VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hoffmann, Daniela Stevanin
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166
Resumo:  This essay aims to present two virtual environments, AMADIS and Orkut, to establish relations between them, with theoretical support of the concepts of aesthetics and sociality. The first is a virtual learning environment designed to teaching purposes; the second is a virtual environment that has a global reach and gathers individuals for their networks of interests and friendships. The goal of this paper is to analyze the relationship between theory and some properties of the environments, their similarities and distinctions from the study of the formation of digital networks raised by aesthetic influences. A qualitative comparative structural study was conducted between the environments, putting them in parallel, tracing analogies between their areas, features and possible actions of users. At the end of study and argumentation, it is concluded that networks relationships between the key- concepts of the study correlation aesthetic-sociality (neo-tribalism, collective body, the actor-persona, spatiality and belonging, according to Maffesoli), structured from the confrontation between the subdivisions of environments, are re-arrangeable and re-creable.
id UNICAMP-19_e516c5ee997d85afe68047c011d47221
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1166
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITYEntornos y redes virtuales: la estética y la sociabilidadAmbientes virtuais e redes: estética e socialidadeAesthetics. Sociality. Virtual environments. Digital networks.Estética. Socialidad. Los entornos virtuales. Las redes digitales.Estética. Socialidade. Ambientes virtuais. Redes digitais.100210 This essay aims to present two virtual environments, AMADIS and Orkut, to establish relations between them, with theoretical support of the concepts of aesthetics and sociality. The first is a virtual learning environment designed to teaching purposes; the second is a virtual environment that has a global reach and gathers individuals for their networks of interests and friendships. The goal of this paper is to analyze the relationship between theory and some properties of the environments, their similarities and distinctions from the study of the formation of digital networks raised by aesthetic influences. A qualitative comparative structural study was conducted between the environments, putting them in parallel, tracing analogies between their areas, features and possible actions of users. At the end of study and argumentation, it is concluded that networks relationships between the key- concepts of the study correlation aesthetic-sociality (neo-tribalism, collective body, the actor-persona, spatiality and belonging, according to Maffesoli), structured from the confrontation between the subdivisions of environments, are re-arrangeable and re-creable. Este artigo propõe-se a apresentar dois ambientes virtuais, o AMADIS e o Orkut, a fim de estabelecer relações entre eles, tendo como apoio teórico os conceitos de estética e socialidade. O primeiro é um ambiente virtual de aprendizagem desenvolvido para fins pedagógicos; o segundo é um ambiente virtual que tem alcance mundial e agrega indivíduos por suas redes de interesses e amizades. O objetivo deste artigo é analisar o entrelaçamento entre teoria e algumas das características dos ambientes, suas semelhanças e distinções, a partir do estudo da formação de redes digitais suscitadas por influências estéticas. Foi realizado um estudo qualitativo comparativo estrutural entre os ambientes, colocando-os em paralelo, traçando analogias entre suas áreas, funcionalidades e possibilidades de ações dos usuários. Ao final do estudo e da argumentação, conclui-se que as redes de relações entre os conceitos-chave do estudo da correlação estética-socialidade (neotribalismo, corpo coletivo, ator-persona, espacialidade e pertença, de acordo com Maffesoli), estruturadas a partir do confronto entre as subdivisões dos ambientes, são rearranjáveis e recriáveis.Universidade Estadual de Campinas2010-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-ação; Estudo de casopesquisa-ação; estudo de casopesquisa-ação; estudo de casoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/116610.20396/etd.v13i1.1166ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-761676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessHoffmann, Daniela Stevanin2018-07-10T10:06:18Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1166Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:02.414189ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
Entornos y redes virtuales: la estética y la sociabilidad
Ambientes virtuais e redes: estética e socialidade
title VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
spellingShingle VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
Hoffmann, Daniela Stevanin
Aesthetics. Sociality. Virtual environments. Digital networks.
Estética. Socialidad. Los entornos virtuales. Las redes digitales.
Estética. Socialidade. Ambientes virtuais. Redes digitais.
100
210
title_short VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
title_full VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
title_fullStr VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
title_full_unstemmed VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
title_sort VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
author Hoffmann, Daniela Stevanin
author_facet Hoffmann, Daniela Stevanin
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hoffmann, Daniela Stevanin
dc.subject.por.fl_str_mv Aesthetics. Sociality. Virtual environments. Digital networks.
Estética. Socialidad. Los entornos virtuales. Las redes digitales.
Estética. Socialidade. Ambientes virtuais. Redes digitais.
100
210
topic Aesthetics. Sociality. Virtual environments. Digital networks.
Estética. Socialidad. Los entornos virtuales. Las redes digitales.
Estética. Socialidade. Ambientes virtuais. Redes digitais.
100
210
description  This essay aims to present two virtual environments, AMADIS and Orkut, to establish relations between them, with theoretical support of the concepts of aesthetics and sociality. The first is a virtual learning environment designed to teaching purposes; the second is a virtual environment that has a global reach and gathers individuals for their networks of interests and friendships. The goal of this paper is to analyze the relationship between theory and some properties of the environments, their similarities and distinctions from the study of the formation of digital networks raised by aesthetic influences. A qualitative comparative structural study was conducted between the environments, putting them in parallel, tracing analogies between their areas, features and possible actions of users. At the end of study and argumentation, it is concluded that networks relationships between the key- concepts of the study correlation aesthetic-sociality (neo-tribalism, collective body, the actor-persona, spatiality and belonging, according to Maffesoli), structured from the confrontation between the subdivisions of environments, are re-arrangeable and re-creable.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa-ação; Estudo de caso
pesquisa-ação; estudo de caso
pesquisa-ação; estudo de caso
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166
10.20396/etd.v13i1.1166
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166
identifier_str_mv 10.20396/etd.v13i1.1166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652313264128