Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siluk, Ana Cláudia Pavão
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Pavão, Silvia Maria de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1222
Resumo: Every day, the accelerate technological development is changing the way we plan and operationalize the implementation of courses in educational institutions. To the pointed panorama should be added another group of factors which, nowadays, can’t be unknown. This group of factors refers to the management of processes involving special and distance education –DE. This study, qualitative exploratory kind, has an objective analyze the dimensions of teaching methodology, assessment criteria and theoretical assumptions from which the Course of Specialized Educational Services-SES is structured. It was found that students who took the course, showed good performance in learning the content developed at the same time also identified situations in their professional field in which they could put intopractice the precepts studied regarding the practice of the SES. We conclude that we need to know all processes that involve learning through distance education so a good performance in the educational purposes can be achieved, setout in a given context. When it comes to teacher training, this care is even more important, since access to teachers who want to learn innovative teaching practices must be promoted.
id UNICAMP-19_b8a2e30cf2562b4e5123a625de8c0444
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1222
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)Educación especial: prácticas educativas de distancia en formación del profesorado para el especialista de servicio educativo (aee)Educação especial: práticas pedagógicas a distância na formação de professores para o Atendimento Educacional Especializado (AEE)Distance education. Models of special education.EducationLa educación a distancia. Modelos de educación especial.Educação EspecialEducação a distância. Modelos de educação especial.Educação EspecialEvery day, the accelerate technological development is changing the way we plan and operationalize the implementation of courses in educational institutions. To the pointed panorama should be added another group of factors which, nowadays, can’t be unknown. This group of factors refers to the management of processes involving special and distance education –DE. This study, qualitative exploratory kind, has an objective analyze the dimensions of teaching methodology, assessment criteria and theoretical assumptions from which the Course of Specialized Educational Services-SES is structured. It was found that students who took the course, showed good performance in learning the content developed at the same time also identified situations in their professional field in which they could put intopractice the precepts studied regarding the practice of the SES. We conclude that we need to know all processes that involve learning through distance education so a good performance in the educational purposes can be achieved, setout in a given context. When it comes to teacher training, this care is even more important, since access to teachers who want to learn innovative teaching practices must be promoted.A cada dia, o acelerado desenvolvimento tecnológico vem mudando a forma como se planeja e operacionaliza a implantação de cursos nas instituições de ensino. Ao panorama apontado deve ser adicionado outro conjunto de fatores que não pode, atualmente, ser ignorado e que se refere à gestão dos processos que envolvem a educação especial e a distância — EAD. Este estudo, do tipo qualitativo exploratório, tem como objetivo analisar as dimensões da metodologia de ensino, critérios avaliativos e pressupostos teóricos a partir dos quais um Curso de Atendimento Educacional Especializado - AEE se estrutura. Constatou-se que os alunos que realizaram o Curso, demonstraram bom desempenho na aprendizagem dos conteúdos desenvolvidos, ao mesmo tempo que também identificaram ações, no seu âmbito profissional, que puderam colocar em prática os preceitos estudados, no que tange à prática do AEE. Conclui-se que é preciso conhecer todos os processos que envolvem a aprendizagem por meio da educação a distância, para que se possa obter um bom desempenho nos propósitos educacionais definidos em determinado contexto. Quando se trata da formação de professores, esse cuidado é ainda mais importante, pois o acesso aos professores que desejam aprender práticas pedagógicas inovadoras deve ser favorecido.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativa exploratóriaAnalytical Researchapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/122210.20396/etd.v14i2.1222ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 61-74ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 61-74ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 61-741676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1222/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSiluk, Ana Cláudia PavãoPavão, Silvia Maria de Oliveira2017-10-04T08:39:32Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1222Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:05.692882ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
Educación especial: prácticas educativas de distancia en formación del profesorado para el especialista de servicio educativo (aee)
Educação especial: práticas pedagógicas a distância na formação de professores para o Atendimento Educacional Especializado (AEE)
title Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
spellingShingle Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
Siluk, Ana Cláudia Pavão
Distance education. Models of special education.
Education
La educación a distancia. Modelos de educación especial.
Educação Especial
Educação a distância. Modelos de educação especial.
Educação Especial
title_short Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
title_full Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
title_fullStr Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
title_full_unstemmed Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
title_sort Especial education: distance pedagogical practices in teacher’s formation to Specialized Education Service (SES)
author Siluk, Ana Cláudia Pavão
author_facet Siluk, Ana Cláudia Pavão
Pavão, Silvia Maria de Oliveira
author_role author
author2 Pavão, Silvia Maria de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siluk, Ana Cláudia Pavão
Pavão, Silvia Maria de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Distance education. Models of special education.
Education
La educación a distancia. Modelos de educación especial.
Educação Especial
Educação a distância. Modelos de educação especial.
Educação Especial
topic Distance education. Models of special education.
Education
La educación a distancia. Modelos de educación especial.
Educação Especial
Educação a distância. Modelos de educação especial.
Educação Especial
description Every day, the accelerate technological development is changing the way we plan and operationalize the implementation of courses in educational institutions. To the pointed panorama should be added another group of factors which, nowadays, can’t be unknown. This group of factors refers to the management of processes involving special and distance education –DE. This study, qualitative exploratory kind, has an objective analyze the dimensions of teaching methodology, assessment criteria and theoretical assumptions from which the Course of Specialized Educational Services-SES is structured. It was found that students who took the course, showed good performance in learning the content developed at the same time also identified situations in their professional field in which they could put intopractice the precepts studied regarding the practice of the SES. We conclude that we need to know all processes that involve learning through distance education so a good performance in the educational purposes can be achieved, setout in a given context. When it comes to teacher training, this care is even more important, since access to teachers who want to learn innovative teaching practices must be promoted.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa exploratória
Analytical Research
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1222
10.20396/etd.v14i2.1222
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1222
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i2.1222
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1222/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 61-74
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 61-74
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 61-74
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652412878848