Virtual reality applied to professional training in civil construction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457 |
Resumo: | This work aims to identify the use of virtual reality applied to the learning of technical professions in the area of Civil Construction and its correlation with Occupational Safety, analyzing and synthesizing the current literature. The methodology adopted consisted of the realization of a Systematic Literature Review, using the Preferred Reporting Items Guidelines Method for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA Methodology) for the analysis of the contents of the obtained and selected articles. As results were identified: the main immersive technologies, which use Virtual Reality (VR), aimed at the technical training of the Civil Construction sector; the form of use of Virtual Reality technology in teaching Civil Construction; and the correlation between these identified technologies and the concepts of Safety at Work. It was found that the Virtual Reality technology is rapidly expanding in this sector and that the focus given to the immersive systems, already developed, needs a greater interaction with the concepts of Occupational Safety. |
id |
UNICAMP-19_81d25c4d59d555e13d37667281385829 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670457 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Virtual reality applied to professional training in civil constructionRealidad virtual aplicada en la formación profesional en la construcción civilRealidade virtual aplicada na capacitação profissional da construção civilImmersive technologies Virtual realityProfessional educationCivil constructionTecnologias imersivasRealidade virtualEducação profissionalConstrução civilTecnologías inmersivasRealidad virtualEducación profesionalConstrucción civilThis work aims to identify the use of virtual reality applied to the learning of technical professions in the area of Civil Construction and its correlation with Occupational Safety, analyzing and synthesizing the current literature. The methodology adopted consisted of the realization of a Systematic Literature Review, using the Preferred Reporting Items Guidelines Method for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA Methodology) for the analysis of the contents of the obtained and selected articles. As results were identified: the main immersive technologies, which use Virtual Reality (VR), aimed at the technical training of the Civil Construction sector; the form of use of Virtual Reality technology in teaching Civil Construction; and the correlation between these identified technologies and the concepts of Safety at Work. It was found that the Virtual Reality technology is rapidly expanding in this sector and that the focus given to the immersive systems, already developed, needs a greater interaction with the concepts of Occupational Safety.Este trabajo tiene como objetivo identificar el uso de la realidad virtual aplicada al aprendizaje de profesiones técnicas en el área de la Construcción Civil y su correlación con la Seguridad Laboral, analizando y sintetizando la literatura actual. La metodología adoptada consistió en la realización de una Revisión Sistemática de la Literatura, utilizando el Método de las Directrices de los Elementos de Información Preferidos para las Revisiones Sistemáticas y los Meta-análisis (Metodología PRISMA) para el análisis del contenido de los artículos obtenidos y seleccionados. Como resultados se identificaron: las principales tecnologías inmersivas, que utilizan la Realidad Virtual (RV), destinadas a la formación técnica del sector de la Construcción Civil; la forma de uso de la tecnología de Realidad Virtual en la enseñanza de la Construcción Civil; y la correlación entre estas tecnologías identificadas y los conceptos de Seguridad en el Trabajo. Se ha constatado que la tecnología de la Realidad Virtual está en franca expansión en el ámbito referido y que el enfoque dado a los sistemas inmersivos, ya desarrollados, necesita de una mayor interacción con los conceptos de la Seguridad del Trabajo.Este trabalho tem como objetivo identificar o uso da realidade virtual aplicada no aprendizado de profissões técnicas na área da Construção Civil e sua correlação com a Segurança do Trabalho, analisando e sintetizando a literatura atual. A metodologia adotada consistiu na realização de uma Revisão Sistemática de Literatura, utilizando o Método de Orientações dos Itens de Relatório Preferidos para Revisões Sistemáticas e Meta-análises (Metodologia PRISMA) para a análise dos conteúdos dos artigos obtidos e selecionados. Como resultados foram identificados: as principais tecnologias imersivas, que utilizam a Realidade Virtual (RV), voltadas para a capacitação técnica do setor da Construção Civil; a forma de utilização da tecnologia de Realidade Virtual no ensino da Construção Civil; e a correlação entre estas tecnologias identificadas e os conceitos da Segurança no Trabalho. Foi constatado que a tecnologia de Realidade Virtual está em franca expansão no referido setor e que o enfoque dado nos sistemas imersivos, já desenvolvidos, necessitam de uma maior interação com os conceitos da Segurança do Trabalho.Universidade Estadual de Campinas2024-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867045710.20396/etd.v26i00.8670457ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024015ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024015ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0240151676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457/33763Brazil; Contemporay Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, LeonardoVasconcelos, Bianca2024-04-10T11:18:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670457Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-04-10T11:18:29ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Virtual reality applied to professional training in civil construction Realidad virtual aplicada en la formación profesional en la construcción civil Realidade virtual aplicada na capacitação profissional da construção civil |
title |
Virtual reality applied to professional training in civil construction |
spellingShingle |
Virtual reality applied to professional training in civil construction Oliveira, Leonardo Immersive technologies Virtual reality Professional education Civil construction Tecnologias imersivas Realidade virtual Educação profissional Construção civil Tecnologías inmersivas Realidad virtual Educación profesional Construcción civil |
title_short |
Virtual reality applied to professional training in civil construction |
title_full |
Virtual reality applied to professional training in civil construction |
title_fullStr |
Virtual reality applied to professional training in civil construction |
title_full_unstemmed |
Virtual reality applied to professional training in civil construction |
title_sort |
Virtual reality applied to professional training in civil construction |
author |
Oliveira, Leonardo |
author_facet |
Oliveira, Leonardo Vasconcelos, Bianca |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Bianca |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Leonardo Vasconcelos, Bianca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Immersive technologies Virtual reality Professional education Civil construction Tecnologias imersivas Realidade virtual Educação profissional Construção civil Tecnologías inmersivas Realidad virtual Educación profesional Construcción civil |
topic |
Immersive technologies Virtual reality Professional education Civil construction Tecnologias imersivas Realidade virtual Educação profissional Construção civil Tecnologías inmersivas Realidad virtual Educación profesional Construcción civil |
description |
This work aims to identify the use of virtual reality applied to the learning of technical professions in the area of Civil Construction and its correlation with Occupational Safety, analyzing and synthesizing the current literature. The methodology adopted consisted of the realization of a Systematic Literature Review, using the Preferred Reporting Items Guidelines Method for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA Methodology) for the analysis of the contents of the obtained and selected articles. As results were identified: the main immersive technologies, which use Virtual Reality (VR), aimed at the technical training of the Civil Construction sector; the form of use of Virtual Reality technology in teaching Civil Construction; and the correlation between these identified technologies and the concepts of Safety at Work. It was found that the Virtual Reality technology is rapidly expanding in this sector and that the focus given to the immersive systems, already developed, needs a greater interaction with the concepts of Occupational Safety. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457 10.20396/etd.v26i00.8670457 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v26i00.8670457 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670457/33763 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporay Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024015 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024015 ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024015 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649111961600 |