Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rodrigo Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Malaquias, Bruna Stephanie Sousa, Elias, Henrique Ciabotti, Santos, Álvaro da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980
Resumo: Objective: to report the experience of innovative actions for the teaching of Philosophical Anthropology. Method: the discipline of Philosophical Anthropology was taught in undergraduate nursing, in 10 virtual meetings, through Emergency Remote Teaching (ERT), with the application of several active teaching-learning methodologies (ATLM).Results: the discipline applied eight types of ATLM and recreational activities, in addition to the production of specific content. Motivation for adherence and non-abandonment of ERT by students, interactivity and the reframing of health from an anthropological and philosophical point of view were important outcomes of this educational intervention. Conclusion: the definition and creative application of ATLM can favor the teaching of Philosophical Anthropology and the reframing of ERT.
id UNICAMP-19_8d62c8fdbfd71032474f10eb4102c0eb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664980
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience reportLa enseñanza remota de emergencia y la antropología filosófica en enfermería: informe de experienciaEnsino remoto emergencial e a antropologia filosófica na enfermagem: um relato de experiênciaEducación a DistanciaEnfermeríaAntropologíaEducaciónEnfermagemAntropologiaEducaçãoEducação a distânciaDistance educationNursingAnthropologyEducationObjective: to report the experience of innovative actions for the teaching of Philosophical Anthropology. Method: the discipline of Philosophical Anthropology was taught in undergraduate nursing, in 10 virtual meetings, through Emergency Remote Teaching (ERT), with the application of several active teaching-learning methodologies (ATLM).Results: the discipline applied eight types of ATLM and recreational activities, in addition to the production of specific content. Motivation for adherence and non-abandonment of ERT by students, interactivity and the reframing of health from an anthropological and philosophical point of view were important outcomes of this educational intervention. Conclusion: the definition and creative application of ATLM can favor the teaching of Philosophical Anthropology and the reframing of ERT.Objetivo: informar la experiencia de acciones innovadoras para la enseñanza de la Antropología Filosófica. Método: la disciplina de Antropología Filosófica se impartió en la carrera de Enfermería, en 10 encuentros virtuales, a través de la Enseñanza Remota de Emergencia (ERE), con la aplicación de varias metodologías activas de enseñanza-aprendizaje (MAEA). Resultados: la disciplina aplicó ocho tipos de metodologías activas de enseñanza-aprendizaje (MAEA) y actividades recreativas, además de la producción de contenidos específicos. La motivación para la adherencia y no abandono de los ERE por parte de los estudiantes, la interactividad y el replanteamiento de la salud desde un punto de vista antropológico y filosófico fueron resultados importantes de esta intervención educativa. Conclusión: la definición y aplicación creativa de MAES puede favorecer la enseñanza de la Antropología Filosófica y el reencuadre de ERE.Objetivo: relatar a experiência de ações inovadoras para o ensino de Antropologia Filosófica. Método: foi ministrada a disciplina de Antropologia Filosófica na graduação em enfermagem, em 10 encontros virtuais, por meio do Ensino Remoto Emergencial (ERE), com a aplicação de diversas metodologias ativas de ensino-aprendizagem (MAES). Resultados: a disciplina aplicou oito tipos de MAES e atividades lúdicas, além da produção de conteúdos específicos. A motivação para adesão e não abandono do ERE pelos alunos, a interatividade e a ressignificação de saúde sob o ponto de vista antropológico e filosófico foram desfechos importantes dessa intervenção educativa. Conclusão: a definição e aplicação criativa de MAES podem favorecer o ensino de Antropologia Filosófica e à ressignificação do ERE.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866498010.20396/etd.v25i00.8664980ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023023ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023023ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230231676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980/32229Brazil; ContemporaryContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rodrigo RodriguesMalaquias, Bruna Stephanie Sousa Elias, Henrique CiabottiSantos, Álvaro da Silva2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664980Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
La enseñanza remota de emergencia y la antropología filosófica en enfermería: informe de experiencia
Ensino remoto emergencial e a antropologia filosófica na enfermagem: um relato de experiência
title Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
spellingShingle Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
Silva, Rodrigo Rodrigues
Educación a Distancia
Enfermería
Antropología
Educación
Enfermagem
Antropologia
Educação
Educação a distância
Distance education
Nursing
Anthropology
Education
title_short Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
title_full Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
title_fullStr Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
title_full_unstemmed Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
title_sort Emergency remote teaching and philosophical anthropology in nursing: an experience report
author Silva, Rodrigo Rodrigues
author_facet Silva, Rodrigo Rodrigues
Malaquias, Bruna Stephanie Sousa
Elias, Henrique Ciabotti
Santos, Álvaro da Silva
author_role author
author2 Malaquias, Bruna Stephanie Sousa
Elias, Henrique Ciabotti
Santos, Álvaro da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rodrigo Rodrigues
Malaquias, Bruna Stephanie Sousa
Elias, Henrique Ciabotti
Santos, Álvaro da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educación a Distancia
Enfermería
Antropología
Educación
Enfermagem
Antropologia
Educação
Educação a distância
Distance education
Nursing
Anthropology
Education
topic Educación a Distancia
Enfermería
Antropología
Educación
Enfermagem
Antropologia
Educação
Educação a distância
Distance education
Nursing
Anthropology
Education
description Objective: to report the experience of innovative actions for the teaching of Philosophical Anthropology. Method: the discipline of Philosophical Anthropology was taught in undergraduate nursing, in 10 virtual meetings, through Emergency Remote Teaching (ERT), with the application of several active teaching-learning methodologies (ATLM).Results: the discipline applied eight types of ATLM and recreational activities, in addition to the production of specific content. Motivation for adherence and non-abandonment of ERT by students, interactivity and the reframing of health from an anthropological and philosophical point of view were important outcomes of this educational intervention. Conclusion: the definition and creative application of ATLM can favor the teaching of Philosophical Anthropology and the reframing of ERT.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980
10.20396/etd.v25i00.8664980
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8664980
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664980/32229
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023023
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023023
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023023
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649235693568