Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Régis Henrique dos Reis
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Gamboa, Sílvio Áncizar Sánchez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329
Resumo: At the moment there is a significant increase in scientific production sciences share (education, physical education and especial education) in terms of quantity, its quality becomes questionable. We evaluate the continued study of this production and what has been the contribution of scientific research in the process of analysis, criticism, and finding solutions to problems faced by areas of this science and its links with broader social issues. Accordingly, in order to contribute to the debate political-epistemological and improvement of the epistemological critique of the action sciences, presented in this text, the genesis and development of the Matrix Epistemological while instrumental theoretical-philosophical analysis of scientific science action.
id UNICAMP-19_ea3a2917870a6bafc5314a21ed4a7aec
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1329
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysisDel esquema paradigmático a la matriz epistemológica: sistematizando nuevos niveles de análisisDo esquema paradigmático à matriz epistemológica: sistematizando novos níveis de análiseResearch. Epistemology. Epistemology matrix.Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica.Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica.Filosofia da EducaçãoAt the moment there is a significant increase in scientific production sciences share (education, physical education and especial education) in terms of quantity, its quality becomes questionable. We evaluate the continued study of this production and what has been the contribution of scientific research in the process of analysis, criticism, and finding solutions to problems faced by areas of this science and its links with broader social issues. Accordingly, in order to contribute to the debate political-epistemological and improvement of the epistemological critique of the action sciences, presented in this text, the genesis and development of the Matrix Epistemological while instrumental theoretical-philosophical analysis of scientific science action.En el momento en que hay un aumento significativo de la producción científica de las ciencias de la acción (educación, educación física y educación especial) en términos cuantitativas,  su calidad se convierte en un asunto cuestionable. Evaluamos que el estudio continuado de esta producción permite un conocimiento más detallado de lo que ha sido la contribución de la investigación científica en el proceso de análisis, revisión y búsqueda de soluciones a los problemas que enfrentan las áreas de estas ciencias y sobre sus vínculos con las cuestiones sociales más amplias. En este sentido, con el objetivo de contribuir con el debate político y epistemológico y el avance  de la crítica epistemológica de las ciencias de la acción,  presentamos en este texto, la génesis y el desarrollo de la Matriz Epistemológica como un instrumento de análisis teórico-filosófico de la producción científica de las ciencias de la acción.No momento em que ocorre um aumento significativo da produção científica das ciências da ação (educação, educação física e educação especial) em termos quantitativos, sua qualidade torna-se questionável. Avaliamos que o estudo continuado dessa produção permitirá uma maior aproximação e compreensão de qual tenha sido a contribuição da pesquisa científica para o processo de análise, crítica e busca de soluções para os problemas enfrentados pelas áreas dessas ciências e suas articulações com as questões sociais mais abrangentes. Nesse sentido, visando contribuir para o debate político-epistemológico e aprimorar a vigilância epistemológica das ciências da ação, apresentamos, neste texto, a gênese e desenvolvimento da Matriz Epistemológica como instrumental de análise teórico-filosófica da produção científica das ciências da ação.Universidade Estadual de Campinas2014-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa epistemológicaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132910.20396/etd.v16i1.1329ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-661676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329/19462Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Régis Henrique dos ReisGamboa, Sílvio Áncizar Sánchez2017-10-10T10:50:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1329Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:12.110905ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
Del esquema paradigmático a la matriz epistemológica: sistematizando nuevos niveles de análisis
Do esquema paradigmático à matriz epistemológica: sistematizando novos níveis de análise
title Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
spellingShingle Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
Silva, Régis Henrique dos Reis
Research. Epistemology. Epistemology matrix.
Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica.
Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica.
Filosofia da Educação
title_short Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
title_full Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
title_fullStr Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
title_full_unstemmed Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
title_sort Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
author Silva, Régis Henrique dos Reis
author_facet Silva, Régis Henrique dos Reis
Gamboa, Sílvio Áncizar Sánchez
author_role author
author2 Gamboa, Sílvio Áncizar Sánchez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Régis Henrique dos Reis
Gamboa, Sílvio Áncizar Sánchez
dc.subject.por.fl_str_mv Research. Epistemology. Epistemology matrix.
Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica.
Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica.
Filosofia da Educação
topic Research. Epistemology. Epistemology matrix.
Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica.
Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica.
Filosofia da Educação
description At the moment there is a significant increase in scientific production sciences share (education, physical education and especial education) in terms of quantity, its quality becomes questionable. We evaluate the continued study of this production and what has been the contribution of scientific research in the process of analysis, criticism, and finding solutions to problems faced by areas of this science and its links with broader social issues. Accordingly, in order to contribute to the debate political-epistemological and improvement of the epistemological critique of the action sciences, presented in this text, the genesis and development of the Matrix Epistemological while instrumental theoretical-philosophical analysis of scientific science action.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa epistemológica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329
10.20396/etd.v16i1.1329
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329
identifier_str_mv 10.20396/etd.v16i1.1329
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329/19462
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652934021120