Teaching as a poetic act: presentation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880 |
Resumo: | What can be said about the formation of new generations under current conditions? What can be proposed as a guiding principle for teaching, in a country where the word is imprisoned in the single sense that narrows the limits of the worlds it names and produces? Would the literary experience, as a singular experience of the subject with the word, in the words of Blanchot (2005), have something to indicate us about the production of crevices in a world that seems to work towards a closure on itself? It is in an attempt to extend the scope of these questions and to outline ways to address them that this dossier is organized, combining seven articles: five by Brazilian researchers – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – and two by foreign researchers – Institute of Education of the University of Lisbon, Polytechnic Institute of Lisbon and the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO). |
id |
UNICAMP-19_44f6eeb7cef048c12fa6b0954502c8dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672880 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching as a poetic act: presentationLa enseñanza como acto poético: presentaciónO ensino como ato poético: apresentaçãoPsicoanálisis Poético EnseñandoPsychoanalysis Poetic TeachingPsicanálisePoéticaEnsinoWhat can be said about the formation of new generations under current conditions? What can be proposed as a guiding principle for teaching, in a country where the word is imprisoned in the single sense that narrows the limits of the worlds it names and produces? Would the literary experience, as a singular experience of the subject with the word, in the words of Blanchot (2005), have something to indicate us about the production of crevices in a world that seems to work towards a closure on itself? It is in an attempt to extend the scope of these questions and to outline ways to address them that this dossier is organized, combining seven articles: five by Brazilian researchers – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – and two by foreign researchers – Institute of Education of the University of Lisbon, Polytechnic Institute of Lisbon and the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO).¿Qué se puede decir sobre la formación de nuevas generaciones en las condiciones actuales? ¿Qué se puede proponer como principio rector de la enseñanza, en un país donde la palabra está prisionera en el sentido único que estrecha los límites de los mundos que nombra y produce? ¿La experiencia literaria, como experiencia singular del sujeto con la palabra, en palabras de Blanchot (2005), tendría algo que indicarnos sobre la producción de grietas en un mundo que parece trabajar hacia un cierre sobre sí mismo? Es en un intento de ampliar el alcance de estas preguntas y delinear formas de abordarlas que este dossier está organizado, combinando siete artículos: cinco de investigadores brasileños – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – y dos de autores extranjeros. investigadores – Instituto de Educación de la Universidad de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa y la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).O que se pode dizer sobre formação das novas gerações nas condições atuais? O que se pode propor como princípio orientador para o ensino, num país em que a palavra se vê aprisionada no sentido único que estreita os limites dos mundos que ela nomeia e produz? Teria a experiência literária, como experiência singular do sujeito com a palavra, no dizer de Blanchot (2005), algo a nos indicar sobre a produção de frestas em um mundo que parece trabalhar na direção de um fechamento sobre si mesmo? É na tentativa de estender o alcance dessas perguntas e de esboçar modos de encaminhá-las que este dossiê se organiza, conjugando sete artigos: cinco de pesquisadores brasileiros – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – e dois de pesquisadores estrangeiros – Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa e da Faculdade Latino-Americana de Ciências Sociais (FLACSO).Universidade Estadual de Campinas2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867288010.20396/etd.v25i00.8672880ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023005 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023005 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023005 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880/31746Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoschen, Simone ZanonCastello Branco, Lucia Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672880Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching as a poetic act: presentation La enseñanza como acto poético: presentación O ensino como ato poético: apresentação |
title |
Teaching as a poetic act: presentation |
spellingShingle |
Teaching as a poetic act: presentation Moschen, Simone Zanon Psicoanálisis Poético Enseñando Psychoanalysis Poetic Teaching Psicanálise Poética Ensino |
title_short |
Teaching as a poetic act: presentation |
title_full |
Teaching as a poetic act: presentation |
title_fullStr |
Teaching as a poetic act: presentation |
title_full_unstemmed |
Teaching as a poetic act: presentation |
title_sort |
Teaching as a poetic act: presentation |
author |
Moschen, Simone Zanon |
author_facet |
Moschen, Simone Zanon Castello Branco, Lucia Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi |
author_role |
author |
author2 |
Castello Branco, Lucia Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moschen, Simone Zanon Castello Branco, Lucia Chraim, Rosi Isabel Bergamaschi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicoanálisis Poético Enseñando Psychoanalysis Poetic Teaching Psicanálise Poética Ensino |
topic |
Psicoanálisis Poético Enseñando Psychoanalysis Poetic Teaching Psicanálise Poética Ensino |
description |
What can be said about the formation of new generations under current conditions? What can be proposed as a guiding principle for teaching, in a country where the word is imprisoned in the single sense that narrows the limits of the worlds it names and produces? Would the literary experience, as a singular experience of the subject with the word, in the words of Blanchot (2005), have something to indicate us about the production of crevices in a world that seems to work towards a closure on itself? It is in an attempt to extend the scope of these questions and to outline ways to address them that this dossier is organized, combining seven articles: five by Brazilian researchers – UFMG, UFRGS, UFBA, UFAC, UNESP, UFJF – and two by foreign researchers – Institute of Education of the University of Lisbon, Polytechnic Institute of Lisbon and the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880 10.20396/etd.v25i00.8672880 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8672880 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8672880/31746 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023005 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023005 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023005 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649792487424 |