Valuing the epistemological reading in educational research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Susy Cristina
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328
Resumo: We have shown here the importance of studies of epistemology for questioning, deconstructing prejudices and contribution to the qualified elaboration in the production of scientific knowledge.  The epistemological reading of a survey completed with the title appears: "The invented adolescence and the subjects who invent themselves in the social participation: captures and ruptures" (CAMPOS, 2008), with theoretical basis of Sánchez Gamboa (2012, 2013). At the end of this reading, after identifying the paradigmatic matrix between the construction of question and answer in this research, we propose thinking about the limits, mistakes, successes and choices in the research, based on the value of epistemology.
id UNICAMP-19_dbccad4fb942a9cd3b982a54d8cb7115
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1328
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Valuing the epistemological reading in educational researchValorando la lectura epistemológica en la investigación educativaValorizando a leitura epistemológica na pesquisa em educaçãoEpistemology. Research. Education.Epistemología. Investigación. EducaciónEpistemologia. Pesquisa. EducaçãoEducaçãoWe have shown here the importance of studies of epistemology for questioning, deconstructing prejudices and contribution to the qualified elaboration in the production of scientific knowledge.  The epistemological reading of a survey completed with the title appears: "The invented adolescence and the subjects who invent themselves in the social participation: captures and ruptures" (CAMPOS, 2008), with theoretical basis of Sánchez Gamboa (2012, 2013). At the end of this reading, after identifying the paradigmatic matrix between the construction of question and answer in this research, we propose thinking about the limits, mistakes, successes and choices in the research, based on the value of epistemology.Hemos demostrado aquí la importancia de los estudios de la epistemología para ser interrogado, la deconstrucción de prejuicios y la contribución a la elaboración cualificad en la producción de conocimiento científico. La lectura epistemológica de una encuesta realizada con el título aparece: "La adolescencia inventó y asignaturas que se inventaron en la participación social: capturas y rupturas" (CAMPOS, 2008), con base teórica de Sánchez Gamboa (2012, 2013). Al final de esta lectura, después de identificar la matriz paradigmática entre la construcción de la pregunta y la respuesta en esta investigación, se propone pensar en los límites, los errores, los éxitos y las opciones en la investigación, a partir del valor de la epistemología.Demonstramos neste trabalho a importância dos estudos sobre a epistemologia para problematização, desconstrução de preconceitos e contribuição na elaboração qualificada na produção de conhecimento científico. É apresentada a leitura epistemológica de uma pesquisa concluída com o título: “A adolescência inventada e os sujeitos que se inventam na participação social: capturas e rupturas” (CAMPOS, 2008), com base teórica  em  Silvio Sánchez Gamboa (2012, 2013). Ao final desta leitura, após identificar a matriz paradigmática entre a construção da pergunta e da resposta na referida pesquisa, propõe-se o pensamento sobre os limites, erros, acertos e escolhas na pesquisa, a partir do valor da epistemologia.Universidade Estadual de Campinas2014-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132810.20396/etd.v16i1.1328ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-471676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Susy Cristina2017-10-10T10:47:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1328Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:12.057549ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Valuing the epistemological reading in educational research
Valorando la lectura epistemológica en la investigación educativa
Valorizando a leitura epistemológica na pesquisa em educação
title Valuing the epistemological reading in educational research
spellingShingle Valuing the epistemological reading in educational research
Rodrigues, Susy Cristina
Epistemology. Research. Education.
Epistemología. Investigación. Educación
Epistemologia. Pesquisa. Educação
Educação
title_short Valuing the epistemological reading in educational research
title_full Valuing the epistemological reading in educational research
title_fullStr Valuing the epistemological reading in educational research
title_full_unstemmed Valuing the epistemological reading in educational research
title_sort Valuing the epistemological reading in educational research
author Rodrigues, Susy Cristina
author_facet Rodrigues, Susy Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Susy Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemology. Research. Education.
Epistemología. Investigación. Educación
Epistemologia. Pesquisa. Educação
Educação
topic Epistemology. Research. Education.
Epistemología. Investigación. Educación
Epistemologia. Pesquisa. Educação
Educação
description We have shown here the importance of studies of epistemology for questioning, deconstructing prejudices and contribution to the qualified elaboration in the production of scientific knowledge.  The epistemological reading of a survey completed with the title appears: "The invented adolescence and the subjects who invent themselves in the social participation: captures and ruptures" (CAMPOS, 2008), with theoretical basis of Sánchez Gamboa (2012, 2013). At the end of this reading, after identifying the paradigmatic matrix between the construction of question and answer in this research, we propose thinking about the limits, mistakes, successes and choices in the research, based on the value of epistemology.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328
10.20396/etd.v16i1.1328
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328
identifier_str_mv 10.20396/etd.v16i1.1328
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652930875392