Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Samara Louise da Cunha
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferreira, Raíssa Matos, Fumes, Neiza de Lourdes Frederico
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667251
Resumo: Due to the current Brazilian scenario, issues related to gender and disability are neglected and little discussed, resulting in a reinforcement of social inequalities that cross generations. When we reflect on the education of women with disabilities, we are soon faced with silencing and deletion that directly affect their experiences. This article aimed to analyze the state of the art of dissertations and dissertations on the themes of education, gender and disability. Therefore, we use the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) platforms to identify academic productions. We emphasize that five productions were analyzed, being two dissertations and three theses. As for the results, we noticed a weakness regarding the theoretical basis in the data analysis process of the productions, under the allegation that these were based on the light of theoretical studies by authors who reflect on the theme of gender. We conclude that it is still necessary to produce more studies that address the various issues of gender and disability in the educational sphere.
id UNICAMP-19_942d88f3b19e240c268833f693d3dd0b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667251
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and thesesEducación, género y discapacidad: el estado del arte de las disertaciones y tesis brasileñasEducação, gênero e deficiência: o estado da arte de dissertações e teses brasileirasEducaciónGéneroDiscapacidadEducaçãoGêneroDeficiênciaEducationGenderDisabilityDue to the current Brazilian scenario, issues related to gender and disability are neglected and little discussed, resulting in a reinforcement of social inequalities that cross generations. When we reflect on the education of women with disabilities, we are soon faced with silencing and deletion that directly affect their experiences. This article aimed to analyze the state of the art of dissertations and dissertations on the themes of education, gender and disability. Therefore, we use the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) platforms to identify academic productions. We emphasize that five productions were analyzed, being two dissertations and three theses. As for the results, we noticed a weakness regarding the theoretical basis in the data analysis process of the productions, under the allegation that these were based on the light of theoretical studies by authors who reflect on the theme of gender. We conclude that it is still necessary to produce more studies that address the various issues of gender and disability in the educational sphere.Debido al escenario brasileño actual, los temas relacionados con el género y la discapacidad son descuidados y poco discutidos, lo que resulta en un refuerzo de las desigualdades sociales que atraviesan generaciones. Cuando reflexionamos sobre la educación de las mujeres con discapacidad, pronto nos enfrentamos a un silenciamiento y supresión que afectan directamente sus vivencias. Este artículo tuvo como objetivo analizar el estado del arte de las disertaciones y tesis sobre los temas de educación, género y discapacidad. Por lo tanto, utilizamos las plataformas de Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (CAPES) y la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD) para identificar las producciones académicas. Destacamos que se analizaron cinco producciones, siendo dos disertaciones y tres tesis. En cuanto a los resultados, notamos una debilidad en cuanto a la base teórica en el proceso de análisis de datos de las producciones, bajo el alegato de que estas se basaron en la luz de estudios teóricos de autores que reflexionan sobre el tema de género. Concluimos que aún es necesario producir más estudios que aborden los diversos temas de género y discapacidad en el ámbito educativo.Devido ao cenário atual brasileiro, questões relacionadas a gênero e deficiência são negligenciadas e pouco discutidas, resultando num reforço às desigualdades sociais que atravessam gerações. Ao refletirmos sobre a educação de mulheres com deficiência, logo nos deparamos com silenciamentos e apagamentos que afetam diretamente suas vivências. Este artigo teve como objetivo analisar o estado da arte de dissertações e teses sobre as temáticas educação, gênero e deficiência. Para tanto, utilizamos as plataformas Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) para identificarmos as produções acadêmicas. Ressaltamos que foram analisadas cinco produções, sendo três teses e duas dissertações. Quanto aos resultados, percebemos uma fragilidade acerca da base teórica no processo de análise dos dados das produções, sob a alegação de que estas foram alicerçadas à luz dos estudos teóricos de autores que refletem sobre a temática de gênero. Concluímos que ainda se faz necessária a produção de mais estudos que abordem as diversas questões de gênero e deficiência no âmbito educacional.Universidade Estadual de Campinas2023-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866725110.20396/etd.v25i00.8667251ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023042ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023042ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e0230421676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667251/32482Contemporay BrazilBrasil contemporáneoBrasil contemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Samara Louise da CunhaFerreira, Raíssa MatosFumes, Neiza de Lourdes Frederico2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667251Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses
Educación, género y discapacidad: el estado del arte de las disertaciones y tesis brasileñas
Educação, gênero e deficiência: o estado da arte de dissertações e teses brasileiras
title Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses
spellingShingle Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses
Silva, Samara Louise da Cunha
Educación
Género
Discapacidad
Educação
Gênero
Deficiência
Education
Gender
Disability
title_short Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses
title_full Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses
title_fullStr Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses
title_full_unstemmed Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses
title_sort Education, gender and disability: the state of the art of Brazilian dissertations and theses
author Silva, Samara Louise da Cunha
author_facet Silva, Samara Louise da Cunha
Ferreira, Raíssa Matos
Fumes, Neiza de Lourdes Frederico
author_role author
author2 Ferreira, Raíssa Matos
Fumes, Neiza de Lourdes Frederico
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Samara Louise da Cunha
Ferreira, Raíssa Matos
Fumes, Neiza de Lourdes Frederico
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
Género
Discapacidad
Educação
Gênero
Deficiência
Education
Gender
Disability
topic Educación
Género
Discapacidad
Educação
Gênero
Deficiência
Education
Gender
Disability
description Due to the current Brazilian scenario, issues related to gender and disability are neglected and little discussed, resulting in a reinforcement of social inequalities that cross generations. When we reflect on the education of women with disabilities, we are soon faced with silencing and deletion that directly affect their experiences. This article aimed to analyze the state of the art of dissertations and dissertations on the themes of education, gender and disability. Therefore, we use the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) platforms to identify academic productions. We emphasize that five productions were analyzed, being two dissertations and three theses. As for the results, we noticed a weakness regarding the theoretical basis in the data analysis process of the productions, under the allegation that these were based on the light of theoretical studies by authors who reflect on the theme of gender. We conclude that it is still necessary to produce more studies that address the various issues of gender and disability in the educational sphere.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667251
10.20396/etd.v25i00.8667251
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667251
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8667251
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667251/32482
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Contemporay Brazil
Brasil contemporáneo
Brasil contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023042
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023042
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023042
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649311191040