Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saravali, Eliane
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Guimarães, Karina Perez, Guimarães, Taislene, Melchiori, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1227
Resumo: The article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world.
id UNICAMP-19_afd773a8da60b2aec028fd2bc3d384ad
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1227
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approachDiseño de aprendizaje y no de aprendizaje: una construcción social del conocimiento en foco piagetDesenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetianoSocial knowledge. Piagetian theory. Learning. Evolutionary study.El conocimiento social. La teoría de Piaget. Aprendizaje. Estudio evolutivo.Conhecimento socialConhecimento social. Teoria piagetiana. Aprendizagem. Estudo evolutivo.Conhecimento socialThe article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world.O artigo apresenta dados parciais de uma pesquisa que objetivou investigar as crenças de crianças e adolescentes sobre o não aprender. Participaram do estudo 80 escolares entre 6 e 16 anos, sendo 20 de 6, 20 de 9, 20 de 12 e 20 de 16 anos. O instrumento metodológico apresentado aqui é a solicitação de um desenho em que os sujeitos deveriam desenhar uma pessoa que aprende e uma que não aprende. Os dados foram analisados de acordo com a perspectiva piagetiana para a construção do conhecimento social. Os principais resultados obtidos indicam que grande parte dos sujeitos tende a culpabilizar o aluno pela não aprendizagem, revelando dificuldades em considerar a amplitude e as diferentes dimensões dos fenômenos sociais. Em relação aos níveis de compreensão da realidade social, observou-se que, mesmo em idades mais avançadas, os sujeitos permanecem com noções bastante elementares sobre o mundo social.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa EmpíricaPesquisa Empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/122710.20396/etd.v14i2.1227ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 140-163ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 140-163ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 140-1631676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1227/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaravali, ElianeGuimarães, Karina PerezGuimarães, TaisleneMelchiori, Ana Paula2017-10-04T13:24:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1227Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.028481ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
Diseño de aprendizaje y no de aprendizaje: una construcción social del conocimiento en foco piaget
Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano
title Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
spellingShingle Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
Saravali, Eliane
Social knowledge. Piagetian theory. Learning. Evolutionary study.
El conocimiento social. La teoría de Piaget. Aprendizaje. Estudio evolutivo.
Conhecimento social
Conhecimento social. Teoria piagetiana. Aprendizagem. Estudo evolutivo.
Conhecimento social
title_short Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
title_full Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
title_fullStr Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
title_full_unstemmed Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
title_sort Drawings of learning and not learning: the construction of social knowledge under the piagetian approach
author Saravali, Eliane
author_facet Saravali, Eliane
Guimarães, Karina Perez
Guimarães, Taislene
Melchiori, Ana Paula
author_role author
author2 Guimarães, Karina Perez
Guimarães, Taislene
Melchiori, Ana Paula
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saravali, Eliane
Guimarães, Karina Perez
Guimarães, Taislene
Melchiori, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Social knowledge. Piagetian theory. Learning. Evolutionary study.
El conocimiento social. La teoría de Piaget. Aprendizaje. Estudio evolutivo.
Conhecimento social
Conhecimento social. Teoria piagetiana. Aprendizagem. Estudo evolutivo.
Conhecimento social
topic Social knowledge. Piagetian theory. Learning. Evolutionary study.
El conocimiento social. La teoría de Piaget. Aprendizaje. Estudio evolutivo.
Conhecimento social
Conhecimento social. Teoria piagetiana. Aprendizagem. Estudo evolutivo.
Conhecimento social
description The article presents preliminary data of a survey that aimed to investigate the beliefs of children and adolescents about not learning. A total of 80 students, aged 6 to 16 years participated of the study. Among the participants, 20 are 6 years old, 20 are 9, 20 are 12 and 20 are 16 years old. As methodological tool, it was asked the participants to draw a person that learns and another one that doesn’t learn. Data was analyzed according to the Piagetian perspective for the construction of social knowledge. The main results indicate that a significant part of the participants tend to blame the students for the result of no learning. This indicates that students are able to consider the amplitude of different dimensions of social phenomena only partially. When considering the level of understanding of social reality, it was observed that, even at older ages, participants have a very basic notion of the social world.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Empírica
Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1227
10.20396/etd.v14i2.1227
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1227
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i2.1227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1227/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 140-163
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 140-163
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 140-163
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652424413184