Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmelo, Fernando Biasi do Monte
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gomes, Paulo César
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566
Resumo: The proper use and insertion of Mobile and Wireless Information and Communication Technologies (TIMS) can significantly favor different possibilities in the teaching-learning-evaluation process in biology teaching. Our central objective in this text was to understand how students from a public high school relate to TIMS and, moreover, how they perceive their learn in the Biology curricular component. We used a self-administered questionnaire, which was applied in the presence of the researcher, answered by 220 participants. The results showed that more than 97% of students have access to TIMS, more than 60% use smartphones for more than six hours/day and 75% of them said they liked biological content. However, the use of TIMS, with pedagogical purpose in the classroom, is denied or neglected by biology teachers.
id UNICAMP-19_7005c4ef05fe4108f28502c94d4586bf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657566
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Biology app as a mediator of science education: what do high school students think? Aplicación de android como facilitador de la educación en ciencias biológicas: ¿qué piensan los y las estudiantes de la escuela secundaria?Aplicativo android como facilitador do ensino de ciências biológicas: o que pensam estudantes do ensino médio?Enseñanza de la biologíaPercepciones de los estudiantesAprendizaje móvilBiology teachingPerceptions of studentsMobile learningEnsino de biologiaPercepções de estudantesMobile learningThe proper use and insertion of Mobile and Wireless Information and Communication Technologies (TIMS) can significantly favor different possibilities in the teaching-learning-evaluation process in biology teaching. Our central objective in this text was to understand how students from a public high school relate to TIMS and, moreover, how they perceive their learn in the Biology curricular component. We used a self-administered questionnaire, which was applied in the presence of the researcher, answered by 220 participants. The results showed that more than 97% of students have access to TIMS, more than 60% use smartphones for more than six hours/day and 75% of them said they liked biological content. However, the use of TIMS, with pedagogical purpose in the classroom, is denied or neglected by biology teachers.El uso y la inserción adecuados de las tecnologías de información y comunicación móviles e inalámbricas (TIMS) pueden favorecer significativamente diferentes posibilidades en el proceso de enseñanza-aprendizajeevaluación en la enseñanza de la biología. Nuestro principal objetivo en este texto fue comprender cómo los estudiantes de una escuela secundaria pública se relacionan con TIMS y, además, cómo perciben su aprendizaje en el componente curricular Biología. Utilizamos un cuestionario auto administrado, que se aplicó en presencia del investigador, respondido por 220 participantes. Los resultados mostraron que más del 97% de los estudiantes tienen acceso a TIMS, más del 60% usan teléfonos inteligentes durante más de seis horas / día y el 75% de ellos dijeron que les gusta el contenido biológico. Sin embargo, el uso de TIMS con fines pedagógicos en el aula es negado o descuidado por los profesores de biología.O uso adequado e inserção das Tecnologias de Informação e Comunicação Móveis e Sem Fio (TIMS) pode favorecer de modo significativo diferentes possibilidades no processo de ensino-aprendizagem-avaliação no ensino de Biologia. Nosso objetivo central neste texto foi compreender como estudantes de uma escola de ensino médio público relacionam-se com as TIMS e, além disso, como percebem suas aprendizagens no componente curricular Biologia. Utilizamos um questionário auto administrado, o qual foi aplicado na presença do pesquisador, respondido por 220 participantes. Os resultados demonstraram que mais de 97% dos estudantes tem possuem acesso as TIMS, mais de 60% usam os smartphones por mais de seis horas/dia e 75% deles declararam gostar dos conteúdos biológicos. Contudo, o uso das TIMS, com finalidade pedagógica na sala de aula, é negado ou negligenciado por professores de Biologia.Universidade Estadual de Campinas2021-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865756610.20396/etd.v23i2.8657566ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 2 (2021): As telas da escola: cinema e professores de geografia. Perguntas e reflexões em torno de uma pesquisa; 534-550ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 2 (2021): School screens: cinema and geography teachers. Questions and reflections around a survey; 534-550ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 2 (2021): Pantallas escolares: profesores de cine y geografía. Preguntas y reflexiones en torno a una encuesta; 534-5501676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566/26728Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Fernando Biasi do Monte Carmelo, Paulo César Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmelo, Fernando Biasi do MonteGomes, Paulo César2022-04-06T15:22:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657566Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:33.913535ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
Aplicación de android como facilitador de la educación en ciencias biológicas: ¿qué piensan los y las estudiantes de la escuela secundaria?
Aplicativo android como facilitador do ensino de ciências biológicas: o que pensam estudantes do ensino médio?
title Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
spellingShingle Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
Carmelo, Fernando Biasi do Monte
Enseñanza de la biología
Percepciones de los estudiantes
Aprendizaje móvil
Biology teaching
Perceptions of students
Mobile learning
Ensino de biologia
Percepções de estudantes
Mobile learning
title_short Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
title_full Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
title_fullStr Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
title_full_unstemmed Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
title_sort Biology app as a mediator of science education: what do high school students think?
author Carmelo, Fernando Biasi do Monte
author_facet Carmelo, Fernando Biasi do Monte
Gomes, Paulo César
author_role author
author2 Gomes, Paulo César
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carmelo, Fernando Biasi do Monte
Gomes, Paulo César
dc.subject.por.fl_str_mv Enseñanza de la biología
Percepciones de los estudiantes
Aprendizaje móvil
Biology teaching
Perceptions of students
Mobile learning
Ensino de biologia
Percepções de estudantes
Mobile learning
topic Enseñanza de la biología
Percepciones de los estudiantes
Aprendizaje móvil
Biology teaching
Perceptions of students
Mobile learning
Ensino de biologia
Percepções de estudantes
Mobile learning
description The proper use and insertion of Mobile and Wireless Information and Communication Technologies (TIMS) can significantly favor different possibilities in the teaching-learning-evaluation process in biology teaching. Our central objective in this text was to understand how students from a public high school relate to TIMS and, moreover, how they perceive their learn in the Biology curricular component. We used a self-administered questionnaire, which was applied in the presence of the researcher, answered by 220 participants. The results showed that more than 97% of students have access to TIMS, more than 60% use smartphones for more than six hours/day and 75% of them said they liked biological content. However, the use of TIMS, with pedagogical purpose in the classroom, is denied or neglected by biology teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566
10.20396/etd.v23i2.8657566
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i2.8657566
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657566/26728
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Fernando Biasi do Monte Carmelo, Paulo César Gomes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Fernando Biasi do Monte Carmelo, Paulo César Gomes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 2 (2021): As telas da escola: cinema e professores de geografia. Perguntas e reflexões em torno de uma pesquisa; 534-550
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 2 (2021): School screens: cinema and geography teachers. Questions and reflections around a survey; 534-550
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 2 (2021): Pantallas escolares: profesores de cine y geografía. Preguntas y reflexiones en torno a una encuesta; 534-550
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654895906816