The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239 |
Resumo: | Study the concept of writing which can be inferred by Vygotsky´s and Leontyev´s theories. The authors did not elaborate a finished concept of writing. However, Vygotsky´s experiments for the study of writing development, his conceptions about the higher psychological functions and signs systems and tools, as well as Leontyev´s Activity Theory, contribute to formulate a writing and literacy conception. Introduce the etnographics observations in a literacy class, in order to investigate the relationship between the five-year-old child and the writing. The research problem is the meaning of literacy from the earliest childhood, supported by Vygotsky (2000), and how it is working in a classroom. |
id |
UNICAMP-19_d0e38c9174e5d05b6281eb6b61ff13ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1239 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary schoolEl concepto de la escritura, de acuerdo con la teoría histórico-cultural y la alfabetización de los niños en el primer grado de primariaO conceito de escrita segundo a teoria histórico-cultural e a alfabetização de crianças no primeiro ano do ensino fundamentalChild education. School culture. Writing Development.Ensino da EscritaEscuela infantil.Cultura Educación. Desarrollo de la escritura.Ensino da EscritaEducação infantil. Cultura escolar. Desenvolvimento da escrita.Ensino da EscritaStudy the concept of writing which can be inferred by Vygotsky´s and Leontyev´s theories. The authors did not elaborate a finished concept of writing. However, Vygotsky´s experiments for the study of writing development, his conceptions about the higher psychological functions and signs systems and tools, as well as Leontyev´s Activity Theory, contribute to formulate a writing and literacy conception. Introduce the etnographics observations in a literacy class, in order to investigate the relationship between the five-year-old child and the writing. The research problem is the meaning of literacy from the earliest childhood, supported by Vygotsky (2000), and how it is working in a classroom. Estuda o conceito de escrita que pode ser inferido das teorias de Vygotsky e Leontiev. Os autores não elaboraram um conceito acabado de escrita. No entanto, os experimentos realizados por Vygotsky para o estudo do desenvolvimento da escrita, suas concepções acerca das funções psicológicas superiores e dos sistemas de signos e instrumentos, bem como a teoria da atividade de Leontiev, contribuem para a formulação de uma concepção de escrita e alfabetização. Apresenta as observações etnográficas em uma classe de alfabetização, com o objetivo de investigar sobre as relações entre a criança de cinco anos e a escrita. O problema da pesquisa é o significado da alfabetização desde a terna infância, defendido por Vygotsky (2000), e o modo como isto vem ocorrendo no caso específico de uma sala de aula. Universidade Estadual de Campinas2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa EmpíricaPesquisa EmpíricaPesquisa empírica.application/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/123910.20396/etd.v14i1.1239ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-421676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBufrem, Leilah Santiago2017-10-02T13:55:58Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1239Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2017-10-02T13:55:58ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school El concepto de la escritura, de acuerdo con la teoría histórico-cultural y la alfabetización de los niños en el primer grado de primaria O conceito de escrita segundo a teoria histórico-cultural e a alfabetização de crianças no primeiro ano do ensino fundamental |
title |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school |
spellingShingle |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school Bufrem, Leilah Santiago Child education. School culture. Writing Development. Ensino da Escrita Escuela infantil.Cultura Educación. Desarrollo de la escritura. Ensino da Escrita Educação infantil. Cultura escolar. Desenvolvimento da escrita. Ensino da Escrita |
title_short |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school |
title_full |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school |
title_fullStr |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school |
title_full_unstemmed |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school |
title_sort |
The concept of writing according to the cultural-historical theory and literacy for children in the first Year of primary school |
author |
Bufrem, Leilah Santiago |
author_facet |
Bufrem, Leilah Santiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bufrem, Leilah Santiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child education. School culture. Writing Development. Ensino da Escrita Escuela infantil.Cultura Educación. Desarrollo de la escritura. Ensino da Escrita Educação infantil. Cultura escolar. Desenvolvimento da escrita. Ensino da Escrita |
topic |
Child education. School culture. Writing Development. Ensino da Escrita Escuela infantil.Cultura Educación. Desarrollo de la escritura. Ensino da Escrita Educação infantil. Cultura escolar. Desenvolvimento da escrita. Ensino da Escrita |
description |
Study the concept of writing which can be inferred by Vygotsky´s and Leontyev´s theories. The authors did not elaborate a finished concept of writing. However, Vygotsky´s experiments for the study of writing development, his conceptions about the higher psychological functions and signs systems and tools, as well as Leontyev´s Activity Theory, contribute to formulate a writing and literacy conception. Introduce the etnographics observations in a literacy class, in order to investigate the relationship between the five-year-old child and the writing. The research problem is the meaning of literacy from the earliest childhood, supported by Vygotsky (2000), and how it is working in a classroom. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Empírica Pesquisa Empírica Pesquisa empírica. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239 10.20396/etd.v14i1.1239 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i1.1239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1239/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42 ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 22-42 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1819873160183414784 |