Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566 |
Resumo: | The proper use and insertion of Mobile and Wireless Information and Communication Technologies (TIMS) can significantly favor different possibilities in the teaching-learning-evaluation process in biology teaching. Our central objective in this text was to understand how students from a public high school relate to TIMS and, moreover, how they perceive their learn in the Biology curricular component. We used a self-administered questionnaire, which was applied in the presence of the researcher, answered by 220 participants. The results showed that more than 97% of students have access to TIMS, more than 60% use smartphones for more than six hours/day and 75% of them said they liked biological content. However, the use of TIMS, with pedagogical purpose in the classroom, is denied or neglected by biology teachers. |
id |
UNICAMP-19_7005c4ef05fe4108f28502c94d4586bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657566 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? Aplicación de android como facilitador de la educación en ciencias biológicas: ¿qué piensan los y las estudiantes de la escuela secundaria?Aplicativo android como facilitador do ensino de ciências biológicas: o que pensam estudantes do ensino médio?Enseñanza de la biologíaPercepciones de los estudiantesAprendizaje móvilBiology teachingPerceptions of studentsMobile learningEnsino de biologiaPercepções de estudantesMobile learningThe proper use and insertion of Mobile and Wireless Information and Communication Technologies (TIMS) can significantly favor different possibilities in the teaching-learning-evaluation process in biology teaching. Our central objective in this text was to understand how students from a public high school relate to TIMS and, moreover, how they perceive their learn in the Biology curricular component. We used a self-administered questionnaire, which was applied in the presence of the researcher, answered by 220 participants. The results showed that more than 97% of students have access to TIMS, more than 60% use smartphones for more than six hours/day and 75% of them said they liked biological content. However, the use of TIMS, with pedagogical purpose in the classroom, is denied or neglected by biology teachers.El uso y la inserción adecuados de las tecnologías de información y comunicación móviles e inalámbricas (TIMS) pueden favorecer significativamente diferentes posibilidades en el proceso de enseñanza-aprendizajeevaluación en la enseñanza de la biología. Nuestro principal objetivo en este texto fue comprender cómo los estudiantes de una escuela secundaria pública se relacionan con TIMS y, además, cómo perciben su aprendizaje en el componente curricular Biología. Utilizamos un cuestionario auto administrado, que se aplicó en presencia del investigador, respondido por 220 participantes. Los resultados mostraron que más del 97% de los estudiantes tienen acceso a TIMS, más del 60% usan teléfonos inteligentes durante más de seis horas / día y el 75% de ellos dijeron que les gusta el contenido biológico. Sin embargo, el uso de TIMS con fines pedagógicos en el aula es negado o descuidado por los profesores de biología.O uso adequado e inserção das Tecnologias de Informação e Comunicação Móveis e Sem Fio (TIMS) pode favorecer de modo significativo diferentes possibilidades no processo de ensino-aprendizagem-avaliação no ensino de Biologia. Nosso objetivo central neste texto foi compreender como estudantes de uma escola de ensino médio público relacionam-se com as TIMS e, além disso, como percebem suas aprendizagens no componente curricular Biologia. Utilizamos um questionário auto administrado, o qual foi aplicado na presença do pesquisador, respondido por 220 participantes. Os resultados demonstraram que mais de 97% dos estudantes tem possuem acesso as TIMS, mais de 60% usam os smartphones por mais de seis horas/dia e 75% deles declararam gostar dos conteúdos biológicos. Contudo, o uso das TIMS, com finalidade pedagógica na sala de aula, é negado ou negligenciado por professores de Biologia.Universidade Estadual de Campinas2021-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865756610.20396/etd.v23i2.8657566ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 2 (2021): As telas da escola: cinema e professores de geografia. Perguntas e reflexões em torno de uma pesquisa; 534-550ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 2 (2021): School screens: cinema and geography teachers. Questions and reflections around a survey; 534-550ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 2 (2021): Pantallas escolares: profesores de cine y geografía. Preguntas y reflexiones en torno a una encuesta; 534-5501676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566/26728Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Fernando Biasi do Monte Carmelo, Paulo César Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmelo, Fernando Biasi do MonteGomes, Paulo César2022-04-06T15:22:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657566Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:33.913535ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? Aplicación de android como facilitador de la educación en ciencias biológicas: ¿qué piensan los y las estudiantes de la escuela secundaria? Aplicativo android como facilitador do ensino de ciências biológicas: o que pensam estudantes do ensino médio? |
title |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? |
spellingShingle |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? Carmelo, Fernando Biasi do Monte Enseñanza de la biología Percepciones de los estudiantes Aprendizaje móvil Biology teaching Perceptions of students Mobile learning Ensino de biologia Percepções de estudantes Mobile learning |
title_short |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? |
title_full |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? |
title_fullStr |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? |
title_full_unstemmed |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? |
title_sort |
Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? |
author |
Carmelo, Fernando Biasi do Monte |
author_facet |
Carmelo, Fernando Biasi do Monte Gomes, Paulo César |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Paulo César |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmelo, Fernando Biasi do Monte Gomes, Paulo César |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enseñanza de la biología Percepciones de los estudiantes Aprendizaje móvil Biology teaching Perceptions of students Mobile learning Ensino de biologia Percepções de estudantes Mobile learning |
topic |
Enseñanza de la biología Percepciones de los estudiantes Aprendizaje móvil Biology teaching Perceptions of students Mobile learning Ensino de biologia Percepções de estudantes Mobile learning |
description |
The proper use and insertion of Mobile and Wireless Information and Communication Technologies (TIMS) can significantly favor different possibilities in the teaching-learning-evaluation process in biology teaching. Our central objective in this text was to understand how students from a public high school relate to TIMS and, moreover, how they perceive their learn in the Biology curricular component. We used a self-administered questionnaire, which was applied in the presence of the researcher, answered by 220 participants. The results showed that more than 97% of students have access to TIMS, more than 60% use smartphones for more than six hours/day and 75% of them said they liked biological content. However, the use of TIMS, with pedagogical purpose in the classroom, is denied or neglected by biology teachers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566 10.20396/etd.v23i2.8657566 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i2.8657566 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566/26728 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fernando Biasi do Monte Carmelo, Paulo César Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fernando Biasi do Monte Carmelo, Paulo César Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 2 (2021): As telas da escola: cinema e professores de geografia. Perguntas e reflexões em torno de uma pesquisa; 534-550 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 2 (2021): School screens: cinema and geography teachers. Questions and reflections around a survey; 534-550 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 2 (2021): Pantallas escolares: profesores de cine y geografía. Preguntas y reflexiones en torno a una encuesta; 534-550 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654895906816 |