Valuing the epistemological reading in educational research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328 |
Resumo: | We have shown here the importance of studies of epistemology for questioning, deconstructing prejudices and contribution to the qualified elaboration in the production of scientific knowledge. The epistemological reading of a survey completed with the title appears: "The invented adolescence and the subjects who invent themselves in the social participation: captures and ruptures" (CAMPOS, 2008), with theoretical basis of Sánchez Gamboa (2012, 2013). At the end of this reading, after identifying the paradigmatic matrix between the construction of question and answer in this research, we propose thinking about the limits, mistakes, successes and choices in the research, based on the value of epistemology. |
id |
UNICAMP-19_dbccad4fb942a9cd3b982a54d8cb7115 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1328 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Valuing the epistemological reading in educational researchValorando la lectura epistemológica en la investigación educativaValorizando a leitura epistemológica na pesquisa em educaçãoEpistemology. Research. Education.Epistemología. Investigación. EducaciónEpistemologia. Pesquisa. EducaçãoEducaçãoWe have shown here the importance of studies of epistemology for questioning, deconstructing prejudices and contribution to the qualified elaboration in the production of scientific knowledge. The epistemological reading of a survey completed with the title appears: "The invented adolescence and the subjects who invent themselves in the social participation: captures and ruptures" (CAMPOS, 2008), with theoretical basis of Sánchez Gamboa (2012, 2013). At the end of this reading, after identifying the paradigmatic matrix between the construction of question and answer in this research, we propose thinking about the limits, mistakes, successes and choices in the research, based on the value of epistemology.Hemos demostrado aquí la importancia de los estudios de la epistemología para ser interrogado, la deconstrucción de prejuicios y la contribución a la elaboración cualificad en la producción de conocimiento científico. La lectura epistemológica de una encuesta realizada con el título aparece: "La adolescencia inventó y asignaturas que se inventaron en la participación social: capturas y rupturas" (CAMPOS, 2008), con base teórica de Sánchez Gamboa (2012, 2013). Al final de esta lectura, después de identificar la matriz paradigmática entre la construcción de la pregunta y la respuesta en esta investigación, se propone pensar en los límites, los errores, los éxitos y las opciones en la investigación, a partir del valor de la epistemología.Demonstramos neste trabalho a importância dos estudos sobre a epistemologia para problematização, desconstrução de preconceitos e contribuição na elaboração qualificada na produção de conhecimento científico. É apresentada a leitura epistemológica de uma pesquisa concluída com o título: “A adolescência inventada e os sujeitos que se inventam na participação social: capturas e rupturas” (CAMPOS, 2008), com base teórica em Silvio Sánchez Gamboa (2012, 2013). Ao final desta leitura, após identificar a matriz paradigmática entre a construção da pergunta e da resposta na referida pesquisa, propõe-se o pensamento sobre os limites, erros, acertos e escolhas na pesquisa, a partir do valor da epistemologia.Universidade Estadual de Campinas2014-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132810.20396/etd.v16i1.1328ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-471676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Susy Cristina2017-10-10T10:47:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1328Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2017-10-10T10:47:02ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Valuing the epistemological reading in educational research Valorando la lectura epistemológica en la investigación educativa Valorizando a leitura epistemológica na pesquisa em educação |
title |
Valuing the epistemological reading in educational research |
spellingShingle |
Valuing the epistemological reading in educational research Rodrigues, Susy Cristina Epistemology. Research. Education. Epistemología. Investigación. Educación Epistemologia. Pesquisa. Educação Educação |
title_short |
Valuing the epistemological reading in educational research |
title_full |
Valuing the epistemological reading in educational research |
title_fullStr |
Valuing the epistemological reading in educational research |
title_full_unstemmed |
Valuing the epistemological reading in educational research |
title_sort |
Valuing the epistemological reading in educational research |
author |
Rodrigues, Susy Cristina |
author_facet |
Rodrigues, Susy Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Susy Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Epistemology. Research. Education. Epistemología. Investigación. Educación Epistemologia. Pesquisa. Educação Educação |
topic |
Epistemology. Research. Education. Epistemología. Investigación. Educación Epistemologia. Pesquisa. Educação Educação |
description |
We have shown here the importance of studies of epistemology for questioning, deconstructing prejudices and contribution to the qualified elaboration in the production of scientific knowledge. The epistemological reading of a survey completed with the title appears: "The invented adolescence and the subjects who invent themselves in the social participation: captures and ruptures" (CAMPOS, 2008), with theoretical basis of Sánchez Gamboa (2012, 2013). At the end of this reading, after identifying the paradigmatic matrix between the construction of question and answer in this research, we propose thinking about the limits, mistakes, successes and choices in the research, based on the value of epistemology. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328 10.20396/etd.v16i1.1328 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v16i1.1328 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47 ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 36-47 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1819873160640593920 |