Virtual reality applied to professional training in civil construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Leonardo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Vasconcelos, Bianca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457
Resumo: This work aims to identify the use of virtual reality applied to the learning of technical professions in the area of Civil Construction and its correlation with Occupational Safety, analyzing and synthesizing the current literature. The methodology adopted consisted of the realization of a Systematic Literature Review, using the Preferred Reporting Items Guidelines Method for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA Methodology) for the analysis of the contents of the obtained and selected articles. As results were identified: the main immersive technologies, which use Virtual Reality (VR), aimed at the technical training of the Civil Construction sector; the form of use of Virtual Reality technology in teaching Civil Construction; and the correlation between these identified technologies and the concepts of Safety at Work. It was found that the Virtual Reality technology is rapidly expanding in this sector and that the focus given to the immersive systems, already developed, needs a greater interaction with the concepts of Occupational Safety.
id UNICAMP-19_81d25c4d59d555e13d37667281385829
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670457
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Virtual reality applied to professional training in civil constructionRealidad virtual aplicada en la formación profesional en la construcción civilRealidade virtual aplicada na capacitação profissional da construção civilImmersive technologies Virtual realityProfessional educationCivil constructionTecnologias imersivasRealidade virtualEducação profissionalConstrução civilTecnologías inmersivasRealidad virtualEducación profesionalConstrucción civilThis work aims to identify the use of virtual reality applied to the learning of technical professions in the area of Civil Construction and its correlation with Occupational Safety, analyzing and synthesizing the current literature. The methodology adopted consisted of the realization of a Systematic Literature Review, using the Preferred Reporting Items Guidelines Method for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA Methodology) for the analysis of the contents of the obtained and selected articles. As results were identified: the main immersive technologies, which use Virtual Reality (VR), aimed at the technical training of the Civil Construction sector; the form of use of Virtual Reality technology in teaching Civil Construction; and the correlation between these identified technologies and the concepts of Safety at Work. It was found that the Virtual Reality technology is rapidly expanding in this sector and that the focus given to the immersive systems, already developed, needs a greater interaction with the concepts of Occupational Safety.Este trabajo tiene como objetivo identificar el uso de la realidad virtual aplicada al aprendizaje de profesiones técnicas en el área de la Construcción Civil y su correlación con la Seguridad Laboral, analizando y sintetizando la literatura actual. La metodología adoptada consistió en la realización de una Revisión Sistemática de la Literatura, utilizando el Método de las Directrices de los Elementos de Información Preferidos para las Revisiones Sistemáticas y los Meta-análisis (Metodología PRISMA) para el análisis del contenido de los artículos obtenidos y seleccionados. Como resultados se identificaron: las principales tecnologías inmersivas, que utilizan la Realidad Virtual (RV), destinadas a la formación técnica del sector de la Construcción Civil; la forma de uso de la tecnología de Realidad Virtual en la enseñanza de la Construcción Civil; y la correlación entre estas tecnologías identificadas y los conceptos de Seguridad en el Trabajo. Se ha constatado que la tecnología de la Realidad Virtual está en franca expansión en el ámbito referido y que el enfoque dado a los sistemas inmersivos, ya desarrollados, necesita de una mayor interacción con los conceptos de la Seguridad del Trabajo.Este trabalho tem como objetivo identificar o uso da realidade virtual aplicada no aprendizado de profissões técnicas na área da Construção Civil e sua correlação com a Segurança do Trabalho, analisando e sintetizando a literatura atual. A metodologia adotada consistiu na realização de uma Revisão Sistemática de Literatura, utilizando o Método de Orientações dos Itens de Relatório Preferidos para Revisões Sistemáticas e  Meta-análises (Metodologia PRISMA) para  a análise dos conteúdos dos artigos obtidos e selecionados. Como resultados foram identificados: as principais tecnologias imersivas, que utilizam a Realidade Virtual (RV), voltadas para a capacitação técnica do setor da Construção Civil; a forma de utilização da tecnologia de Realidade Virtual no ensino da Construção Civil; e a  correlação entre estas tecnologias identificadas e os conceitos da Segurança no Trabalho. Foi constatado que a tecnologia de Realidade Virtual está em franca expansão no referido setor e que o enfoque dado nos sistemas imersivos, já desenvolvidos, necessitam de uma maior interação com os conceitos da Segurança do Trabalho.Universidade Estadual de Campinas2024-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867045710.20396/etd.v26i00.8670457ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024015ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024015ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0240151676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457/33763Brazil; Contemporay Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, LeonardoVasconcelos, Bianca2024-04-10T11:18:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670457Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-04-10T11:18:29ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Virtual reality applied to professional training in civil construction
Realidad virtual aplicada en la formación profesional en la construcción civil
Realidade virtual aplicada na capacitação profissional da construção civil
title Virtual reality applied to professional training in civil construction
spellingShingle Virtual reality applied to professional training in civil construction
Oliveira, Leonardo
Immersive technologies
Virtual reality
Professional education
Civil construction
Tecnologias imersivas
Realidade virtual
Educação profissional
Construção civil
Tecnologías inmersivas
Realidad virtual
Educación profesional
Construcción civil
title_short Virtual reality applied to professional training in civil construction
title_full Virtual reality applied to professional training in civil construction
title_fullStr Virtual reality applied to professional training in civil construction
title_full_unstemmed Virtual reality applied to professional training in civil construction
title_sort Virtual reality applied to professional training in civil construction
author Oliveira, Leonardo
author_facet Oliveira, Leonardo
Vasconcelos, Bianca
author_role author
author2 Vasconcelos, Bianca
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Leonardo
Vasconcelos, Bianca
dc.subject.por.fl_str_mv Immersive technologies
Virtual reality
Professional education
Civil construction
Tecnologias imersivas
Realidade virtual
Educação profissional
Construção civil
Tecnologías inmersivas
Realidad virtual
Educación profesional
Construcción civil
topic Immersive technologies
Virtual reality
Professional education
Civil construction
Tecnologias imersivas
Realidade virtual
Educação profissional
Construção civil
Tecnologías inmersivas
Realidad virtual
Educación profesional
Construcción civil
description This work aims to identify the use of virtual reality applied to the learning of technical professions in the area of Civil Construction and its correlation with Occupational Safety, analyzing and synthesizing the current literature. The methodology adopted consisted of the realization of a Systematic Literature Review, using the Preferred Reporting Items Guidelines Method for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA Methodology) for the analysis of the contents of the obtained and selected articles. As results were identified: the main immersive technologies, which use Virtual Reality (VR), aimed at the technical training of the Civil Construction sector; the form of use of Virtual Reality technology in teaching Civil Construction; and the correlation between these identified technologies and the concepts of Safety at Work. It was found that the Virtual Reality technology is rapidly expanding in this sector and that the focus given to the immersive systems, already developed, needs a greater interaction with the concepts of Occupational Safety.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457
10.20396/etd.v26i00.8670457
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457
identifier_str_mv 10.20396/etd.v26i00.8670457
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457/33763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporay
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024015
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024015
ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024015
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649111961600