The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saldarriaga, Oscar
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154
Resumo: This article addresses the history of Philosophy as a school discipline, in the convergence of three planes: the epistemic: the type of knowledge and its criteria of truth; the historical: from his under-medieval and European Renaissance origins to the curricular organization of the Colombian baccalaureate in the twentieth century; and pedagogical: the methods and schemes of curricular planning and the political purposes assigned to their teaching in secondary school. It uses three methodological notions: the triple canon of the philosophy taught (Alasdair McIntyre); the empirical-transcendental epistemic regime of modern knowledge (Foucault), and the process of institutionalization of pedagogical knowledge (Zuluaga). Its sources range from the History of Philosophy and Education, to the philosophical and pedagogical debates between neotomists and positivists in Colombia.
id UNICAMP-19_ba5829582e91349dd616a106fdd8965d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660154
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)La filosofía neotomista como filosofía escolar (Colombia 1870-1930)A filosofia neotomista como filosofia escolar (Colômbia 1870-1930)Filosofía neotomistaFilosofía positivistaEnseñanza de la filosofíaHistoria epistemológica de los saberesHistoria de la pedagogíaHistoria de las disciplinas escolaresColombia-Historia intelectualFilosofia neotomistaFilosofia positivistaEnsino da filosofiaHistória epistemológica da educaçãoHistória da pedagogíaHistória das disciplinas escolaresColômbia-História intelectual.Neo-thomist philosophyPositivist philosophyTeaching philosophyEpistemological history of educationHistory of pedagogyHistory of school disciplines; Colombia-Intellectual historyThis article addresses the history of Philosophy as a school discipline, in the convergence of three planes: the epistemic: the type of knowledge and its criteria of truth; the historical: from his under-medieval and European Renaissance origins to the curricular organization of the Colombian baccalaureate in the twentieth century; and pedagogical: the methods and schemes of curricular planning and the political purposes assigned to their teaching in secondary school. It uses three methodological notions: the triple canon of the philosophy taught (Alasdair McIntyre); the empirical-transcendental epistemic regime of modern knowledge (Foucault), and the process of institutionalization of pedagogical knowledge (Zuluaga). Its sources range from the History of Philosophy and Education, to the philosophical and pedagogical debates between neotomists and positivists in Colombia.Este artículo aborda la historia de Filosofía como disciplina escolar, en la convergencia de tres planos: el epistémico: el tipo de saber y sus criterios de verdad; el histórico: desde su formación bajomedieval y renacentista europea hasta la organización curricular del bachillerato colombiano en el siglo XX; y el pedagógico: los métodos y esquemas de distribución curricular y los fines políticos asignados a su enseñanza en la secundaria. Recurre a tres nociones metodológicas: el triple canon de la filosofía enseñada (Alasdair McIntyre); el régimen epistémico empírico-trascendental del saber moderno (Foucault), y el de proceso de institucionalización del saber pedagógico (Zuluaga). Sus fuentes van desde las Historias de la filosofía y la educación, hasta los debates filosóficos y pedagógicos entre neotomistas y positivistas en Colombia.Este artigo aborda a história da Filosofia como disciplina escolar, na convergência de três planos: o epistêmico: o tipo de conhecimento e seus critérios de verdade; o histórico: desde sua formação tardo-medieval e renascentista europeia até a organização curricular do bacharelado colombiano no século XX; e pedagógico: os métodos e esquemas de organização curricular e os propósitos políticos atribuídos ao seu ensino no ensino médio. Utiliza três noções metodológicas: o cânone triplo da filosofia ensinada (Alasdair McIntyre); o regime epistêmico empírico-transcendental do conhecimento moderno (Foucault) e o processo de institucionalização do conhecimento pedagógico (Zuluaga). Suas fontes vão desde as Histórias de Filosofia e Educação, até os debates filosóficos e pedagógicos entre neotomistas e positivistas na Colômbia.Universidade Estadual de Campinas2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866015410.20396/etd.v22i4.8660154ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-8901676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154/23175Colombia; 1892-1930Colombia, 1892-1930Colômbia; 1892-1930Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaldarriaga, Oscar2020-11-13T09:48:21Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660154Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:37.398084ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
La filosofía neotomista como filosofía escolar (Colombia 1870-1930)
A filosofia neotomista como filosofia escolar (Colômbia 1870-1930)
title The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
spellingShingle The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
Saldarriaga, Oscar
Filosofía neotomista
Filosofía positivista
Enseñanza de la filosofía
Historia epistemológica de los saberes
Historia de la pedagogía
Historia de las disciplinas escolares
Colombia-Historia intelectual
Filosofia neotomista
Filosofia positivista
Ensino da filosofia
História epistemológica da educação
História da pedagogía
História das disciplinas escolares
Colômbia-História intelectual.
Neo-thomist philosophy
Positivist philosophy
Teaching philosophy
Epistemological history of education
History of pedagogy
History of school disciplines; Colombia-Intellectual history
title_short The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
title_full The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
title_fullStr The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
title_full_unstemmed The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
title_sort The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
author Saldarriaga, Oscar
author_facet Saldarriaga, Oscar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saldarriaga, Oscar
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofía neotomista
Filosofía positivista
Enseñanza de la filosofía
Historia epistemológica de los saberes
Historia de la pedagogía
Historia de las disciplinas escolares
Colombia-Historia intelectual
Filosofia neotomista
Filosofia positivista
Ensino da filosofia
História epistemológica da educação
História da pedagogía
História das disciplinas escolares
Colômbia-História intelectual.
Neo-thomist philosophy
Positivist philosophy
Teaching philosophy
Epistemological history of education
History of pedagogy
History of school disciplines; Colombia-Intellectual history
topic Filosofía neotomista
Filosofía positivista
Enseñanza de la filosofía
Historia epistemológica de los saberes
Historia de la pedagogía
Historia de las disciplinas escolares
Colombia-Historia intelectual
Filosofia neotomista
Filosofia positivista
Ensino da filosofia
História epistemológica da educação
História da pedagogía
História das disciplinas escolares
Colômbia-História intelectual.
Neo-thomist philosophy
Positivist philosophy
Teaching philosophy
Epistemological history of education
History of pedagogy
History of school disciplines; Colombia-Intellectual history
description This article addresses the history of Philosophy as a school discipline, in the convergence of three planes: the epistemic: the type of knowledge and its criteria of truth; the historical: from his under-medieval and European Renaissance origins to the curricular organization of the Colombian baccalaureate in the twentieth century; and pedagogical: the methods and schemes of curricular planning and the political purposes assigned to their teaching in secondary school. It uses three methodological notions: the triple canon of the philosophy taught (Alasdair McIntyre); the empirical-transcendental epistemic regime of modern knowledge (Foucault), and the process of institutionalization of pedagogical knowledge (Zuluaga). Its sources range from the History of Philosophy and Education, to the philosophical and pedagogical debates between neotomists and positivists in Colombia.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154
10.20396/etd.v22i4.8660154
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i4.8660154
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154/23175
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Colombia; 1892-1930
Colombia, 1892-1930
Colômbia; 1892-1930
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216655039561728