Panorama of nursing distance education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861 |
Resumo: | The development of distance education is associated with the popularization and democratization of the accessibility to information and communication technologies. Nursing has been using this modality of education in both undergraduate and graduate courses, which has provided knowledge about other technologies, an easier accessibility, flexibility of time and space, and reduced costs. The objective of this study is map the national higher education distance nursing courses. This exploratory, descriptive study was developed by visiting governmental, non-governmental and institutional websites. Two undergraduate and nine graduate courses in nursing were found, which is considered to be a low number, considering that distance education is an appropriate pedagogical tool that permits to prepare a large number of nurses who are geographically dispersed and who do not have access to the conventional educational processes. |
id |
USP-24_e2a774d7c968c7231facd7443769b536 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40861 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Panorama of nursing distance education in BrazilPanorama de la educación a distancia en enfermería en BrasilPanorama da educação à distância em enfermagem no BrasilEducação à distânciaInformática em EnfermagemEducação em EnfermagemEducación a distanciaInformática aplicada a la enfermeríaEducación en enfermeríaEducationdistanceNursing informaticsnursingThe development of distance education is associated with the popularization and democratization of the accessibility to information and communication technologies. Nursing has been using this modality of education in both undergraduate and graduate courses, which has provided knowledge about other technologies, an easier accessibility, flexibility of time and space, and reduced costs. The objective of this study is map the national higher education distance nursing courses. This exploratory, descriptive study was developed by visiting governmental, non-governmental and institutional websites. Two undergraduate and nine graduate courses in nursing were found, which is considered to be a low number, considering that distance education is an appropriate pedagogical tool that permits to prepare a large number of nurses who are geographically dispersed and who do not have access to the conventional educational processes.El desarrollo de la Educación a Distancia está asociado a la popularización y democratización del acceso a Tecnologías de Información y Comunicación. La Enfermería ha ido aproximándose a tal modalidad de enseñanza en sus cursos de graduación y posgraduación, lo que posibilitó el conocimiento de nuevas tecnologías, facilidad de acceso, flexibilidad temporal y espacial y costos reducidos. Se objetivó efectuar un mapeo nacional para identificar los cursos de enseñanza superior de enfermería en la modalidad Educación a Distancia. Estudio exploratorio, descriptivo, desarrollado a partir de consultas a webs gubernamentales, no gubernamentales e institucionales. Se encontraron dos cursos de graduación y nueve de posgraduación ofrecidos a enfermería, número aún considerado bajo, ya que la Educación a Distancia es una herramienta pedagógica adecuada que permite la calificación de un gran contingente de enfermeros dispersos geográficamente y sin acceso a los procesos convencionales de enseñanza.O desenvolvimento da educação à distância está associado à popularização e democratização do acesso às tecnologias de informação e de comunicação. A enfermagem vem se apropriando desta modalidade de ensino em seus cursos de graduação e pós-graduação, o que tem possibilitado conhecimento de novas tecnologias, facilidade de acesso, flexibilidade temporal e espacial e custos reduzidos. Objetivou-se realizar um mapeamento nacional de forma a identificar os cursos de ensino superior de enfermagem na modalidade educação à distância. Trata-se de um estudo exploratório descritivo, desenvolvido a partir de consultas a sites governamentais, não governamental e institucionais. Foram encontrados dois cursos de graduação e nove de pós-graduação oferecidos na área de enfermagem, o que é considerado um número ainda baixo, já que a educação à distância é uma ferramenta pedagógica adequada que permite a qualificação de grande contingente de enfermeiros que estão dispersos geograficamente e que não possuem acesso aos processos convencionais de ensino.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4086110.1590/S0080-62342011000600028Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 6 (2011); 1476-1480Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 6 (2011); 1476-1480Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 6 (2011); 1476-14801980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861/44287https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861/44288http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRojo, Priscila TagliaferroVieira, Sheila de SouzaZem-Mascarenhas, Silvia HelenaSandor, Elisane ReginaVieira, Carla Roberta Sola de Paula2012-08-30T14:42:59Zoai:revistas.usp.br:article/40861Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:42:59Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Panorama of nursing distance education in Brazil Panorama de la educación a distancia en enfermería en Brasil Panorama da educação à distância em enfermagem no Brasil |
title |
Panorama of nursing distance education in Brazil |
spellingShingle |
Panorama of nursing distance education in Brazil Rojo, Priscila Tagliaferro Educação à distância Informática em Enfermagem Educação em Enfermagem Educación a distancia Informática aplicada a la enfermería Educación en enfermería Education distance Nursing informatics nursing |
title_short |
Panorama of nursing distance education in Brazil |
title_full |
Panorama of nursing distance education in Brazil |
title_fullStr |
Panorama of nursing distance education in Brazil |
title_full_unstemmed |
Panorama of nursing distance education in Brazil |
title_sort |
Panorama of nursing distance education in Brazil |
author |
Rojo, Priscila Tagliaferro |
author_facet |
Rojo, Priscila Tagliaferro Vieira, Sheila de Souza Zem-Mascarenhas, Silvia Helena Sandor, Elisane Regina Vieira, Carla Roberta Sola de Paula |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Sheila de Souza Zem-Mascarenhas, Silvia Helena Sandor, Elisane Regina Vieira, Carla Roberta Sola de Paula |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rojo, Priscila Tagliaferro Vieira, Sheila de Souza Zem-Mascarenhas, Silvia Helena Sandor, Elisane Regina Vieira, Carla Roberta Sola de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação à distância Informática em Enfermagem Educação em Enfermagem Educación a distancia Informática aplicada a la enfermería Educación en enfermería Education distance Nursing informatics nursing |
topic |
Educação à distância Informática em Enfermagem Educação em Enfermagem Educación a distancia Informática aplicada a la enfermería Educación en enfermería Education distance Nursing informatics nursing |
description |
The development of distance education is associated with the popularization and democratization of the accessibility to information and communication technologies. Nursing has been using this modality of education in both undergraduate and graduate courses, which has provided knowledge about other technologies, an easier accessibility, flexibility of time and space, and reduced costs. The objective of this study is map the national higher education distance nursing courses. This exploratory, descriptive study was developed by visiting governmental, non-governmental and institutional websites. Two undergraduate and nine graduate courses in nursing were found, which is considered to be a low number, considering that distance education is an appropriate pedagogical tool that permits to prepare a large number of nurses who are geographically dispersed and who do not have access to the conventional educational processes. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861 10.1590/S0080-62342011000600028 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342011000600028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861/44287 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861/44288 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 6 (2011); 1476-1480 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 6 (2011); 1476-1480 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 6 (2011); 1476-1480 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221728915324928 |