Autism: pedagogical and social aspects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Francisca Maria Gomes Cabral
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196
Resumo: In this dossier the articles presented are intrinsically related to the aspects that favor the social and academic inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this direction, they approach strategies that can promote the communication of people without orality, functional speech, social interaction in collective environments, the appropriation of academic/social/functional content, the socialization of pedagogical modes for educational work in productive groupings, the use of assistive technology with emphasis on Alternative Communication (CA). Thus, it contributes to the academic-scientific debate about pedagogical and social work with this population. The theme focuses on issues produced in investigative contexts that aim to support teacher education with a view to strengthening inclusive educational practices.
id UNICAMP-19_c0a031e424be29823a3bc49d130ca483
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658196
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Autism: pedagogical and social aspectsAutismo: aspectos pedagógicos y socialesAutismo: aspectos pedagógicos e sociaisAutismoEnsinoAutismTeachingAcademic achievementAutismoEnseñanzaRendimiento académicoIn this dossier the articles presented are intrinsically related to the aspects that favor the social and academic inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this direction, they approach strategies that can promote the communication of people without orality, functional speech, social interaction in collective environments, the appropriation of academic/social/functional content, the socialization of pedagogical modes for educational work in productive groupings, the use of assistive technology with emphasis on Alternative Communication (CA). Thus, it contributes to the academic-scientific debate about pedagogical and social work with this population. The theme focuses on issues produced in investigative contexts that aim to support teacher education with a view to strengthening inclusive educational practices.En este dossier los artículos presentados están intrínsecamente relacionados con los aspectos que favorecen la inclusión social y académica de las personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA). En esta dirección, abordan estrategias que pueden promover la comunicación de personas sin oralidad, discurso funcional, interacción social en entornos colectivos, la apropiación de contenidos académicos/sociales/funcionales, la socialización de modos pedagógicos para el trabajo educativo en agrupaciones productivas, el uso de tecnología de asistencia con énfasis en la Comunicación Alternativa (CA). Así, contribuye al debate académico-científico sobre el trabajo pedagógico y social con esta población. El tema se centra en cuestiones producidas en contextos de investigación que tienen como objetivo apoyar la educación de los maestros con miras a fortalecer las prácticas educativas inclusivas.Neste dossiê os artigos apresentados estão intrinsecamente relacionados com os aspectos que favorecem a inclusão social e acadêmica de pessoas com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Nesse direcionamento, abordam estratégias que podem promover a comunicação de pessoas sem oralidade, a fala funcional, a interação social em ambientes coletivos, a apropriação de conteúdos acadêmicos/sociais/funcionais, a socialização de modos pedagógicos para o trabalho educacional em agrupamentos produtivos, o uso de tecnologia assistiva com ênfase em Comunicação Alternativa (CA). Contribui assim, para o debate acadêmico-científico acerca do trabalho pedagógico e social com essa população. A temática foca em questões produzidas em contextos investigativos que visam subsidiar a formação docente com vistas ao fortalecimento das práticas educativas inclusivas.Universidade Estadual de Campinas2020-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNão avaliada pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865819610.20396/etd.v22i1.8658196ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 3-9ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 3-9ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 3-91676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196/22083Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Francisca Maria Gomes Cabral2020-05-31T19:55:10Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658196Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.641244ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Autism: pedagogical and social aspects
Autismo: aspectos pedagógicos y sociales
Autismo: aspectos pedagógicos e sociais
title Autism: pedagogical and social aspects
spellingShingle Autism: pedagogical and social aspects
Soares, Francisca Maria Gomes Cabral
Autismo
Ensino
Autism
Teaching
Academic achievement
Autismo
Enseñanza
Rendimiento académico
title_short Autism: pedagogical and social aspects
title_full Autism: pedagogical and social aspects
title_fullStr Autism: pedagogical and social aspects
title_full_unstemmed Autism: pedagogical and social aspects
title_sort Autism: pedagogical and social aspects
author Soares, Francisca Maria Gomes Cabral
author_facet Soares, Francisca Maria Gomes Cabral
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Francisca Maria Gomes Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Autismo
Ensino
Autism
Teaching
Academic achievement
Autismo
Enseñanza
Rendimiento académico
topic Autismo
Ensino
Autism
Teaching
Academic achievement
Autismo
Enseñanza
Rendimiento académico
description In this dossier the articles presented are intrinsically related to the aspects that favor the social and academic inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this direction, they approach strategies that can promote the communication of people without orality, functional speech, social interaction in collective environments, the appropriation of academic/social/functional content, the socialization of pedagogical modes for educational work in productive groupings, the use of assistive technology with emphasis on Alternative Communication (CA). Thus, it contributes to the academic-scientific debate about pedagogical and social work with this population. The theme focuses on issues produced in investigative contexts that aim to support teacher education with a view to strengthening inclusive educational practices.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Não avaliada pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196
10.20396/etd.v22i1.8658196
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i1.8658196
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196/22083
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 3-9
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 3-9
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 3-9
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654926315520