The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Wilbert Viana
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ferry, Alexandre da Silva, Santos, Tiago Rodrigues dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024
Resumo: This article seeks to present the contributions of the use of MAPES (Models and Analogies’ Structure-mapping System) for research on analogies. Thus, we sought to understand the ideas, perceptions and opinions of researchers professors about the construction of mappings through this digital tool, which was conceived based on Gentner's Structure-mapping Theory and coding patterns of mapped correspondences in a analogy suggested by AUTOR C. The data collected allowed to identify, in the view of the participants, several contributions of the tool to the field of study of analogies.
id UNICAMP-19_6aa8b1be5545e6f22cde1240e5e95767
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670024
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogiesLas contribuciones del uso de una herramienta digital en el proceso de mapeo estructural de analogíasAs contribuições do uso de uma ferramenta digital no processo de mapeamento estrutural de analogiasAnalogíaInformática y educaciónMétodos de enseñanzaAnalogiaInformática e educaçãoMétodos de ensinoAnalogyComputing and educationTeaching methodsThis article seeks to present the contributions of the use of MAPES (Models and Analogies’ Structure-mapping System) for research on analogies. Thus, we sought to understand the ideas, perceptions and opinions of researchers professors about the construction of mappings through this digital tool, which was conceived based on Gentner's Structure-mapping Theory and coding patterns of mapped correspondences in a analogy suggested by AUTOR C. The data collected allowed to identify, in the view of the participants, several contributions of the tool to the field of study of analogies.Este artículo busca presentar las contribuciones del uso de MAPES (Sistema de Mapeo Estructural de Analogías y Modelos) para la investigación de analogías. Así, buscamos comprender las ideas, percepciones y opiniones de los profesores investigadores sobre la construcción de mapeos a través de esta herramienta digital, la cual fue concebida a partir de la Teoría del Mapeo de Estructuras de Gentner y patrones de codificación de correspondencias mapeadas o mapeadas en una analogía sugerida por AUTOR C. Los datos recolectados permitieron identificar, a juicio de los participantes, varios aportes de la herramienta al campo de estudio de las analogías.Este artigo busca apresentar as contribuições do uso do MAPES (Sistema para o Mapeamento Estrutural de Analogias e Modelos) para pesquisas sobre analogias. Assim, buscou-se compreender as ideias, percepções e opiniões de professores pesquisadores acerca da construção dos mapeamentos por intermédio dessa ferramenta digital que foi concebida a partir da Teoria do Mapeamento de Estruturas de Gentner e dos padrões de codificação de correspondências mapeadas ou mapeáveis em uma analogia sugeridos por AUTOR C. Os dados levantados permitiram identificar, na visão dos participantes, diversas contribuições da ferramenta para o campo de estudos das analogias.Universidade Estadual de Campinas2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867002410.20396/etd.v26i00.8670024ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024009ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024009ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0240091676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024/33572Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Wilbert VianaFerry, Alexandre da SilvaSantos, Tiago Rodrigues dos2024-03-08T11:52:19Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670024Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-03-08T11:52:19ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
Las contribuciones del uso de una herramienta digital en el proceso de mapeo estructural de analogías
As contribuições do uso de uma ferramenta digital no processo de mapeamento estrutural de analogias
title The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
spellingShingle The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
Barbosa, Wilbert Viana
Analogía
Informática y educación
Métodos de enseñanza
Analogia
Informática e educação
Métodos de ensino
Analogy
Computing and education
Teaching methods
title_short The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
title_full The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
title_fullStr The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
title_full_unstemmed The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
title_sort The contributions of the use of a digital tool in the structural mapping process of analogies
author Barbosa, Wilbert Viana
author_facet Barbosa, Wilbert Viana
Ferry, Alexandre da Silva
Santos, Tiago Rodrigues dos
author_role author
author2 Ferry, Alexandre da Silva
Santos, Tiago Rodrigues dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Wilbert Viana
Ferry, Alexandre da Silva
Santos, Tiago Rodrigues dos
dc.subject.por.fl_str_mv Analogía
Informática y educación
Métodos de enseñanza
Analogia
Informática e educação
Métodos de ensino
Analogy
Computing and education
Teaching methods
topic Analogía
Informática y educación
Métodos de enseñanza
Analogia
Informática e educação
Métodos de ensino
Analogy
Computing and education
Teaching methods
description This article seeks to present the contributions of the use of MAPES (Models and Analogies’ Structure-mapping System) for research on analogies. Thus, we sought to understand the ideas, perceptions and opinions of researchers professors about the construction of mappings through this digital tool, which was conceived based on Gentner's Structure-mapping Theory and coding patterns of mapped correspondences in a analogy suggested by AUTOR C. The data collected allowed to identify, in the view of the participants, several contributions of the tool to the field of study of analogies.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024
10.20396/etd.v26i00.8670024
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024
identifier_str_mv 10.20396/etd.v26i00.8670024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670024/33572
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024009
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024009
ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024009
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649089941504