“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236 |
Resumo: | This essay aims to discuss the interfaces between post-truth and digital culture, reflecting on some of the formative implications arising from this bond. Through this effort it was possible to glimpse the complexity of the phenomenon, which is diluted by the spheres of politics, economics, psychology, communication and epistemology. The actors present in this territory are fake news, postmodernity, scientific negationism, propaganda, bubble filters, surveillance capitalism and cognitive biases. Finally, it concludes that the main educational challenges in this scenario converge on the reconstitution and strengthening of citizen practice aligned with republican and democratic principles. |
id |
UNICAMP-19_995b1d3a1fb48a985c0ff7ee1a003dbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656236 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age“Ver o que tenemos ante nuestras narices requiere una lucha constante”: la post-verdad como desafío a la educación en la era digital"Ver o que temos diante do nariz exige uma luta constante": a pós-verdade como desafio à educação na era digitalPost-truthDigital CultureEducationCommunicationPós verdadeCultura digitalEducaçãoComunicaçãoPost-verdadCultura digitalEducaciónComunicaciónThis essay aims to discuss the interfaces between post-truth and digital culture, reflecting on some of the formative implications arising from this bond. Through this effort it was possible to glimpse the complexity of the phenomenon, which is diluted by the spheres of politics, economics, psychology, communication and epistemology. The actors present in this territory are fake news, postmodernity, scientific negationism, propaganda, bubble filters, surveillance capitalism and cognitive biases. Finally, it concludes that the main educational challenges in this scenario converge on the reconstitution and strengthening of citizen practice aligned with republican and democratic principles.Este ensayo tiene como objetivo discutir las interfaces entre la post-verdad y la cultura digital, reflexionando sobre algunas de las implicaciones formativas que surgen de este vínculo. A través de este esfuerzo fue posible vislumbrar la complejidad del fenómeno, que se diluye en las esferas de la política, la economía, la psicología, la comunicación y la epistemología. Entre los actores insertados en este territorio, hay noticias falsas, posmodernidad, negacionismo científico, propaganda, filtros de burbujas, capitalismo de vigilancia y sesgos cognitivos. Finalmente, señala que los principales desafíos educativos en este escenario convergen en la reconstitución y el fortalecimiento de la práctica ciudadana alineada con los principios republicanos y democráticos.Este ensaio tem como objetivo discutir as interfaces entre pós-verdade e cultura digital, refletindo sobre algumas das implicações formativas advindas desse vínculo. Por intermédio desse esforço foi possível vislumbrar a complexidade do fenômeno, que se dilui pelas esferas da política, economia, psicologia, comunicação e epistemologia. Dentre os atores inseridos neste território, destacam-se as fake news, a pós-modernidade, o negacionismo científico, a propaganda, os filtros-bolha, o capitalismo de vigilância e os vieses cognitivos. Por fim, constata-se que os principais desafios educacionais nesse cenário convergem para a reconstituição e o fortalecimento da prática cidadã alinhada aos princípios republicanos e democráticos. Universidade Estadual de Campinas2021-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865623610.20396/etd.v23i1.8656236ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 273-290ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 273-290ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 273-2901676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236/26051Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz Junior, Gilson2021-03-03T13:15:09Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656236Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:33.213062ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age “Ver o que tenemos ante nuestras narices requiere una lucha constante”: la post-verdad como desafío a la educación en la era digital "Ver o que temos diante do nariz exige uma luta constante": a pós-verdade como desafio à educação na era digital |
title |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age |
spellingShingle |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age Cruz Junior, Gilson Post-truth Digital Culture Education Communication Pós verdade Cultura digital Educação Comunicação Post-verdad Cultura digital Educación Comunicación |
title_short |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age |
title_full |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age |
title_fullStr |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age |
title_full_unstemmed |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age |
title_sort |
“To see what is in front of one’s nose needs a constant struggle”: post-truth as a challenge to education in the digital age |
author |
Cruz Junior, Gilson |
author_facet |
Cruz Junior, Gilson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz Junior, Gilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Post-truth Digital Culture Education Communication Pós verdade Cultura digital Educação Comunicação Post-verdad Cultura digital Educación Comunicación |
topic |
Post-truth Digital Culture Education Communication Pós verdade Cultura digital Educação Comunicação Post-verdad Cultura digital Educación Comunicación |
description |
This essay aims to discuss the interfaces between post-truth and digital culture, reflecting on some of the formative implications arising from this bond. Through this effort it was possible to glimpse the complexity of the phenomenon, which is diluted by the spheres of politics, economics, psychology, communication and epistemology. The actors present in this territory are fake news, postmodernity, scientific negationism, propaganda, bubble filters, surveillance capitalism and cognitive biases. Finally, it concludes that the main educational challenges in this scenario converge on the reconstitution and strengthening of citizen practice aligned with republican and democratic principles. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236 10.20396/etd.v23i1.8656236 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i1.8656236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656236/26051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 273-290 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 273-290 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 273-290 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654866546688 |