Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
DOI: | 10.20396/etd.v16i1.1329 |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329 |
Resumo: | At the moment there is a significant increase in scientific production sciences share (education, physical education and especial education) in terms of quantity, its quality becomes questionable. We evaluate the continued study of this production and what has been the contribution of scientific research in the process of analysis, criticism, and finding solutions to problems faced by areas of this science and its links with broader social issues. Accordingly, in order to contribute to the debate political-epistemological and improvement of the epistemological critique of the action sciences, presented in this text, the genesis and development of the Matrix Epistemological while instrumental theoretical-philosophical analysis of scientific science action. |
id |
UNICAMP-19_ea3a2917870a6bafc5314a21ed4a7aec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1329 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
spelling |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysisDel esquema paradigmático a la matriz epistemológica: sistematizando nuevos niveles de análisisDo esquema paradigmático à matriz epistemológica: sistematizando novos níveis de análiseResearch. Epistemology. Epistemology matrix.Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica.Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica.Filosofia da EducaçãoAt the moment there is a significant increase in scientific production sciences share (education, physical education and especial education) in terms of quantity, its quality becomes questionable. We evaluate the continued study of this production and what has been the contribution of scientific research in the process of analysis, criticism, and finding solutions to problems faced by areas of this science and its links with broader social issues. Accordingly, in order to contribute to the debate political-epistemological and improvement of the epistemological critique of the action sciences, presented in this text, the genesis and development of the Matrix Epistemological while instrumental theoretical-philosophical analysis of scientific science action.En el momento en que hay un aumento significativo de la producción científica de las ciencias de la acción (educación, educación física y educación especial) en términos cuantitativas, su calidad se convierte en un asunto cuestionable. Evaluamos que el estudio continuado de esta producción permite un conocimiento más detallado de lo que ha sido la contribución de la investigación científica en el proceso de análisis, revisión y búsqueda de soluciones a los problemas que enfrentan las áreas de estas ciencias y sobre sus vínculos con las cuestiones sociales más amplias. En este sentido, con el objetivo de contribuir con el debate político y epistemológico y el avance de la crítica epistemológica de las ciencias de la acción, presentamos en este texto, la génesis y el desarrollo de la Matriz Epistemológica como un instrumento de análisis teórico-filosófico de la producción científica de las ciencias de la acción.No momento em que ocorre um aumento significativo da produção científica das ciências da ação (educação, educação física e educação especial) em termos quantitativos, sua qualidade torna-se questionável. Avaliamos que o estudo continuado dessa produção permitirá uma maior aproximação e compreensão de qual tenha sido a contribuição da pesquisa científica para o processo de análise, crítica e busca de soluções para os problemas enfrentados pelas áreas dessas ciências e suas articulações com as questões sociais mais abrangentes. Nesse sentido, visando contribuir para o debate político-epistemológico e aprimorar a vigilância epistemológica das ciências da ação, apresentamos, neste texto, a gênese e desenvolvimento da Matriz Epistemológica como instrumental de análise teórico-filosófica da produção científica das ciências da ação.Universidade Estadual de Campinas2014-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa epistemológicaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132910.20396/etd.v16i1.1329ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-661676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329/19462Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Régis Henrique dos ReisGamboa, Sílvio Áncizar Sánchez2017-10-10T10:50:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1329Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2017-10-10T10:50:16ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis Del esquema paradigmático a la matriz epistemológica: sistematizando nuevos niveles de análisis Do esquema paradigmático à matriz epistemológica: sistematizando novos níveis de análise |
title |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis |
spellingShingle |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis Silva, Régis Henrique dos Reis Research. Epistemology. Epistemology matrix. Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica. Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica. Filosofia da Educação Silva, Régis Henrique dos Reis Research. Epistemology. Epistemology matrix. Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica. Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica. Filosofia da Educação |
title_short |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis |
title_full |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis |
title_fullStr |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis |
title_full_unstemmed |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis |
title_sort |
Of scheme paradigmatic for matrix epistemological: systematizing new levels of analysis |
author |
Silva, Régis Henrique dos Reis |
author_facet |
Silva, Régis Henrique dos Reis Silva, Régis Henrique dos Reis Gamboa, Sílvio Áncizar Sánchez Gamboa, Sílvio Áncizar Sánchez |
author_role |
author |
author2 |
Gamboa, Sílvio Áncizar Sánchez |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Régis Henrique dos Reis Gamboa, Sílvio Áncizar Sánchez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Research. Epistemology. Epistemology matrix. Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica. Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica. Filosofia da Educação |
topic |
Research. Epistemology. Epistemology matrix. Investigación. Epistemología. Matriz epistemológica. Pesquisa. Epistemologia. Matriz epistemológica. Filosofia da Educação |
description |
At the moment there is a significant increase in scientific production sciences share (education, physical education and especial education) in terms of quantity, its quality becomes questionable. We evaluate the continued study of this production and what has been the contribution of scientific research in the process of analysis, criticism, and finding solutions to problems faced by areas of this science and its links with broader social issues. Accordingly, in order to contribute to the debate political-epistemological and improvement of the epistemological critique of the action sciences, presented in this text, the genesis and development of the Matrix Epistemological while instrumental theoretical-philosophical analysis of scientific science action. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa epistemológica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329 10.20396/etd.v16i1.1329 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v16i1.1329 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329/pdf https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329/19462 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66 ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 48-66 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1822179171358474240 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/etd.v16i1.1329 |