“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz Junior, Gilson
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236
Resumo: This essay aims to discuss the interfaces between post-truth and digital culture, reflecting on some of the formative implications arising from this bond. Through this effort it was possible to glimpse the complexity of the phenomenon, which is diluted by the spheres of politics, economics, psychology, communication and epistemology. The actors present in this territory are fake news, postmodernity, scientific negationism, propaganda, bubble filters, surveillance capitalism and cognitive biases. Finally, it concludes that the main educational challenges in this scenario converge on the reconstitution and strengthening of citizen practice aligned with republican and democratic principles.
id UNICAMP-19_995b1d3a1fb48a985c0ff7ee1a003dbc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656236
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age“Ver o que tenemos ante nuestras narices requiere una lucha constante”: la post-verdad como desafío a la educación en la era digital"Ver o que temos diante do nariz exige uma luta constante": a pós-verdade como desafio à educação na era digitalPost-truthDigital CultureEducationCommunicationPós verdadeCultura digitalEducaçãoComunicaçãoPost-verdadCultura digitalEducaciónComunicaciónThis essay aims to discuss the interfaces between post-truth and digital culture, reflecting on some of the formative implications arising from this bond. Through this effort it was possible to glimpse the complexity of the phenomenon, which is diluted by the spheres of politics, economics, psychology, communication and epistemology. The actors present in this territory are fake news, postmodernity, scientific negationism, propaganda, bubble filters, surveillance capitalism and cognitive biases. Finally, it concludes that the main educational challenges in this scenario converge on the reconstitution and strengthening of citizen practice aligned with republican and democratic principles.Este ensayo tiene como objetivo discutir las interfaces entre la post-verdad y la cultura digital, reflexionando sobre algunas de las implicaciones formativas que surgen de este vínculo. A través de este esfuerzo fue posible vislumbrar la complejidad del fenómeno, que se diluye en las esferas de la política, la economía, la psicología, la comunicación y la epistemología. Entre los actores insertados en este territorio, hay noticias falsas, posmodernidad, negacionismo científico, propaganda, filtros de burbujas, capitalismo de vigilancia y sesgos cognitivos. Finalmente, señala que los principales desafíos educativos en este escenario convergen en la reconstitución y el fortalecimiento de la práctica ciudadana alineada con los principios republicanos y democráticos.Este ensaio tem como objetivo discutir as interfaces entre pós-verdade e cultura digital, refletindo sobre algumas das implicações formativas advindas desse vínculo. Por intermédio desse esforço foi possível vislumbrar a complexidade do fenômeno, que se dilui pelas esferas da política, economia, psicologia, comunicação e epistemologia. Dentre os atores inseridos neste território, destacam-se as fake news, a pós-modernidade, o negacionismo científico, a propaganda, os filtros-bolha, o capitalismo de vigilância e os vieses cognitivos. Por fim, constata-se que os principais desafios educacionais nesse cenário convergem para a reconstituição e o fortalecimento da prática cidadã alinhada aos princípios republicanos e democráticos.  Universidade Estadual de Campinas2021-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865623610.20396/etd.v23i1.8656236ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 273-290ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 273-290ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 273-2901676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236/26051Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz Junior, Gilson2021-03-03T13:15:09Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656236Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:33.213062ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
“Ver o que tenemos ante nuestras narices requiere una lucha constante”: la post-verdad como desafío a la educación en la era digital
"Ver o que temos diante do nariz exige uma luta constante": a pós-verdade como desafio à educação na era digital
title “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
spellingShingle “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
Cruz Junior, Gilson
Post-truth
Digital Culture
Education
Communication
Pós verdade
Cultura digital
Educação
Comunicação
Post-verdad
Cultura digital
Educación
Comunicación
title_short “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
title_full “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
title_fullStr “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
title_full_unstemmed “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
title_sort “To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
author Cruz Junior, Gilson
author_facet Cruz Junior, Gilson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz Junior, Gilson
dc.subject.por.fl_str_mv Post-truth
Digital Culture
Education
Communication
Pós verdade
Cultura digital
Educação
Comunicação
Post-verdad
Cultura digital
Educación
Comunicación
topic Post-truth
Digital Culture
Education
Communication
Pós verdade
Cultura digital
Educação
Comunicação
Post-verdad
Cultura digital
Educación
Comunicación
description This essay aims to discuss the interfaces between post-truth and digital culture, reflecting on some of the formative implications arising from this bond. Through this effort it was possible to glimpse the complexity of the phenomenon, which is diluted by the spheres of politics, economics, psychology, communication and epistemology. The actors present in this territory are fake news, postmodernity, scientific negationism, propaganda, bubble filters, surveillance capitalism and cognitive biases. Finally, it concludes that the main educational challenges in this scenario converge on the reconstitution and strengthening of citizen practice aligned with republican and democratic principles.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236
10.20396/etd.v23i1.8656236
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i1.8656236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236/26051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 273-290
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 273-290
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 273-290
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654866546688