The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154 |
Resumo: | This article addresses the history of Philosophy as a school discipline, in the convergence of three planes: the epistemic: the type of knowledge and its criteria of truth; the historical: from his under-medieval and European Renaissance origins to the curricular organization of the Colombian baccalaureate in the twentieth century; and pedagogical: the methods and schemes of curricular planning and the political purposes assigned to their teaching in secondary school. It uses three methodological notions: the triple canon of the philosophy taught (Alasdair McIntyre); the empirical-transcendental epistemic regime of modern knowledge (Foucault), and the process of institutionalization of pedagogical knowledge (Zuluaga). Its sources range from the History of Philosophy and Education, to the philosophical and pedagogical debates between neotomists and positivists in Colombia. |
id |
UNICAMP-19_ba5829582e91349dd616a106fdd8965d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660154 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930)La filosofía neotomista como filosofía escolar (Colombia 1870-1930)A filosofia neotomista como filosofia escolar (Colômbia 1870-1930)Filosofía neotomistaFilosofía positivistaEnseñanza de la filosofíaHistoria epistemológica de los saberesHistoria de la pedagogíaHistoria de las disciplinas escolaresColombia-Historia intelectualFilosofia neotomistaFilosofia positivistaEnsino da filosofiaHistória epistemológica da educaçãoHistória da pedagogíaHistória das disciplinas escolaresColômbia-História intelectual.Neo-thomist philosophyPositivist philosophyTeaching philosophyEpistemological history of educationHistory of pedagogyHistory of school disciplines; Colombia-Intellectual historyThis article addresses the history of Philosophy as a school discipline, in the convergence of three planes: the epistemic: the type of knowledge and its criteria of truth; the historical: from his under-medieval and European Renaissance origins to the curricular organization of the Colombian baccalaureate in the twentieth century; and pedagogical: the methods and schemes of curricular planning and the political purposes assigned to their teaching in secondary school. It uses three methodological notions: the triple canon of the philosophy taught (Alasdair McIntyre); the empirical-transcendental epistemic regime of modern knowledge (Foucault), and the process of institutionalization of pedagogical knowledge (Zuluaga). Its sources range from the History of Philosophy and Education, to the philosophical and pedagogical debates between neotomists and positivists in Colombia.Este artículo aborda la historia de Filosofía como disciplina escolar, en la convergencia de tres planos: el epistémico: el tipo de saber y sus criterios de verdad; el histórico: desde su formación bajomedieval y renacentista europea hasta la organización curricular del bachillerato colombiano en el siglo XX; y el pedagógico: los métodos y esquemas de distribución curricular y los fines políticos asignados a su enseñanza en la secundaria. Recurre a tres nociones metodológicas: el triple canon de la filosofía enseñada (Alasdair McIntyre); el régimen epistémico empírico-trascendental del saber moderno (Foucault), y el de proceso de institucionalización del saber pedagógico (Zuluaga). Sus fuentes van desde las Historias de la filosofía y la educación, hasta los debates filosóficos y pedagógicos entre neotomistas y positivistas en Colombia.Este artigo aborda a história da Filosofia como disciplina escolar, na convergência de três planos: o epistêmico: o tipo de conhecimento e seus critérios de verdade; o histórico: desde sua formação tardo-medieval e renascentista europeia até a organização curricular do bacharelado colombiano no século XX; e pedagógico: os métodos e esquemas de organização curricular e os propósitos políticos atribuídos ao seu ensino no ensino médio. Utiliza três noções metodológicas: o cânone triplo da filosofia ensinada (Alasdair McIntyre); o regime epistêmico empírico-transcendental do conhecimento moderno (Foucault) e o processo de institucionalização do conhecimento pedagógico (Zuluaga). Suas fontes vão desde as Histórias de Filosofia e Educação, até os debates filosóficos e pedagógicos entre neotomistas e positivistas na Colômbia.Universidade Estadual de Campinas2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866015410.20396/etd.v22i4.8660154ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-8901676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154/23175Colombia; 1892-1930Colombia, 1892-1930Colômbia; 1892-1930Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaldarriaga, Oscar2020-11-13T09:48:21Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660154Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:37.398084ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930) La filosofía neotomista como filosofía escolar (Colombia 1870-1930) A filosofia neotomista como filosofia escolar (Colômbia 1870-1930) |
title |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930) |
spellingShingle |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930) Saldarriaga, Oscar Filosofía neotomista Filosofía positivista Enseñanza de la filosofía Historia epistemológica de los saberes Historia de la pedagogía Historia de las disciplinas escolares Colombia-Historia intelectual Filosofia neotomista Filosofia positivista Ensino da filosofia História epistemológica da educação História da pedagogía História das disciplinas escolares Colômbia-História intelectual. Neo-thomist philosophy Positivist philosophy Teaching philosophy Epistemological history of education History of pedagogy History of school disciplines; Colombia-Intellectual history |
title_short |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930) |
title_full |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930) |
title_fullStr |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930) |
title_full_unstemmed |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930) |
title_sort |
The neo-thomist philosophy as school philosophy (Colombia 1870-1930) |
author |
Saldarriaga, Oscar |
author_facet |
Saldarriaga, Oscar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saldarriaga, Oscar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofía neotomista Filosofía positivista Enseñanza de la filosofía Historia epistemológica de los saberes Historia de la pedagogía Historia de las disciplinas escolares Colombia-Historia intelectual Filosofia neotomista Filosofia positivista Ensino da filosofia História epistemológica da educação História da pedagogía História das disciplinas escolares Colômbia-História intelectual. Neo-thomist philosophy Positivist philosophy Teaching philosophy Epistemological history of education History of pedagogy History of school disciplines; Colombia-Intellectual history |
topic |
Filosofía neotomista Filosofía positivista Enseñanza de la filosofía Historia epistemológica de los saberes Historia de la pedagogía Historia de las disciplinas escolares Colombia-Historia intelectual Filosofia neotomista Filosofia positivista Ensino da filosofia História epistemológica da educação História da pedagogía História das disciplinas escolares Colômbia-História intelectual. Neo-thomist philosophy Positivist philosophy Teaching philosophy Epistemological history of education History of pedagogy History of school disciplines; Colombia-Intellectual history |
description |
This article addresses the history of Philosophy as a school discipline, in the convergence of three planes: the epistemic: the type of knowledge and its criteria of truth; the historical: from his under-medieval and European Renaissance origins to the curricular organization of the Colombian baccalaureate in the twentieth century; and pedagogical: the methods and schemes of curricular planning and the political purposes assigned to their teaching in secondary school. It uses three methodological notions: the triple canon of the philosophy taught (Alasdair McIntyre); the empirical-transcendental epistemic regime of modern knowledge (Foucault), and the process of institutionalization of pedagogical knowledge (Zuluaga). Its sources range from the History of Philosophy and Education, to the philosophical and pedagogical debates between neotomists and positivists in Colombia. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154 10.20396/etd.v22i4.8660154 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v22i4.8660154 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660154/23175 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Colombia; 1892-1930 Colombia, 1892-1930 Colômbia; 1892-1930 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 873-890 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216655039561728 |