A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957 |
Resumo: | We present the partial results of a research on the teaching of Psychopathology in Brazilian Psychology courses and, having as corpus 5 (five) discipline syllabus, one from each region of the country. Affiliated to the Foucaultian studies, the aim of this work consists in discussing the relations between modes of production of subjectivity, governmentality, biopolitics and discipline. The results point the teaching of Psychopathology as a device for (re)production of subjectivities linked to the mechanisms of control and administration of bodies and populations and indicate the necessity of reassessment of its place in relation to the new demands placed by the public policies, highlighting the Unified Health System. We understand that the object of study of the discipline, the discursive relations present in this field and the intervention techniques operate as the foundation of professional practices of significant ethical consequences to the Country and, therefore, require their own alterations and articulated with other knowledges that constitute the Pedagogical Projects in Psychology |
id |
UNICAMP-19_5ff766ffd42fa2903d9fbcbc8253d904 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651957 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology coursesUn análisis discursiva de ementas de psicopatología en cursos de psicologíaUma análise discursiva de ementas de psicopatologia em cursos de psicologiaEducaçãoSubjetividadeEnsino em saúdeFormação do psicólogoBiopoderEducacionSubjetividadEducacion en saludEntrenamiento psicólogoBiopoderEducationSubjectivityHealth teachingPsychologist trainingBiopowerWe present the partial results of a research on the teaching of Psychopathology in Brazilian Psychology courses and, having as corpus 5 (five) discipline syllabus, one from each region of the country. Affiliated to the Foucaultian studies, the aim of this work consists in discussing the relations between modes of production of subjectivity, governmentality, biopolitics and discipline. The results point the teaching of Psychopathology as a device for (re)production of subjectivities linked to the mechanisms of control and administration of bodies and populations and indicate the necessity of reassessment of its place in relation to the new demands placed by the public policies, highlighting the Unified Health System. We understand that the object of study of the discipline, the discursive relations present in this field and the intervention techniques operate as the foundation of professional practices of significant ethical consequences to the Country and, therefore, require their own alterations and articulated with other knowledges that constitute the Pedagogical Projects in PsychologyPresentamos los resultados parciales de una investigación sobre la enseñanza de Psicopatología en cursos brasileños de Psicología, teniendo como corpus 5 (cinco) menús, una de cada región del país. Filia a los estudios foucaultianos, el objetivo de este trabajo consiste en discutir las relaciones entre modos de producción de subjetividad, gubernamentalidad, biopolítica y disciplina. Los resultados apuntan la enseñanza de la Psicopatología como dispositivo de (re) producción de subjetividades en la Educación ligadas a los mecanismos de control y administración de cuerpos y poblaciones e indican la necesidad de reevaluación de su lugar frente a las nuevas demandas planteadas por las políticas públicas destacando el Sistema Único de salud. Comprendemos que el objeto de estudio de la disciplina, las relaciones discursivas presentes en este campo y las técnicas de intervención fundamentan acciones profesionales de consecuencias éticas significativas al país y, por ello, requieren alteraciones propias y articuladas con otros saberes que constituyen los Proyectos Pedagógicos en Psicología.Apresentamos os resultados parciais de uma pesquisa sobre o ensino de Psicopatologia em cursos brasileiros de Psicologia e, neste recorte, nosso corpus se compôs de 5 (cinco) ementas, uma de cada região do país. O objetivo desta investigação, filiada aos estudos foucaultianos, é a discussão das relações entre modos de produção de subjetividade, governamentalidade, biopolítica e disciplina. Os resultados apontam para a aceitação da hipótese de que o ensino da Psicopatologia contribui para que a Educação seja tomada como dispositivo de (re)produção de subjetividades ligadas aos mecanismos de controle e administração de corpos e populações. O objeto de estudo da disciplina, as relações discursivas presentes neste campo e as técnicas de intervenção fundamentam intervenções profissionais de consequências éticas significativas ao País.Universidade Estadual de Campinas2020-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865195710.20396/etd.v22i1.8651957ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 127-144ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 127-144ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 127-1441676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957/22100Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSathler, Conrado NevesMascia, Márcia Aparecida Amador2020-05-28T21:53:53Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651957Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2020-05-28T21:53:53ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses Un análisis discursiva de ementas de psicopatología en cursos de psicología Uma análise discursiva de ementas de psicopatologia em cursos de psicologia |
title |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses |
spellingShingle |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses Sathler, Conrado Neves Educação Subjetividade Ensino em saúde Formação do psicólogo Biopoder Educacion Subjetividad Educacion en salud Entrenamiento psicólogo Biopoder Education Subjectivity Health teaching Psychologist training Biopower |
title_short |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses |
title_full |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses |
title_fullStr |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses |
title_full_unstemmed |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses |
title_sort |
A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses |
author |
Sathler, Conrado Neves |
author_facet |
Sathler, Conrado Neves Mascia, Márcia Aparecida Amador |
author_role |
author |
author2 |
Mascia, Márcia Aparecida Amador |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sathler, Conrado Neves Mascia, Márcia Aparecida Amador |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Subjetividade Ensino em saúde Formação do psicólogo Biopoder Educacion Subjetividad Educacion en salud Entrenamiento psicólogo Biopoder Education Subjectivity Health teaching Psychologist training Biopower |
topic |
Educação Subjetividade Ensino em saúde Formação do psicólogo Biopoder Educacion Subjetividad Educacion en salud Entrenamiento psicólogo Biopoder Education Subjectivity Health teaching Psychologist training Biopower |
description |
We present the partial results of a research on the teaching of Psychopathology in Brazilian Psychology courses and, having as corpus 5 (five) discipline syllabus, one from each region of the country. Affiliated to the Foucaultian studies, the aim of this work consists in discussing the relations between modes of production of subjectivity, governmentality, biopolitics and discipline. The results point the teaching of Psychopathology as a device for (re)production of subjectivities linked to the mechanisms of control and administration of bodies and populations and indicate the necessity of reassessment of its place in relation to the new demands placed by the public policies, highlighting the Unified Health System. We understand that the object of study of the discipline, the discursive relations present in this field and the intervention techniques operate as the foundation of professional practices of significant ethical consequences to the Country and, therefore, require their own alterations and articulated with other knowledges that constitute the Pedagogical Projects in Psychology |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957 10.20396/etd.v22i1.8651957 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v22i1.8651957 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957/22100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 127-144 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 127-144 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 127-144 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1748950174918508544 |