The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bufrem, Leilah Santiago
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239
Resumo: Study the concept of writing which can be inferred by Vygotsky´s and Leontyev´s theories. The authors did not elaborate a finished concept of writing. However, Vygotsky´s experiments for the study of writing development, his conceptions about the higher psychological functions and signs systems and tools, as well as Leontyev´s Activity Theory, contribute to formulate a writing and literacy conception. Introduce the etnographics observations in a literacy class, in order to investigate the relationship between the five-year-old child and the writing. The research problem is the meaning of literacy from the earliest childhood, supported by Vygotsky (2000), and how it is working in a classroom.
id UNICAMP-19_d0e38c9174e5d05b6281eb6b61ff13ba
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1239
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary schoolEl concepto de la escritura, de acuerdo con la teoría histórico-cultural y la alfabetización de los niños en el primer grado de primariaO conceito de escrita segundo a teoria histórico-cultural e a alfabetização de crianças no primeiro ano do ensino fundamentalChild education. School culture. Writing Development.Ensino da EscritaEscuela infantil.Cultura Educación. Desarrollo de la escritura.Ensino da EscritaEducação infantil. Cultura escolar. Desenvolvimento da escrita.Ensino da EscritaStudy the concept of writing which can be inferred by Vygotsky´s and Leontyev´s theories. The authors did not elaborate a finished concept of writing. However, Vygotsky´s experiments for the study of writing development, his conceptions about the higher psychological functions and signs systems and tools, as well as Leontyev´s Activity Theory, contribute to formulate a writing and literacy conception. Introduce the etnographics observations in a literacy class, in order to investigate the relationship between the five-year-old child and the writing. The research problem is the meaning of literacy from the earliest childhood, supported by Vygotsky (2000), and how it is working in a classroom. Estuda o conceito de escrita que pode ser inferido das teorias de Vygotsky e Leontiev. Os autores não elaboraram um conceito acabado de escrita. No entanto, os experimentos realizados por Vygotsky para o estudo do desenvolvimento da escrita, suas concepções acerca das funções psicológicas superiores e dos sistemas de signos e instrumentos, bem como a teoria da atividade de Leontiev, contribuem para a formulação de uma concepção de escrita e alfabetização. Apresenta as observações etnográficas em uma classe de alfabetização, com o objetivo de investigar sobre as relações entre a criança de cinco anos e a escrita. O problema da pesquisa é o significado da alfabetização desde a terna infância, defendido por Vygotsky (2000), e o modo como isto vem ocorrendo no caso específico de uma sala de aula. Universidade Estadual de Campinas2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa empírica.Pesquisa EmpíricaPesquisa Empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/123910.20396/etd.v14i1.1239ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-421676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBufrem, Leilah Santiago2017-10-02T13:55:58Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1239Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.768599ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
El concepto de la escritura, de acuerdo con la teoría histórico-cultural y la alfabetización de los niños en el primer grado de primaria
O conceito de escrita segundo a teoria histórico-cultural e a alfabetização de crianças no primeiro ano do ensino fundamental
title The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
spellingShingle The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
Bufrem, Leilah Santiago
Child education. School culture. Writing Development.
Ensino da Escrita
Escuela infantil.Cultura Educación. Desarrollo de la escritura.
Ensino da Escrita
Educação infantil. Cultura escolar. Desenvolvimento da escrita.
Ensino da Escrita
title_short The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
title_full The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
title_fullStr The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
title_full_unstemmed The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
title_sort The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
author Bufrem, Leilah Santiago
author_facet Bufrem, Leilah Santiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bufrem, Leilah Santiago
dc.subject.por.fl_str_mv Child education. School culture. Writing Development.
Ensino da Escrita
Escuela infantil.Cultura Educación. Desarrollo de la escritura.
Ensino da Escrita
Educação infantil. Cultura escolar. Desenvolvimento da escrita.
Ensino da Escrita
topic Child education. School culture. Writing Development.
Ensino da Escrita
Escuela infantil.Cultura Educación. Desarrollo de la escritura.
Ensino da Escrita
Educação infantil. Cultura escolar. Desenvolvimento da escrita.
Ensino da Escrita
description Study the concept of writing which can be inferred by Vygotsky´s and Leontyev´s theories. The authors did not elaborate a finished concept of writing. However, Vygotsky´s experiments for the study of writing development, his conceptions about the higher psychological functions and signs systems and tools, as well as Leontyev´s Activity Theory, contribute to formulate a writing and literacy conception. Introduce the etnographics observations in a literacy class, in order to investigate the relationship between the five-year-old child and the writing. The research problem is the meaning of literacy from the earliest childhood, supported by Vygotsky (2000), and how it is working in a classroom.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa empírica.
Pesquisa Empírica
Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239
10.20396/etd.v14i1.1239
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i1.1239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652451676160