Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838 |
Resumo: | This article seeks to reflect on the concept of self-training as a process of “cultivation of the self”, analyzed from the extemporaneous third entitled Schopenhauer as an Educator. Self-formation is investigated as a process that is effective as long as the affirmation of existence occurs. Taking as an example the figures of the artist, the philosopher and the saint as pedagogical types insofar as they exemplify the overcoming of the standardized and massified model of education and life present in modernity. |
id |
UNICAMP-19_554d4ad6d4baaea0dc6191ed9694903d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667838 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical typesLa autoformación como “cultivo de ti mismo": el Artista, el Filósofo y el Santo como tipos pedagógicosA autoformação como "cultivo de si": o Artista, o Filósofo e o Santo como tipos pedagógicosEducaciónEscuelaFilosofía de la educaciónPedagogíaEducationSchoolPhilosophy of educationPedagogyEducaçãoEscolaFilosofia da educaçãoPedagogiaThis article seeks to reflect on the concept of self-training as a process of “cultivation of the self”, analyzed from the extemporaneous third entitled Schopenhauer as an Educator. Self-formation is investigated as a process that is effective as long as the affirmation of existence occurs. Taking as an example the figures of the artist, the philosopher and the saint as pedagogical types insofar as they exemplify the overcoming of the standardized and massified model of education and life present in modernity.Este artículo busca reflexionar sobre el concepto de autoformación como proceso de “cultivo del yo”, analizado desde el extemporáneo tercero titulado Schopenhauer como educador. El autoformación se investiga como un proceso que es eficaz mientras se produzca la afirmación de la existencia. Tomando como ejemplo las figuras del artista, el filósofo y el santo como tipos pedagógicos en la medida en que ejemplifican la superación del modelo estandarizado y masificado de educación y vida presente en la modernidad.Este artigo busca refletir sobre o conceito de autoformação como um processo de “cultivo de si”, analisado com base na terceira extemporânea intitulada Schopenhauer como Educador. Investiga-se a autoformação como um processo que se efetiva na medida em que ocorre a afirmação da existência. Tomando como exemplo as figuras do artista, do filósofo e do santo como tipos pedagógicos na medida em que exemplificam a superação do modelo padronizado e massificado da educação e da vida presente na modernidade.Universidade Estadual de Campinas2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866783810.20396/etd.v25i00.8667838ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023075ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023075ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230751676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838/32975Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDanelon, MárcioLima, Sílvia Cristina Fernandes2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667838Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types La autoformación como “cultivo de ti mismo": el Artista, el Filósofo y el Santo como tipos pedagógicos A autoformação como "cultivo de si": o Artista, o Filósofo e o Santo como tipos pedagógicos |
title |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types |
spellingShingle |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types Danelon, Márcio Educación Escuela Filosofía de la educación Pedagogía Education School Philosophy of education Pedagogy Educação Escola Filosofia da educação Pedagogia |
title_short |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types |
title_full |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types |
title_fullStr |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types |
title_full_unstemmed |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types |
title_sort |
Self-formation as "cultivation of the self": the Artist, the Philosopher and the Saint as pedagogical types |
author |
Danelon, Márcio |
author_facet |
Danelon, Márcio Lima, Sílvia Cristina Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Sílvia Cristina Fernandes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Danelon, Márcio Lima, Sílvia Cristina Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Escuela Filosofía de la educación Pedagogía Education School Philosophy of education Pedagogy Educação Escola Filosofia da educação Pedagogia |
topic |
Educación Escuela Filosofía de la educación Pedagogía Education School Philosophy of education Pedagogy Educação Escola Filosofia da educação Pedagogia |
description |
This article seeks to reflect on the concept of self-training as a process of “cultivation of the self”, analyzed from the extemporaneous third entitled Schopenhauer as an Educator. Self-formation is investigated as a process that is effective as long as the affirmation of existence occurs. Taking as an example the figures of the artist, the philosopher and the saint as pedagogical types insofar as they exemplify the overcoming of the standardized and massified model of education and life present in modernity. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838 10.20396/etd.v25i00.8667838 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8667838 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667838/32975 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023075 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023075 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023075 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649685532672 |