Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286 |
Resumo: | This research aims to know the aspects that affect remote teaching work, those related to differences and multiple contexts that permeate educational practices mediated by technologies. It is a quali-quanti research, of a post-critical methodological nature, with bibliographic studies and field research. During April and May 2020, we applied a semi-structured questionnaire, with 28 questions about remote teaching work in times of pandemic. We obtained 333 respondents from 12 countries, Ibero-American teachers of different educational levels. The results show differences in terms of ages, genders, backgrounds and years of teaching experience. There is a lack of computers, Internet connection, technological devices and teacher training for remote teaching work in times of pandemic. Even with a variety of resources and materials to support remote teaching work, participants show that it is still not enough, and not for everyone. |
id |
UNICAMP-19_83d7c62984af0d9a877fdcbe70bc48f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667286 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contextsTrabajo docente remoto en tiempos de pandemia: las diferencias y los múltiples contextosTrabalho de ensino remoto em tempos de pandemia: as diferenças e os múltiplos contextosRemote teaching workDigital mediaTeacher trainingEducation in pandemicTrabajo docente remotoMedios digitalesFormación de profesoresducación en pandemiaTrabalho docente remotoMeios digitaisFormação de professoresEducação na pandemiaThis research aims to know the aspects that affect remote teaching work, those related to differences and multiple contexts that permeate educational practices mediated by technologies. It is a quali-quanti research, of a post-critical methodological nature, with bibliographic studies and field research. During April and May 2020, we applied a semi-structured questionnaire, with 28 questions about remote teaching work in times of pandemic. We obtained 333 respondents from 12 countries, Ibero-American teachers of different educational levels. The results show differences in terms of ages, genders, backgrounds and years of teaching experience. There is a lack of computers, Internet connection, technological devices and teacher training for remote teaching work in times of pandemic. Even with a variety of resources and materials to support remote teaching work, participants show that it is still not enough, and not for everyone.Esta investigación tiene como objetivo conocer los aspectos que inciden el trabajo docente remoto, los relacionados con las diferencias y los múltiples contextos que permean las prácticas educativas mediadas por las tecnologías. Es una investigación cuali-cuanti, de carácter metodológico post-crítico, con estudios bibliográficos e investigación de campo. Durante abril y mayo de 2020, se aplicó un cuestionario semiestructurado, con 28 preguntas sobre el trabajo docente remoto. Obtuvimos 333 respuestas de 12 países, docentes iberoamericanos de diferentes niveles educativos. Los resultados muestran diferencias en términos de edades, géneros, formación, años de experiencia docente. Se carece de computadoras, conexión a Internet, dispositivos tecnológicos y formación docente para el trabajo de enseñanza a distancia en tiempos de pandemia. Incluso con una variedad de recursos y materiales para apoyar el trabajo docente remoto, los participantes demuestran que todavía no es suficiente, no para todos.Esta pesquisa tem como objetivo conhecer os aspectos que afetam o trabalho docente remoto, aqueles referentes às diferenças e aos contextos múltiplos que permeiam as práticas educativas mediadas pelas tecnologias. É uma pesquisa quali-quanti, de cunho metodológico pós-crítico, com estudos bibliográficos e pesquisa de campo. Durante abril e maio de 2020, aplicamos um questionário semiestruturado, com 28 questões sobre o trabalho docente remoto em tempos de pandemia. Obtivemos 333 respondentes de 12 países, docentes ibero-americanos de diversos níveis educativos. Os resultados apontam diferenças quanto às idades, gêneros, formações e anos de experiência na docência. Há falta de computadores, conexão à Internet, dispositivos tecnológicos e formação docente para o trabalho docente remoto em tempos de pandemia. Mesmo com uma variedade de recursos e materiais para subsidiar o trabalho docente remoto, os participantes mostram que ainda não é suficiente, nem para todos.Universidade Estadual de Campinas2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866728610.20396/etd.v25i00.8667286ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023046ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023046ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230461676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286/32536Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaniago, Maria Cristina LimaVásquez Astudillo, Mario ReinaldoMorales Morgado, Erla MarielaMaciel , CristianoMorales Robles, Elva2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667286Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts Trabajo docente remoto en tiempos de pandemia: las diferencias y los múltiples contextos Trabalho de ensino remoto em tempos de pandemia: as diferenças e os múltiplos contextos |
title |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts |
spellingShingle |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts Paniago, Maria Cristina Lima Remote teaching work Digital media Teacher training Education in pandemic Trabajo docente remoto Medios digitales Formación de profesores ducación en pandemia Trabalho docente remoto Meios digitais Formação de professores Educação na pandemia |
title_short |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts |
title_full |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts |
title_fullStr |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts |
title_full_unstemmed |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts |
title_sort |
Remote teaching work in times of pandemic: differences and multiple contexts |
author |
Paniago, Maria Cristina Lima |
author_facet |
Paniago, Maria Cristina Lima Vásquez Astudillo, Mario Reinaldo Morales Morgado, Erla Mariela Maciel , Cristiano Morales Robles, Elva |
author_role |
author |
author2 |
Vásquez Astudillo, Mario Reinaldo Morales Morgado, Erla Mariela Maciel , Cristiano Morales Robles, Elva |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paniago, Maria Cristina Lima Vásquez Astudillo, Mario Reinaldo Morales Morgado, Erla Mariela Maciel , Cristiano Morales Robles, Elva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Remote teaching work Digital media Teacher training Education in pandemic Trabajo docente remoto Medios digitales Formación de profesores ducación en pandemia Trabalho docente remoto Meios digitais Formação de professores Educação na pandemia |
topic |
Remote teaching work Digital media Teacher training Education in pandemic Trabajo docente remoto Medios digitales Formación de profesores ducación en pandemia Trabalho docente remoto Meios digitais Formação de professores Educação na pandemia |
description |
This research aims to know the aspects that affect remote teaching work, those related to differences and multiple contexts that permeate educational practices mediated by technologies. It is a quali-quanti research, of a post-critical methodological nature, with bibliographic studies and field research. During April and May 2020, we applied a semi-structured questionnaire, with 28 questions about remote teaching work in times of pandemic. We obtained 333 respondents from 12 countries, Ibero-American teachers of different educational levels. The results show differences in terms of ages, genders, backgrounds and years of teaching experience. There is a lack of computers, Internet connection, technological devices and teacher training for remote teaching work in times of pandemic. Even with a variety of resources and materials to support remote teaching work, participants show that it is still not enough, and not for everyone. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286 10.20396/etd.v25i00.8667286 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8667286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667286/32536 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023046 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023046 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023046 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649317482496 |