Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Laeda Bezerra
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229
Resumo: This article identifies the likely area change of social representations of learning cycles for teachers in city of Recife-PE. The text is based on the structural approach of social representations. 52 teachers participated in the survey of public schools. We used as data collection instrument replacement technique, a variation of the open interview, which called for an assertive professional to comment on the issue cycles. The data were interpreted using content analysis. The results suggest a zone change that rejects the cycles of learning cycles implemented in public schools, mainly due to the end of the retention of students recommended by it. The existence of a regularity of negative content present in the speech of teachers helps us understand the reasons for adopting this new form of school organization is not giving rise to a democratization of the educational situation of school in the country as a right of citizenship. Thus, we assume that educational policies, while promising, faced with the social representations of teachers.
id UNICAMP-19_409180f32a940ce04bf78cbe9c4860c7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1229
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachersEnfoques alrededor de la zona de silencio de las representaciones sociales de los ciclos de aprendizaje entre maestrosAproximações em torno da zona muda das representações sociais de ciclos aprendizagem entre professoresZone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers.Cambios de zona. Representaciones sociales. Ciclos de aprendizaje. Profesores.Zona muda. Representações sociais. Ciclos de aprendizagem. Professores.Educação surdaThis article identifies the likely area change of social representations of learning cycles for teachers in city of Recife-PE. The text is based on the structural approach of social representations. 52 teachers participated in the survey of public schools. We used as data collection instrument replacement technique, a variation of the open interview, which called for an assertive professional to comment on the issue cycles. The data were interpreted using content analysis. The results suggest a zone change that rejects the cycles of learning cycles implemented in public schools, mainly due to the end of the retention of students recommended by it. The existence of a regularity of negative content present in the speech of teachers helps us understand the reasons for adopting this new form of school organization is not giving rise to a democratization of the educational situation of school in the country as a right of citizenship. Thus, we assume that educational policies, while promising, faced with the social representations of teachers.Este artigo identifica a provável zona muda das representações sociais de ciclos de aprendizagem de professores da Rede Municipal de Recife-PE. O texto está fundamentado na abordagem estrutural das representações sociais. Participaram da pesquisa 52 professores de escolas municipais. Como instrumento de coleta de dados, utilizou-se a técnica de substituição, uma variação da entrevista aberta, em que se solicitava aos profissionais que comentassem uma assertiva sobre o tema ciclos. Os dados foram interpretados através da análise de conteúdo. Os resultados sugerem uma zona muda de ciclos, que rejeita a proposta de ciclos de aprendizagem implantada na rede municipal, sobretudo devido ao fim da retenção dos estudantes por ela preconizado. A existência de uma regularidade de conteúdo negativo presente nas falas dos professores ajuda a compreender as razões pelas quais a adoção dessa nova forma de organização escolar não vem ensejando um quadro educacional de democratização do ensino fundamental no país, como direito de cidadania. Assim, admitiu-se que as políticas educacionais, embora promissoras, confrontam-se com as representações sociais dos professores.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa empíricapesquisa empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/122910.20396/etd.v14i2.1229ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-2011676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Laeda Bezerra2017-10-05T14:28:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1229Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.159948ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
Enfoques alrededor de la zona de silencio de las representaciones sociales de los ciclos de aprendizaje entre maestros
Aproximações em torno da zona muda das representações sociais de ciclos aprendizagem entre professores
title Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
spellingShingle Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
Machado, Laeda Bezerra
Zone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers.
Cambios de zona. Representaciones sociales. Ciclos de aprendizaje. Profesores.
Zona muda. Representações sociais. Ciclos de aprendizagem. Professores.
Educação surda
title_short Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
title_full Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
title_fullStr Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
title_full_unstemmed Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
title_sort Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
author Machado, Laeda Bezerra
author_facet Machado, Laeda Bezerra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Laeda Bezerra
dc.subject.por.fl_str_mv Zone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers.
Cambios de zona. Representaciones sociales. Ciclos de aprendizaje. Profesores.
Zona muda. Representações sociais. Ciclos de aprendizagem. Professores.
Educação surda
topic Zone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers.
Cambios de zona. Representaciones sociales. Ciclos de aprendizaje. Profesores.
Zona muda. Representações sociais. Ciclos de aprendizagem. Professores.
Educação surda
description This article identifies the likely area change of social representations of learning cycles for teachers in city of Recife-PE. The text is based on the structural approach of social representations. 52 teachers participated in the survey of public schools. We used as data collection instrument replacement technique, a variation of the open interview, which called for an assertive professional to comment on the issue cycles. The data were interpreted using content analysis. The results suggest a zone change that rejects the cycles of learning cycles implemented in public schools, mainly due to the end of the retention of students recommended by it. The existence of a regularity of negative content present in the speech of teachers helps us understand the reasons for adopting this new form of school organization is not giving rise to a democratization of the educational situation of school in the country as a right of citizenship. Thus, we assume that educational policies, while promising, faced with the social representations of teachers.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa empírica
pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229
10.20396/etd.v14i2.1229
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i2.1229
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 186-201
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652429656064