Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980 |
Resumo: | Objective: to report the experience of innovative actions for the teaching of Philosophical Anthropology. Method: the discipline of Philosophical Anthropology was taught in undergraduate nursing, in 10 virtual meetings, through Emergency Remote Teaching (ERT), with the application of several active teaching-learning methodologies (ATLM).Results: the discipline applied eight types of ATLM and recreational activities, in addition to the production of specific content. Motivation for adherence and non-abandonment of ERT by students, interactivity and the reframing of health from an anthropological and philosophical point of view were important outcomes of this educational intervention. Conclusion: the definition and creative application of ATLM can favor the teaching of Philosophical Anthropology and the reframing of ERT. |
id |
UNICAMP-19_8d62c8fdbfd71032474f10eb4102c0eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664980 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience reportLa enseñanza remota de emergencia y la antropología filosófica en enfermería: informe de experienciaEnsino remoto emergencial e a antropologia filosófica na enfermagem: um relato de experiênciaEducación a DistanciaEnfermeríaAntropologíaEducaciónEnfermagemAntropologiaEducaçãoEducação a distânciaDistance educationNursingAnthropologyEducationObjective: to report the experience of innovative actions for the teaching of Philosophical Anthropology. Method: the discipline of Philosophical Anthropology was taught in undergraduate nursing, in 10 virtual meetings, through Emergency Remote Teaching (ERT), with the application of several active teaching-learning methodologies (ATLM).Results: the discipline applied eight types of ATLM and recreational activities, in addition to the production of specific content. Motivation for adherence and non-abandonment of ERT by students, interactivity and the reframing of health from an anthropological and philosophical point of view were important outcomes of this educational intervention. Conclusion: the definition and creative application of ATLM can favor the teaching of Philosophical Anthropology and the reframing of ERT.Objetivo: informar la experiencia de acciones innovadoras para la enseñanza de la Antropología Filosófica. Método: la disciplina de Antropología Filosófica se impartió en la carrera de Enfermería, en 10 encuentros virtuales, a través de la Enseñanza Remota de Emergencia (ERE), con la aplicación de varias metodologías activas de enseñanza-aprendizaje (MAEA). Resultados: la disciplina aplicó ocho tipos de metodologías activas de enseñanza-aprendizaje (MAEA) y actividades recreativas, además de la producción de contenidos específicos. La motivación para la adherencia y no abandono de los ERE por parte de los estudiantes, la interactividad y el replanteamiento de la salud desde un punto de vista antropológico y filosófico fueron resultados importantes de esta intervención educativa. Conclusión: la definición y aplicación creativa de MAES puede favorecer la enseñanza de la Antropología Filosófica y el reencuadre de ERE.Objetivo: relatar a experiência de ações inovadoras para o ensino de Antropologia Filosófica. Método: foi ministrada a disciplina de Antropologia Filosófica na graduação em enfermagem, em 10 encontros virtuais, por meio do Ensino Remoto Emergencial (ERE), com a aplicação de diversas metodologias ativas de ensino-aprendizagem (MAES). Resultados: a disciplina aplicou oito tipos de MAES e atividades lúdicas, além da produção de conteúdos específicos. A motivação para adesão e não abandono do ERE pelos alunos, a interatividade e a ressignificação de saúde sob o ponto de vista antropológico e filosófico foram desfechos importantes dessa intervenção educativa. Conclusão: a definição e aplicação criativa de MAES podem favorecer o ensino de Antropologia Filosófica e à ressignificação do ERE.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866498010.20396/etd.v25i00.8664980ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023023ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023023ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230231676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980/32229Brazil; ContemporaryContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rodrigo RodriguesMalaquias, Bruna Stephanie Sousa Elias, Henrique CiabottiSantos, Álvaro da Silva2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664980Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report La enseñanza remota de emergencia y la antropología filosófica en enfermería: informe de experiencia Ensino remoto emergencial e a antropologia filosófica na enfermagem: um relato de experiência |
title |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report |
spellingShingle |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report Silva, Rodrigo Rodrigues Educación a Distancia Enfermería Antropología Educación Enfermagem Antropologia Educação Educação a distância Distance education Nursing Anthropology Education |
title_short |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report |
title_full |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report |
title_fullStr |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report |
title_full_unstemmed |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report |
title_sort |
Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report |
author |
Silva, Rodrigo Rodrigues |
author_facet |
Silva, Rodrigo Rodrigues Malaquias, Bruna Stephanie Sousa Elias, Henrique Ciabotti Santos, Álvaro da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Malaquias, Bruna Stephanie Sousa Elias, Henrique Ciabotti Santos, Álvaro da Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rodrigo Rodrigues Malaquias, Bruna Stephanie Sousa Elias, Henrique Ciabotti Santos, Álvaro da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación a Distancia Enfermería Antropología Educación Enfermagem Antropologia Educação Educação a distância Distance education Nursing Anthropology Education |
topic |
Educación a Distancia Enfermería Antropología Educación Enfermagem Antropologia Educação Educação a distância Distance education Nursing Anthropology Education |
description |
Objective: to report the experience of innovative actions for the teaching of Philosophical Anthropology. Method: the discipline of Philosophical Anthropology was taught in undergraduate nursing, in 10 virtual meetings, through Emergency Remote Teaching (ERT), with the application of several active teaching-learning methodologies (ATLM).Results: the discipline applied eight types of ATLM and recreational activities, in addition to the production of specific content. Motivation for adherence and non-abandonment of ERT by students, interactivity and the reframing of health from an anthropological and philosophical point of view were important outcomes of this educational intervention. Conclusion: the definition and creative application of ATLM can favor the teaching of Philosophical Anthropology and the reframing of ERT. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980 10.20396/etd.v25i00.8664980 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8664980 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980/32229 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023023 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023023 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023023 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649235693568 |