Perceptions and the actors' practices in virtual communities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Rejane Ramos
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Casanova, Ângela Oliveira, Laguardia, Josué
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231
Resumo: The objective of this paper is to report the main features of a tool to manage virtual communities in the interaction processes, the conditions that favored or limited the construction of knowledge and how this practice occurred in virtual communities on a public federal level institution. The data were collected through semi-structured interviews with mediators and users of these environments. In the virtual communities studied, it was found that the initial proposal of creating a space for discussion and interaction was replaced by activities of information repository and administrative support. The use and purpose of this application was affected by both technical aspects and by the actions of its users. The mediation was absent from the learning spaces and the interaction was tied to the perception of usefulness of the tool. The challenge posed to the virtual communities coordinators is the conversion of these environments in collaborative workspaces.
id UNICAMP-19_ad718bd9e5e7603643681a279b066063
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1231
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Perceptions and the actors' practices in virtual communitiesPercepciones y prácticas de los actores de las comunidades virtualesPercepções e práticas dos atores em comunidades virtuaisMediation. Interaction. Virtual community. Virtual learning.Mediación sociocultural. Interacción. Comunidad Virtual. Ambiente de aprendizaje virtual.Mediação sociocultural. Interação. Comunidade virtual. Ambiente virtual de aprendizagem.EducaçãoThe objective of this paper is to report the main features of a tool to manage virtual communities in the interaction processes, the conditions that favored or limited the construction of knowledge and how this practice occurred in virtual communities on a public federal level institution. The data were collected through semi-structured interviews with mediators and users of these environments. In the virtual communities studied, it was found that the initial proposal of creating a space for discussion and interaction was replaced by activities of information repository and administrative support. The use and purpose of this application was affected by both technical aspects and by the actions of its users. The mediation was absent from the learning spaces and the interaction was tied to the perception of usefulness of the tool. The challenge posed to the virtual communities coordinators is the conversion of these environments in collaborative workspaces.O objetivo deste artigo é descrever as principais características de uma ferramenta para gestão de comunidades virtuais, os processos de interação, as condições que favoreceram ou limitaram a construção do conhecimento e a forma como essa prática ocorreu em comunidades virtuais situadas em uma instituição pública federal. Os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada com mediadores e usuários desses ambientes. Constatou-se, nas comunidades virtuais estudadas, que a proposta inicial de constituição de um espaço de discussão e interação foi substituída pelas atividades de repositório de informação e apoio administrativo. O uso e as finalidades do aplicativo foram influenciados tanto por aspectos técnicos quanto pela atuação dos seus usuários; a mediação esteve ausente dos espaços de aprendizagem e a interação estava atrelada à percepção da utilidade da ferramenta. O desafio que se apresenta aos coordenadores de comunidades virtuais é a conversão desses ambientes em espaços de trabalho colaborativo.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parespesquisa empíricapesquisa empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/123110.20396/etd.v14i2.1231ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-2371676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Rejane RamosCasanova, Ângela OliveiraLaguardia, Josué2017-10-05T14:51:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1231Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.307930ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Perceptions and the actors' practices in virtual communities
Percepciones y prácticas de los actores de las comunidades virtuales
Percepções e práticas dos atores em comunidades virtuais
title Perceptions and the actors' practices in virtual communities
spellingShingle Perceptions and the actors' practices in virtual communities
Machado, Rejane Ramos
Mediation. Interaction. Virtual community. Virtual learning.
Mediación sociocultural. Interacción. Comunidad Virtual. Ambiente de aprendizaje virtual.
Mediação sociocultural. Interação. Comunidade virtual. Ambiente virtual de aprendizagem.
Educação
title_short Perceptions and the actors' practices in virtual communities
title_full Perceptions and the actors' practices in virtual communities
title_fullStr Perceptions and the actors' practices in virtual communities
title_full_unstemmed Perceptions and the actors' practices in virtual communities
title_sort Perceptions and the actors' practices in virtual communities
author Machado, Rejane Ramos
author_facet Machado, Rejane Ramos
Casanova, Ângela Oliveira
Laguardia, Josué
author_role author
author2 Casanova, Ângela Oliveira
Laguardia, Josué
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Rejane Ramos
Casanova, Ângela Oliveira
Laguardia, Josué
dc.subject.por.fl_str_mv Mediation. Interaction. Virtual community. Virtual learning.
Mediación sociocultural. Interacción. Comunidad Virtual. Ambiente de aprendizaje virtual.
Mediação sociocultural. Interação. Comunidade virtual. Ambiente virtual de aprendizagem.
Educação
topic Mediation. Interaction. Virtual community. Virtual learning.
Mediación sociocultural. Interacción. Comunidad Virtual. Ambiente de aprendizaje virtual.
Mediação sociocultural. Interação. Comunidade virtual. Ambiente virtual de aprendizagem.
Educação
description The objective of this paper is to report the main features of a tool to manage virtual communities in the interaction processes, the conditions that favored or limited the construction of knowledge and how this practice occurred in virtual communities on a public federal level institution. The data were collected through semi-structured interviews with mediators and users of these environments. In the virtual communities studied, it was found that the initial proposal of creating a space for discussion and interaction was replaced by activities of information repository and administrative support. The use and purpose of this application was affected by both technical aspects and by the actions of its users. The mediation was absent from the learning spaces and the interaction was tied to the perception of usefulness of the tool. The challenge posed to the virtual communities coordinators is the conversion of these environments in collaborative workspaces.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
pesquisa empírica
pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231
10.20396/etd.v14i2.1231
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i2.1231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1231/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 220-237
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652433850368