Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paniago, Maria Cristina Lima
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vásquez Astudillo, Mario Reinaldo, Morales Morgado, Erla Mariela, Maciel , Cristiano, Morales Robles, Elva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286
Resumo: This research aims to know the aspects that affect remote teaching work, those related to differences and multiple contexts that permeate educational practices mediated by technologies. It is a quali-quanti research, of a post-critical methodological nature, with bibliographic studies and field research. During April and May 2020, we applied a semi-structured questionnaire, with 28 questions about remote teaching work in times of pandemic. We obtained 333 respondents from 12 countries, Ibero-American teachers of different educational levels. The results show differences in terms of ages, genders, backgrounds and years of teaching experience. There is a lack of computers, Internet connection, technological devices and teacher training for remote teaching work in times of pandemic. Even with a variety of resources and materials to support remote teaching work, participants show that it is still not enough, and not for everyone.
id UNICAMP-19_83d7c62984af0d9a877fdcbe70bc48f0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667286
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contextsTrabajo docente remoto en tiempos de pandemia: las diferencias y los múltiples contextosTrabalho de ensino remoto em tempos de pandemia: as diferenças e os múltiplos contextosRemote teaching workDigital mediaTeacher trainingEducation in pandemicTrabajo docente remotoMedios digitalesFormación de profesoresducación en pandemiaTrabalho docente remotoMeios digitaisFormação de professoresEducação na pandemiaThis research aims to know the aspects that affect remote teaching work, those related to differences and multiple contexts that permeate educational practices mediated by technologies. It is a quali-quanti research, of a post-critical methodological nature, with bibliographic studies and field research. During April and May 2020, we applied a semi-structured questionnaire, with 28 questions about remote teaching work in times of pandemic. We obtained 333 respondents from 12 countries, Ibero-American teachers of different educational levels. The results show differences in terms of ages, genders, backgrounds and years of teaching experience. There is a lack of computers, Internet connection, technological devices and teacher training for remote teaching work in times of pandemic. Even with a variety of resources and materials to support remote teaching work, participants show that it is still not enough, and not for everyone.Esta investigación tiene como objetivo conocer los aspectos que inciden el trabajo docente remoto, los relacionados con las diferencias y los múltiples contextos que permean las prácticas educativas mediadas por las tecnologías. Es una investigación cuali-cuanti, de carácter metodológico post-crítico, con estudios bibliográficos e investigación de campo. Durante abril y mayo de 2020, se aplicó un cuestionario semiestructurado, con 28 preguntas sobre el trabajo docente remoto. Obtuvimos 333 respuestas de 12 países, docentes iberoamericanos de diferentes niveles educativos. Los resultados muestran diferencias en términos de edades, géneros, formación, años de experiencia docente. Se carece de computadoras, conexión a Internet, dispositivos tecnológicos y formación docente para el trabajo de enseñanza a distancia en tiempos de pandemia. Incluso con una variedad de recursos y materiales para apoyar el trabajo docente remoto, los participantes demuestran que todavía no es suficiente, no para todos.Esta pesquisa tem como objetivo conhecer os aspectos que afetam o trabalho docente remoto, aqueles referentes às diferenças e aos contextos múltiplos que permeiam as práticas educativas mediadas pelas tecnologias. É uma pesquisa quali-quanti, de cunho metodológico pós-crítico, com estudos bibliográficos e pesquisa de campo. Durante abril e maio de 2020, aplicamos um questionário semiestruturado, com 28 questões sobre o trabalho docente remoto em tempos de pandemia. Obtivemos 333 respondentes de 12 países, docentes ibero-americanos de diversos níveis educativos. Os resultados apontam diferenças quanto às idades, gêneros, formações e anos de experiência na docência. Há falta de computadores, conexão à Internet, dispositivos tecnológicos e formação docente para o trabalho docente remoto em tempos de pandemia. Mesmo com uma variedade de recursos e materiais para subsidiar o trabalho docente remoto, os participantes mostram que ainda não é suficiente, nem para todos.Universidade Estadual de Campinas2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866728610.20396/etd.v25i00.8667286ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023046ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023046ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230461676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286/32536Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaniago, Maria Cristina LimaVásquez Astudillo, Mario ReinaldoMorales Morgado, Erla MarielaMaciel , CristianoMorales Robles, Elva2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667286Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
Trabajo docente remoto en tiempos de pandemia: las diferencias y los múltiples contextos
Trabalho de ensino remoto em tempos de pandemia: as diferenças e os múltiplos contextos
title Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
spellingShingle Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
Paniago, Maria Cristina Lima
Remote teaching work
Digital media
Teacher training
Education in pandemic
Trabajo docente remoto
Medios digitales
Formación de profesores
ducación en pandemia
Trabalho docente remoto
Meios digitais
Formação de professores
Educação na pandemia
title_short Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
title_full Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
title_fullStr Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
title_full_unstemmed Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
title_sort Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
author Paniago, Maria Cristina Lima
author_facet Paniago, Maria Cristina Lima
Vásquez Astudillo, Mario Reinaldo
Morales Morgado, Erla Mariela
Maciel , Cristiano
Morales Robles, Elva
author_role author
author2 Vásquez Astudillo, Mario Reinaldo
Morales Morgado, Erla Mariela
Maciel , Cristiano
Morales Robles, Elva
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paniago, Maria Cristina Lima
Vásquez Astudillo, Mario Reinaldo
Morales Morgado, Erla Mariela
Maciel , Cristiano
Morales Robles, Elva
dc.subject.por.fl_str_mv Remote teaching work
Digital media
Teacher training
Education in pandemic
Trabajo docente remoto
Medios digitales
Formación de profesores
ducación en pandemia
Trabalho docente remoto
Meios digitais
Formação de professores
Educação na pandemia
topic Remote teaching work
Digital media
Teacher training
Education in pandemic
Trabajo docente remoto
Medios digitales
Formación de profesores
ducación en pandemia
Trabalho docente remoto
Meios digitais
Formação de professores
Educação na pandemia
description This research aims to know the aspects that affect remote teaching work, those related to differences and multiple contexts that permeate educational practices mediated by technologies. It is a quali-quanti research, of a post-critical methodological nature, with bibliographic studies and field research. During April and May 2020, we applied a semi-structured questionnaire, with 28 questions about remote teaching work in times of pandemic. We obtained 333 respondents from 12 countries, Ibero-American teachers of different educational levels. The results show differences in terms of ages, genders, backgrounds and years of teaching experience. There is a lack of computers, Internet connection, technological devices and teacher training for remote teaching work in times of pandemic. Even with a variety of resources and materials to support remote teaching work, participants show that it is still not enough, and not for everyone.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286
10.20396/etd.v25i00.8667286
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8667286
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286/32536
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023046
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023046
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023046
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649317482496