Perceptions and the actors' practices in virtual communities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231 |
Resumo: | The objective of this paper is to report the main features of a tool to manage virtual communities in the interaction processes, the conditions that favored or limited the construction of knowledge and how this practice occurred in virtual communities on a public federal level institution. The data were collected through semi-structured interviews with mediators and users of these environments. In the virtual communities studied, it was found that the initial proposal of creating a space for discussion and interaction was replaced by activities of information repository and administrative support. The use and purpose of this application was affected by both technical aspects and by the actions of its users. The mediation was absent from the learning spaces and the interaction was tied to the perception of usefulness of the tool. The challenge posed to the virtual communities coordinators is the conversion of these environments in collaborative workspaces. |
id |
UNICAMP-19_ad718bd9e5e7603643681a279b066063 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1231 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Perceptions and the actors' practices in virtual communitiesPercepciones y prácticas de los actores de las comunidades virtualesPercepções e práticas dos atores em comunidades virtuaisMediation. Interaction. Virtual community. Virtual learning.Mediación sociocultural. Interacción. Comunidad Virtual. Ambiente de aprendizaje virtual.Mediação sociocultural. Interação. Comunidade virtual. Ambiente virtual de aprendizagem.EducaçãoThe objective of this paper is to report the main features of a tool to manage virtual communities in the interaction processes, the conditions that favored or limited the construction of knowledge and how this practice occurred in virtual communities on a public federal level institution. The data were collected through semi-structured interviews with mediators and users of these environments. In the virtual communities studied, it was found that the initial proposal of creating a space for discussion and interaction was replaced by activities of information repository and administrative support. The use and purpose of this application was affected by both technical aspects and by the actions of its users. The mediation was absent from the learning spaces and the interaction was tied to the perception of usefulness of the tool. The challenge posed to the virtual communities coordinators is the conversion of these environments in collaborative workspaces.O objetivo deste artigo é descrever as principais características de uma ferramenta para gestão de comunidades virtuais, os processos de interação, as condições que favoreceram ou limitaram a construção do conhecimento e a forma como essa prática ocorreu em comunidades virtuais situadas em uma instituição pública federal. Os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada com mediadores e usuários desses ambientes. Constatou-se, nas comunidades virtuais estudadas, que a proposta inicial de constituição de um espaço de discussão e interação foi substituída pelas atividades de repositório de informação e apoio administrativo. O uso e as finalidades do aplicativo foram influenciados tanto por aspectos técnicos quanto pela atuação dos seus usuários; a mediação esteve ausente dos espaços de aprendizagem e a interação estava atrelada à percepção da utilidade da ferramenta. O desafio que se apresenta aos coordenadores de comunidades virtuais é a conversão desses ambientes em espaços de trabalho colaborativo.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parespesquisa empíricapesquisa empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/123110.20396/etd.v14i2.1231ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-2371676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Rejane RamosCasanova, Ângela OliveiraLaguardia, Josué2017-10-05T14:51:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1231Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.307930ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perceptions and the actors' practices in virtual communities Percepciones y prácticas de los actores de las comunidades virtuales Percepções e práticas dos atores em comunidades virtuais |
title |
Perceptions and the actors' practices in virtual communities |
spellingShingle |
Perceptions and the actors' practices in virtual communities Machado, Rejane Ramos Mediation. Interaction. Virtual community. Virtual learning. Mediación sociocultural. Interacción. Comunidad Virtual. Ambiente de aprendizaje virtual. Mediação sociocultural. Interação. Comunidade virtual. Ambiente virtual de aprendizagem. Educação |
title_short |
Perceptions and the actors' practices in virtual communities |
title_full |
Perceptions and the actors' practices in virtual communities |
title_fullStr |
Perceptions and the actors' practices in virtual communities |
title_full_unstemmed |
Perceptions and the actors' practices in virtual communities |
title_sort |
Perceptions and the actors' practices in virtual communities |
author |
Machado, Rejane Ramos |
author_facet |
Machado, Rejane Ramos Casanova, Ângela Oliveira Laguardia, Josué |
author_role |
author |
author2 |
Casanova, Ângela Oliveira Laguardia, Josué |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Rejane Ramos Casanova, Ângela Oliveira Laguardia, Josué |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mediation. Interaction. Virtual community. Virtual learning. Mediación sociocultural. Interacción. Comunidad Virtual. Ambiente de aprendizaje virtual. Mediação sociocultural. Interação. Comunidade virtual. Ambiente virtual de aprendizagem. Educação |
topic |
Mediation. Interaction. Virtual community. Virtual learning. Mediación sociocultural. Interacción. Comunidad Virtual. Ambiente de aprendizaje virtual. Mediação sociocultural. Interação. Comunidade virtual. Ambiente virtual de aprendizagem. Educação |
description |
The objective of this paper is to report the main features of a tool to manage virtual communities in the interaction processes, the conditions that favored or limited the construction of knowledge and how this practice occurred in virtual communities on a public federal level institution. The data were collected through semi-structured interviews with mediators and users of these environments. In the virtual communities studied, it was found that the initial proposal of creating a space for discussion and interaction was replaced by activities of information repository and administrative support. The use and purpose of this application was affected by both technical aspects and by the actions of its users. The mediation was absent from the learning spaces and the interaction was tied to the perception of usefulness of the tool. The challenge posed to the virtual communities coordinators is the conversion of these environments in collaborative workspaces. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares pesquisa empírica pesquisa empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231 10.20396/etd.v14i2.1231 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i2.1231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652433850368 |