The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024 |
Resumo: | This article seeks to present the contributions of the use of MAPES (Models and Analogies’ Structure-mapping System) for research on analogies. Thus, we sought to understand the ideas, perceptions and opinions of researchers professors about the construction of mappings through this digital tool, which was conceived based on Gentner's Structure-mapping Theory and coding patterns of mapped correspondences in a analogy suggested by AUTOR C. The data collected allowed to identify, in the view of the participants, several contributions of the tool to the field of study of analogies. |
id |
UNICAMP-19_6aa8b1be5545e6f22cde1240e5e95767 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670024 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogiesLas contribuciones del uso de una herramienta digital en el proceso de mapeo estructural de analogíasAs contribuições do uso de uma ferramenta digital no processo de mapeamento estrutural de analogiasAnalogíaInformática y educaciónMétodos de enseñanzaAnalogiaInformática e educaçãoMétodos de ensinoAnalogyComputing and educationTeaching methodsThis article seeks to present the contributions of the use of MAPES (Models and Analogies’ Structure-mapping System) for research on analogies. Thus, we sought to understand the ideas, perceptions and opinions of researchers professors about the construction of mappings through this digital tool, which was conceived based on Gentner's Structure-mapping Theory and coding patterns of mapped correspondences in a analogy suggested by AUTOR C. The data collected allowed to identify, in the view of the participants, several contributions of the tool to the field of study of analogies.Este artículo busca presentar las contribuciones del uso de MAPES (Sistema de Mapeo Estructural de Analogías y Modelos) para la investigación de analogías. Así, buscamos comprender las ideas, percepciones y opiniones de los profesores investigadores sobre la construcción de mapeos a través de esta herramienta digital, la cual fue concebida a partir de la Teoría del Mapeo de Estructuras de Gentner y patrones de codificación de correspondencias mapeadas o mapeadas en una analogía sugerida por AUTOR C. Los datos recolectados permitieron identificar, a juicio de los participantes, varios aportes de la herramienta al campo de estudio de las analogías.Este artigo busca apresentar as contribuições do uso do MAPES (Sistema para o Mapeamento Estrutural de Analogias e Modelos) para pesquisas sobre analogias. Assim, buscou-se compreender as ideias, percepções e opiniões de professores pesquisadores acerca da construção dos mapeamentos por intermédio dessa ferramenta digital que foi concebida a partir da Teoria do Mapeamento de Estruturas de Gentner e dos padrões de codificação de correspondências mapeadas ou mapeáveis em uma analogia sugeridos por AUTOR C. Os dados levantados permitiram identificar, na visão dos participantes, diversas contribuições da ferramenta para o campo de estudos das analogias.Universidade Estadual de Campinas2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867002410.20396/etd.v26i00.8670024ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024009ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024009ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0240091676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024/33572Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Wilbert VianaFerry, Alexandre da SilvaSantos, Tiago Rodrigues dos2024-03-08T11:52:19Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670024Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-03-08T11:52:19ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies Las contribuciones del uso de una herramienta digital en el proceso de mapeo estructural de analogías As contribuições do uso de uma ferramenta digital no processo de mapeamento estrutural de analogias |
title |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies |
spellingShingle |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies Barbosa, Wilbert Viana Analogía Informática y educación Métodos de enseñanza Analogia Informática e educação Métodos de ensino Analogy Computing and education Teaching methods |
title_short |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies |
title_full |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies |
title_fullStr |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies |
title_full_unstemmed |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies |
title_sort |
The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies |
author |
Barbosa, Wilbert Viana |
author_facet |
Barbosa, Wilbert Viana Ferry, Alexandre da Silva Santos, Tiago Rodrigues dos |
author_role |
author |
author2 |
Ferry, Alexandre da Silva Santos, Tiago Rodrigues dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Wilbert Viana Ferry, Alexandre da Silva Santos, Tiago Rodrigues dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Analogía Informática y educación Métodos de enseñanza Analogia Informática e educação Métodos de ensino Analogy Computing and education Teaching methods |
topic |
Analogía Informática y educación Métodos de enseñanza Analogia Informática e educação Métodos de ensino Analogy Computing and education Teaching methods |
description |
This article seeks to present the contributions of the use of MAPES (Models and Analogies’ Structure-mapping System) for research on analogies. Thus, we sought to understand the ideas, perceptions and opinions of researchers professors about the construction of mappings through this digital tool, which was conceived based on Gentner's Structure-mapping Theory and coding patterns of mapped correspondences in a analogy suggested by AUTOR C. The data collected allowed to identify, in the view of the participants, several contributions of the tool to the field of study of analogies. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024 10.20396/etd.v26i00.8670024 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v26i00.8670024 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024/33572 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024009 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024009 ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024009 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649089941504 |