When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saravali, Eliane Giachetto
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silva , Camila Fernanda da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226
Resumo: Considering Piaget’s theory and studies on the social construction of knowledge, we investigated the ideas of students about learning and not learning. The study included 40 children between 6 and 16 years old with complaints of learning difficulties, enrolled in public schools in the state of São Paulo and subjected to two instruments: a drawing depicting a person who learns and does not learn another; a story involving a situation of not learning. The data indicate quite specific beliefs constructed by most participants, corresponding to the most basic level of understanding of social reality. His interpretations disregard more complex processes for the investigated phenomenon and focus on apparent issues. The results corroborate the evolutionary studies in the national context, pointing rudimentary ideas, even in older subjects. We suggest the need for studies to explain the causes of this delay between brazilian students.
id UPM-1_e1288388c08cdc927af6443edfe0cd00
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/6226
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic StudyCuando los Estudiantes Hablan de los Problemas de Aprendizaje: Un Estudio Psicogenético Quando os Estudantes Falam Sobre os Problemas de Aprendizagem: um Estudo Psicogenéticoconocimiento socialteoría de Piagetestudio evolutivoideas de los estudiantesaprendizajeconhecimento socialteoria piagetianaestudo evolutivoideias de estudantesaprendizagemsocial knowledgePiaget’s theoryevolutionary studystudent’s ideaslearningConsidering Piaget’s theory and studies on the social construction of knowledge, we investigated the ideas of students about learning and not learning. The study included 40 children between 6 and 16 years old with complaints of learning difficulties, enrolled in public schools in the state of São Paulo and subjected to two instruments: a drawing depicting a person who learns and does not learn another; a story involving a situation of not learning. The data indicate quite specific beliefs constructed by most participants, corresponding to the most basic level of understanding of social reality. His interpretations disregard more complex processes for the investigated phenomenon and focus on apparent issues. The results corroborate the evolutionary studies in the national context, pointing rudimentary ideas, even in older subjects. We suggest the need for studies to explain the causes of this delay between brazilian students.Teniendo en cuenta la teoría de Piaget y los estudios sobre la construcción del conocimiento social, hemos investigado las ideas de los estudiantes acerca del aprendizaje y no aprendizaje. El estudio incluyó a 40 niños entre 6 y 16 años con quejas de dificultades de aprendizaje, inscritos en escuelas públicas en el estado de São Paulo y sometidos a dos instrumentos: un dibujo que representa a una persona que aprende y outra que no se aprende; una historia que implica una situación de no aprendizaje. Los datos indican que hay creencias bastante específicas construidas por la mayoría de los participantes, correspondientes al nivel más básico de comprensión de la realidade social. Sus interpretaciones hacen caso omiso de procesos más complejos para el fenómeno investigado y consideran solamente problemas aparentes. Los resultados corroboran los estudios evolutivos en el contexto nacional, apuntando ideas rudimentarias, incluso en estudiantes mayores. Sugerimos la necesidad de estudios sobre las causas de este retraso entre los estudiantes brasileños.  Considerando a teoria piagetiana e os estudos sobre a construção do conhecimento social, investigaram-se as ideias de estudantes sobre a aprendizagem e a não aprendizagem. Participaram 40 escolares de 6 a 16 anos, com queixas de dificuldades de aprendizagem, matriculados em escolas públicas no interior do Estado de São Paulo e submetidos a dois instrumentos: um desenho em que retratavam uma pessoa que aprende e outra que não aprende; e uma história envolvendo uma situação de não aprendizagem. Os dados obtidos apontam crenças bastante específicas construídas pela maioria dos participantes, correspondentes ao nível mais elementar de compreensão da realidade social. Suas interpretações desconsideram processos mais complexos para o fenômeno investigado e se centram em questões aparentes. Os resultados corroboram os estudos evolutivos realizados no contexto nacional, apontando ideias rudimentares, mesmo em sujeitos mais velhos. Sugere-se a necessidade de estudos que expliquem as causas desse atraso entre estudantes brasileiros.Editora Mackenzie2015-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/622610.15348/1980-6906/psicologia.v16n3p184-196The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 16 No. 3 (2014); 184-196Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 16 Núm. 3 (2014); 184-196Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 16 n. 3 (2014); 184-1961980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226/5154Copyright (c) 2015 Eliane Giachetto Saravali, Camila Fernanda da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaravali, Eliane GiachettoSilva , Camila Fernanda da2023-07-06T21:06:52Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/6226Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-06T21:06:52Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
Cuando los Estudiantes Hablan de los Problemas de Aprendizaje: Un Estudio Psicogenético
Quando os Estudantes Falam Sobre os Problemas de Aprendizagem: um Estudo Psicogenético
title When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
spellingShingle When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
Saravali, Eliane Giachetto
conocimiento social
teoría de Piaget
estudio evolutivo
ideas de los estudiantes
aprendizaje
conhecimento social
teoria piagetiana
estudo evolutivo
ideias de estudantes
aprendizagem
social knowledge
Piaget’s theory
evolutionary study
student’s ideas
learning
title_short When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
title_full When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
title_fullStr When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
title_full_unstemmed When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
title_sort When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
author Saravali, Eliane Giachetto
author_facet Saravali, Eliane Giachetto
Silva , Camila Fernanda da
author_role author
author2 Silva , Camila Fernanda da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saravali, Eliane Giachetto
Silva , Camila Fernanda da
dc.subject.por.fl_str_mv conocimiento social
teoría de Piaget
estudio evolutivo
ideas de los estudiantes
aprendizaje
conhecimento social
teoria piagetiana
estudo evolutivo
ideias de estudantes
aprendizagem
social knowledge
Piaget’s theory
evolutionary study
student’s ideas
learning
topic conocimiento social
teoría de Piaget
estudio evolutivo
ideas de los estudiantes
aprendizaje
conhecimento social
teoria piagetiana
estudo evolutivo
ideias de estudantes
aprendizagem
social knowledge
Piaget’s theory
evolutionary study
student’s ideas
learning
description Considering Piaget’s theory and studies on the social construction of knowledge, we investigated the ideas of students about learning and not learning. The study included 40 children between 6 and 16 years old with complaints of learning difficulties, enrolled in public schools in the state of São Paulo and subjected to two instruments: a drawing depicting a person who learns and does not learn another; a story involving a situation of not learning. The data indicate quite specific beliefs constructed by most participants, corresponding to the most basic level of understanding of social reality. His interpretations disregard more complex processes for the investigated phenomenon and focus on apparent issues. The results corroborate the evolutionary studies in the national context, pointing rudimentary ideas, even in older subjects. We suggest the need for studies to explain the causes of this delay between brazilian students.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226
10.15348/1980-6906/psicologia.v16n3p184-196
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226
identifier_str_mv 10.15348/1980-6906/psicologia.v16n3p184-196
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226/5154
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Eliane Giachetto Saravali, Camila Fernanda da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Eliane Giachetto Saravali, Camila Fernanda da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 16 No. 3 (2014); 184-196
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 16 Núm. 3 (2014); 184-196
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 16 n. 3 (2014); 184-196
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051376304390144