Teaching as a poetic act: presentation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moschen, Simone Zanon
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Castello Branco, Lucia, Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880
Resumo: What can be said about the formation of new generations under current conditions? What can be proposed as a guiding principle for teaching, in a country where the word is imprisoned in the single sense that narrows the limits of the worlds it names and produces? Would the literary experience, as a singular experience of the subject with the word, in the words of Blanchot (2005), have something to indicate us about the production of crevices in a world that seems to work towards a closure on itself? It is in an attempt to extend the scope of these questions and to outline ways to address them that this dossier is organized, combining seven articles: five by Brazilian researchers – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – and two by foreign researchers – Institute of Education of the University of Lisbon, Polytechnic Institute of Lisbon and the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO).
id UNICAMP-19_44f6eeb7cef048c12fa6b0954502c8dd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672880
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Teaching as a poetic act: presentationLa enseñanza como acto poético: presentaciónO ensino como ato poético: apresentaçãoPsicoanálisis Poético EnseñandoPsychoanalysis Poetic TeachingPsicanálisePoéticaEnsinoWhat can be said about the formation of new generations under current conditions? What can be proposed as a guiding principle for teaching, in a country where the word is imprisoned in the single sense that narrows the limits of the worlds it names and produces? Would the literary experience, as a singular experience of the subject with the word, in the words of Blanchot (2005), have something to indicate us about the production of crevices in a world that seems to work towards a closure on itself? It is in an attempt to extend the scope of these questions and to outline ways to address them that this dossier is organized, combining seven articles: five by Brazilian researchers – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – and two by foreign researchers – Institute of Education of the University of Lisbon, Polytechnic Institute of Lisbon and the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO).¿Qué se puede decir sobre la formación de nuevas generaciones en las condiciones actuales? ¿Qué se puede proponer como principio rector de la enseñanza, en un país donde la palabra está prisionera en el sentido único que estrecha los límites de los mundos que nombra y produce? ¿La experiencia literaria, como experiencia singular del sujeto con la palabra, en palabras de Blanchot (2005), tendría algo que indicarnos sobre la producción de grietas en un mundo que parece trabajar hacia un cierre sobre sí mismo? Es en un intento de ampliar el alcance de estas preguntas y delinear formas de abordarlas que este dossier está organizado, combinando siete artículos: cinco de investigadores brasileños – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – y dos de autores extranjeros. investigadores – Instituto de Educación de la Universidad de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa y la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).O que se pode dizer sobre formação das novas gerações nas condições atuais? O que se pode propor como princípio orientador para o ensino, num país em que a palavra se vê aprisionada no sentido único que estreita os limites dos mundos que ela nomeia e produz? Teria a experiência literária, como experiência singular do sujeito com a palavra, no dizer de Blanchot (2005), algo a nos indicar sobre a produção de frestas em um mundo que parece trabalhar na direção de um fechamento sobre si mesmo?  É na tentativa de estender o alcance dessas perguntas e de esboçar modos de encaminhá-las que este dossiê se organiza, conjugando sete artigos: cinco de pesquisadores brasileiros – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – e dois de pesquisadores estrangeiros – Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa e da Faculdade Latino-Americana de Ciências Sociais (FLACSO).Universidade Estadual de Campinas2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867288010.20396/etd.v25i00.8672880ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023005 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023005 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023005 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880/31746Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoschen, Simone ZanonCastello Branco, Lucia Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672880Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching as a poetic act: presentation
La enseñanza como acto poético: presentación
O ensino como ato poético: apresentação
title Teaching as a poetic act: presentation
spellingShingle Teaching as a poetic act: presentation
Moschen, Simone Zanon
Psicoanálisis
Poético
Enseñando
Psychoanalysis
Poetic
Teaching
Psicanálise
Poética
Ensino
title_short Teaching as a poetic act: presentation
title_full Teaching as a poetic act: presentation
title_fullStr Teaching as a poetic act: presentation
title_full_unstemmed Teaching as a poetic act: presentation
title_sort Teaching as a poetic act: presentation
author Moschen, Simone Zanon
author_facet Moschen, Simone Zanon
Castello Branco, Lucia
Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi
author_role author
author2 Castello Branco, Lucia
Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moschen, Simone Zanon
Castello Branco, Lucia
Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi
dc.subject.por.fl_str_mv Psicoanálisis
Poético
Enseñando
Psychoanalysis
Poetic
Teaching
Psicanálise
Poética
Ensino
topic Psicoanálisis
Poético
Enseñando
Psychoanalysis
Poetic
Teaching
Psicanálise
Poética
Ensino
description What can be said about the formation of new generations under current conditions? What can be proposed as a guiding principle for teaching, in a country where the word is imprisoned in the single sense that narrows the limits of the worlds it names and produces? Would the literary experience, as a singular experience of the subject with the word, in the words of Blanchot (2005), have something to indicate us about the production of crevices in a world that seems to work towards a closure on itself? It is in an attempt to extend the scope of these questions and to outline ways to address them that this dossier is organized, combining seven articles: five by Brazilian researchers – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – and two by foreign researchers – Institute of Education of the University of Lisbon, Polytechnic Institute of Lisbon and the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880
10.20396/etd.v25i00.8672880
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8672880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880/31746
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023005
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023005
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023005
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649792487424