Autism: pedagogical and social aspects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196 |
Resumo: | In this dossier the articles presented are intrinsically related to the aspects that favor the social and academic inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this direction, they approach strategies that can promote the communication of people without orality, functional speech, social interaction in collective environments, the appropriation of academic/social/functional content, the socialization of pedagogical modes for educational work in productive groupings, the use of assistive technology with emphasis on Alternative Communication (CA). Thus, it contributes to the academic-scientific debate about pedagogical and social work with this population. The theme focuses on issues produced in investigative contexts that aim to support teacher education with a view to strengthening inclusive educational practices. |
id |
UNICAMP-19_c0a031e424be29823a3bc49d130ca483 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658196 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Autism: pedagogical and social aspectsAutismo: aspectos pedagógicos y socialesAutismo: aspectos pedagógicos e sociaisAutismoEnsinoAutismTeachingAcademic achievementAutismoEnseñanzaRendimiento académicoIn this dossier the articles presented are intrinsically related to the aspects that favor the social and academic inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this direction, they approach strategies that can promote the communication of people without orality, functional speech, social interaction in collective environments, the appropriation of academic/social/functional content, the socialization of pedagogical modes for educational work in productive groupings, the use of assistive technology with emphasis on Alternative Communication (CA). Thus, it contributes to the academic-scientific debate about pedagogical and social work with this population. The theme focuses on issues produced in investigative contexts that aim to support teacher education with a view to strengthening inclusive educational practices.En este dossier los artículos presentados están intrínsecamente relacionados con los aspectos que favorecen la inclusión social y académica de las personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA). En esta dirección, abordan estrategias que pueden promover la comunicación de personas sin oralidad, discurso funcional, interacción social en entornos colectivos, la apropiación de contenidos académicos/sociales/funcionales, la socialización de modos pedagógicos para el trabajo educativo en agrupaciones productivas, el uso de tecnología de asistencia con énfasis en la Comunicación Alternativa (CA). Así, contribuye al debate académico-científico sobre el trabajo pedagógico y social con esta población. El tema se centra en cuestiones producidas en contextos de investigación que tienen como objetivo apoyar la educación de los maestros con miras a fortalecer las prácticas educativas inclusivas.Neste dossiê os artigos apresentados estão intrinsecamente relacionados com os aspectos que favorecem a inclusão social e acadêmica de pessoas com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Nesse direcionamento, abordam estratégias que podem promover a comunicação de pessoas sem oralidade, a fala funcional, a interação social em ambientes coletivos, a apropriação de conteúdos acadêmicos/sociais/funcionais, a socialização de modos pedagógicos para o trabalho educacional em agrupamentos produtivos, o uso de tecnologia assistiva com ênfase em Comunicação Alternativa (CA). Contribui assim, para o debate acadêmico-científico acerca do trabalho pedagógico e social com essa população. A temática foca em questões produzidas em contextos investigativos que visam subsidiar a formação docente com vistas ao fortalecimento das práticas educativas inclusivas.Universidade Estadual de Campinas2020-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNão avaliada pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865819610.20396/etd.v22i1.8658196ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 3-9ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 3-9ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 3-91676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196/22083Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Francisca Maria Gomes Cabral2020-05-31T19:55:10Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658196Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.641244ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Autism: pedagogical and social aspects Autismo: aspectos pedagógicos y sociales Autismo: aspectos pedagógicos e sociais |
title |
Autism: pedagogical and social aspects |
spellingShingle |
Autism: pedagogical and social aspects Soares, Francisca Maria Gomes Cabral Autismo Ensino Autism Teaching Academic achievement Autismo Enseñanza Rendimiento académico |
title_short |
Autism: pedagogical and social aspects |
title_full |
Autism: pedagogical and social aspects |
title_fullStr |
Autism: pedagogical and social aspects |
title_full_unstemmed |
Autism: pedagogical and social aspects |
title_sort |
Autism: pedagogical and social aspects |
author |
Soares, Francisca Maria Gomes Cabral |
author_facet |
Soares, Francisca Maria Gomes Cabral |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Francisca Maria Gomes Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autismo Ensino Autism Teaching Academic achievement Autismo Enseñanza Rendimiento académico |
topic |
Autismo Ensino Autism Teaching Academic achievement Autismo Enseñanza Rendimiento académico |
description |
In this dossier the articles presented are intrinsically related to the aspects that favor the social and academic inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this direction, they approach strategies that can promote the communication of people without orality, functional speech, social interaction in collective environments, the appropriation of academic/social/functional content, the socialization of pedagogical modes for educational work in productive groupings, the use of assistive technology with emphasis on Alternative Communication (CA). Thus, it contributes to the academic-scientific debate about pedagogical and social work with this population. The theme focuses on issues produced in investigative contexts that aim to support teacher education with a view to strengthening inclusive educational practices. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Não avaliada pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196 10.20396/etd.v22i1.8658196 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v22i1.8658196 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196/22083 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 3-9 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 3-9 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 3-9 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654926315520 |