Panorama of nursing distance education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rojo, Priscila Tagliaferro
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Vieira, Sheila de Souza, Zem-Mascarenhas, Silvia Helena, Sandor, Elisane Regina, Vieira, Carla Roberta Sola de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861
Resumo: The development of distance education is associated with the popularization and democratization of the accessibility to information and communication technologies. Nursing has been using this modality of education in both undergraduate and graduate courses, which has provided knowledge about other technologies, an easier accessibility, flexibility of time and space, and reduced costs. The objective of this study is map the national higher education distance nursing courses. This exploratory, descriptive study was developed by visiting governmental, non-governmental and institutional websites. Two undergraduate and nine graduate courses in nursing were found, which is considered to be a low number, considering that distance education is an appropriate pedagogical tool that permits to prepare a large number of nurses who are geographically dispersed and who do not have access to the conventional educational processes.
id USP-24_e2a774d7c968c7231facd7443769b536
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40861
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Panorama of nursing distance education in BrazilPanorama de la educación a distancia en enfermería en BrasilPanorama da educação à distância em enfermagem no BrasilEducação à distânciaInformática em EnfermagemEducação em EnfermagemEducación a distanciaInformática aplicada a la enfermeríaEducación en enfermeríaEducationdistanceNursing informaticsnursingThe development of distance education is associated with the popularization and democratization of the accessibility to information and communication technologies. Nursing has been using this modality of education in both undergraduate and graduate courses, which has provided knowledge about other technologies, an easier accessibility, flexibility of time and space, and reduced costs. The objective of this study is map the national higher education distance nursing courses. This exploratory, descriptive study was developed by visiting governmental, non-governmental and institutional websites. Two undergraduate and nine graduate courses in nursing were found, which is considered to be a low number, considering that distance education is an appropriate pedagogical tool that permits to prepare a large number of nurses who are geographically dispersed and who do not have access to the conventional educational processes.El desarrollo de la Educación a Distancia está asociado a la popularización y democratización del acceso a Tecnologías de Información y Comunicación. La Enfermería ha ido aproximándose a tal modalidad de enseñanza en sus cursos de graduación y posgraduación, lo que posibilitó el conocimiento de nuevas tecnologías, facilidad de acceso, flexibilidad temporal y espacial y costos reducidos. Se objetivó efectuar un mapeo nacional para identificar los cursos de enseñanza superior de enfermería en la modalidad Educación a Distancia. Estudio exploratorio, descriptivo, desarrollado a partir de consultas a webs gubernamentales, no gubernamentales e institucionales. Se encontraron dos cursos de graduación y nueve de posgraduación ofrecidos a enfermería, número aún considerado bajo, ya que la Educación a Distancia es una herramienta pedagógica adecuada que permite la calificación de un gran contingente de enfermeros dispersos geográficamente y sin acceso a los procesos convencionales de enseñanza.O desenvolvimento da educação à distância está associado à popularização e democratização do acesso às tecnologias de informação e de comunicação. A enfermagem vem se apropriando desta modalidade de ensino em seus cursos de graduação e pós-graduação, o que tem possibilitado conhecimento de novas tecnologias, facilidade de acesso, flexibilidade temporal e espacial e custos reduzidos. Objetivou-se realizar um mapeamento nacional de forma a identificar os cursos de ensino superior de enfermagem na modalidade educação à distância. Trata-se de um estudo exploratório descritivo, desenvolvido a partir de consultas a sites governamentais, não governamental e institucionais. Foram encontrados dois cursos de graduação e nove de pós-graduação oferecidos na área de enfermagem, o que é considerado um número ainda baixo, já que a educação à distância é uma ferramenta pedagógica adequada que permite a qualificação de grande contingente de enfermeiros que estão dispersos geograficamente e que não possuem acesso aos processos convencionais de ensino.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4086110.1590/S0080-62342011000600028Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 6 (2011); 1476-1480Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 6 (2011); 1476-1480Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 6 (2011); 1476-14801980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861/44287https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861/44288http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRojo, Priscila TagliaferroVieira, Sheila de SouzaZem-Mascarenhas, Silvia HelenaSandor, Elisane ReginaVieira, Carla Roberta Sola de Paula2012-08-30T14:42:59Zoai:revistas.usp.br:article/40861Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T14:42:59Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Panorama of nursing distance education in Brazil
Panorama de la educación a distancia en enfermería en Brasil
Panorama da educação à distância em enfermagem no Brasil
title Panorama of nursing distance education in Brazil
spellingShingle Panorama of nursing distance education in Brazil
Rojo, Priscila Tagliaferro
Educação à distância
Informática em Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educación a distancia
Informática aplicada a la enfermería
Educación en enfermería
Education
distance
Nursing informatics
nursing
title_short Panorama of nursing distance education in Brazil
title_full Panorama of nursing distance education in Brazil
title_fullStr Panorama of nursing distance education in Brazil
title_full_unstemmed Panorama of nursing distance education in Brazil
title_sort Panorama of nursing distance education in Brazil
author Rojo, Priscila Tagliaferro
author_facet Rojo, Priscila Tagliaferro
Vieira, Sheila de Souza
Zem-Mascarenhas, Silvia Helena
Sandor, Elisane Regina
Vieira, Carla Roberta Sola de Paula
author_role author
author2 Vieira, Sheila de Souza
Zem-Mascarenhas, Silvia Helena
Sandor, Elisane Regina
Vieira, Carla Roberta Sola de Paula
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rojo, Priscila Tagliaferro
Vieira, Sheila de Souza
Zem-Mascarenhas, Silvia Helena
Sandor, Elisane Regina
Vieira, Carla Roberta Sola de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Educação à distância
Informática em Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educación a distancia
Informática aplicada a la enfermería
Educación en enfermería
Education
distance
Nursing informatics
nursing
topic Educação à distância
Informática em Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educación a distancia
Informática aplicada a la enfermería
Educación en enfermería
Education
distance
Nursing informatics
nursing
description The development of distance education is associated with the popularization and democratization of the accessibility to information and communication technologies. Nursing has been using this modality of education in both undergraduate and graduate courses, which has provided knowledge about other technologies, an easier accessibility, flexibility of time and space, and reduced costs. The objective of this study is map the national higher education distance nursing courses. This exploratory, descriptive study was developed by visiting governmental, non-governmental and institutional websites. Two undergraduate and nine graduate courses in nursing were found, which is considered to be a low number, considering that distance education is an appropriate pedagogical tool that permits to prepare a large number of nurses who are geographically dispersed and who do not have access to the conventional educational processes.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861
10.1590/S0080-62342011000600028
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342011000600028
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861/44287
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40861/44288
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 45 n. 6 (2011); 1476-1480
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 No. 6 (2011); 1476-1480
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 45 Núm. 6 (2011); 1476-1480
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221728915324928