profesores. Zona muda. Representações sociais. Ciclos de aprendizagem. Professores. Educação surda |
topic |
Zone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers. Cambios de zona. Representaciones sociales. Ciclos de aprendizaje. Profesores. Zona muda. Representações sociais. Ciclos de aprendizagem. Professores. Educação surda |
description |
This article identifies the likely area change of social representations of learning cycles for teachers in city of Recife-PE. The text is based on the structural approach of social representations. 52 teachers participated in the survey of public schools. We used as data collection instrument replacement technique, a variation of the open interview, which called for an assertive professional to comment on the issue cycles. The data were interpreted using content analysis. The results suggest a zone change that rejects the cycles of learning cycles implemented in public schools, mainly due to the end of the retention of students recommended by it. The existence of a regularity of negative content present in the speech of teachers helps us understand the reasons for adopting this new form of school organization is not giving rise to a democratization of the educational situation of school in the country as a right of citizenship. Thus, we assume that educational policies, while promising, faced with the social representations of teachers. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa empírica pesquisa empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229 10.20396/etd.v14i2.1229 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i2.1229 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652429656064 |