A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sathler, Conrado Neves
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mascia, Márcia Aparecida Amador
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957
Resumo: We present the partial results of a research on the teaching of Psychopathology in Brazilian Psychology courses and, having as corpus 5 (five) discipline syllabus, one from each region of the country. Affiliated to the Foucaultian studies, the aim of this work consists in discussing the relations between modes of production of subjectivity, governmentality, biopolitics and discipline. The results point the teaching of Psychopathology as a device for (re)production of subjectivities linked to the mechanisms of control and administration of bodies and populations and indicate the necessity of reassessment of its place in relation to the new demands placed by the public policies, highlighting the Unified Health System.  We understand that the object of study of the discipline, the discursive relations present in this field and the intervention techniques operate as the foundation of professional practices of significant ethical consequences to the Country and, therefore, require their own alterations and articulated with other knowledges that constitute the Pedagogical Projects in Psychology
id UNICAMP-19_5ff766ffd42fa2903d9fbcbc8253d904
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651957
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology coursesUn análisis discursiva de ementas de psicopatología en cursos de psicologíaUma análise discursiva de ementas de psicopatologia em cursos de psicologiaEducaçãoSubjetividadeEnsino em saúdeFormação do psicólogoBiopoderEducacionSubjetividadEducacion en saludEntrenamiento psicólogoBiopoderEducationSubjectivityHealth teachingPsychologist trainingBiopowerWe present the partial results of a research on the teaching of Psychopathology in Brazilian Psychology courses and, having as corpus 5 (five) discipline syllabus, one from each region of the country. Affiliated to the Foucaultian studies, the aim of this work consists in discussing the relations between modes of production of subjectivity, governmentality, biopolitics and discipline. The results point the teaching of Psychopathology as a device for (re)production of subjectivities linked to the mechanisms of control and administration of bodies and populations and indicate the necessity of reassessment of its place in relation to the new demands placed by the public policies, highlighting the Unified Health System.  We understand that the object of study of the discipline, the discursive relations present in this field and the intervention techniques operate as the foundation of professional practices of significant ethical consequences to the Country and, therefore, require their own alterations and articulated with other knowledges that constitute the Pedagogical Projects in PsychologyPresentamos los resultados parciales de una investigación sobre la enseñanza de Psicopatología en cursos brasileños de Psicología, teniendo como corpus 5 (cinco) menús, una de cada región del país. Filia a los estudios foucaultianos, el objetivo de este trabajo consiste en discutir las relaciones entre modos de producción de subjetividad, gubernamentalidad, biopolítica y disciplina. Los resultados apuntan la enseñanza de la Psicopatología como dispositivo de (re) producción de subjetividades en la Educación ligadas a los mecanismos de control y administración de cuerpos y poblaciones e indican la necesidad de reevaluación de su lugar frente a las nuevas demandas planteadas por las políticas públicas destacando el Sistema Único de salud. Comprendemos que el objeto de estudio de la disciplina, las relaciones discursivas presentes en este campo y las técnicas de intervención fundamentan acciones profesionales de consecuencias éticas significativas al país y, por ello, requieren alteraciones propias y articuladas con otros saberes que constituyen los Proyectos Pedagógicos en Psicología.Apresentamos os resultados parciais de uma pesquisa sobre o ensino de Psicopatologia em cursos brasileiros de Psicologia e, neste recorte, nosso corpus se compôs de 5 (cinco) ementas, uma de cada região do país. O objetivo desta investigação, filiada aos estudos foucaultianos, é a discussão das relações entre modos de produção de subjetividade, governamentalidade, biopolítica e disciplina. Os resultados apontam para a aceitação da hipótese de que o ensino da Psicopatologia contribui para que a Educação seja tomada como dispositivo de (re)produção de subjetividades ligadas aos mecanismos de controle e administração de corpos e populações. O objeto de estudo da disciplina, as relações discursivas presentes neste campo e as técnicas de intervenção fundamentam intervenções profissionais de consequências éticas significativas ao País.Universidade Estadual de Campinas2020-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865195710.20396/etd.v22i1.8651957ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 127-144ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 127-144ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 127-1441676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957/22100Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSathler, Conrado NevesMascia, Márcia Aparecida Amador2020-05-28T21:53:53Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651957Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2020-05-28T21:53:53ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
Un análisis discursiva de ementas de psicopatología en cursos de psicología
Uma análise discursiva de ementas de psicopatologia em cursos de psicologia
title A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
spellingShingle A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
Sathler, Conrado Neves
Educação
Subjetividade
Ensino em saúde
Formação do psicólogo
Biopoder
Educacion
Subjetividad
Educacion en salud
Entrenamiento psicólogo
Biopoder
Education
Subjectivity
Health teaching
Psychologist training
Biopower
title_short A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
title_full A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
title_fullStr A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
title_full_unstemmed A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
title_sort A discursive analysis of psychopathology summaries In psychology courses
author Sathler, Conrado Neves
author_facet Sathler, Conrado Neves
Mascia, Márcia Aparecida Amador
author_role author
author2 Mascia, Márcia Aparecida Amador
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sathler, Conrado Neves
Mascia, Márcia Aparecida Amador
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Subjetividade
Ensino em saúde
Formação do psicólogo
Biopoder
Educacion
Subjetividad
Educacion en salud
Entrenamiento psicólogo
Biopoder
Education
Subjectivity
Health teaching
Psychologist training
Biopower
topic Educação
Subjetividade
Ensino em saúde
Formação do psicólogo
Biopoder
Educacion
Subjetividad
Educacion en salud
Entrenamiento psicólogo
Biopoder
Education
Subjectivity
Health teaching
Psychologist training
Biopower
description We present the partial results of a research on the teaching of Psychopathology in Brazilian Psychology courses and, having as corpus 5 (five) discipline syllabus, one from each region of the country. Affiliated to the Foucaultian studies, the aim of this work consists in discussing the relations between modes of production of subjectivity, governmentality, biopolitics and discipline. The results point the teaching of Psychopathology as a device for (re)production of subjectivities linked to the mechanisms of control and administration of bodies and populations and indicate the necessity of reassessment of its place in relation to the new demands placed by the public policies, highlighting the Unified Health System.  We understand that the object of study of the discipline, the discursive relations present in this field and the intervention techniques operate as the foundation of professional practices of significant ethical consequences to the Country and, therefore, require their own alterations and articulated with other knowledges that constitute the Pedagogical Projects in Psychology
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957
10.20396/etd.v22i1.8651957
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i1.8651957
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651957/22100
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 127-144
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 127-144
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 127-144
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1748950174918508544