VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166 |
Resumo: | This essay aims to present two virtual environments, AMADIS and Orkut, to establish relations between them, with theoretical support of the concepts of aesthetics and sociality. The first is a virtual learning environment designed to teaching purposes; the second is a virtual environment that has a global reach and gathers individuals for their networks of interests and friendships. The goal of this paper is to analyze the relationship between theory and some properties of the environments, their similarities and distinctions from the study of the formation of digital networks raised by aesthetic influences. A qualitative comparative structural study was conducted between the environments, putting them in parallel, tracing analogies between their areas, features and possible actions of users. At the end of study and argumentation, it is concluded that networks relationships between the key- concepts of the study correlation aesthetic-sociality (neo-tribalism, collective body, the actor-persona, spatiality and belonging, according to Maffesoli), structured from the confrontation between the subdivisions of environments, are re-arrangeable and re-creable. |
id |
UNICAMP-19_e516c5ee997d85afe68047c011d47221 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1166 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITYEntornos y redes virtuales: la estética y la sociabilidadAmbientes virtuais e redes: estética e socialidadeAesthetics. Sociality. Virtual environments. Digital networks.Estética. Socialidad. Los entornos virtuales. Las redes digitales.Estética. Socialidade. Ambientes virtuais. Redes digitais.100210 This essay aims to present two virtual environments, AMADIS and Orkut, to establish relations between them, with theoretical support of the concepts of aesthetics and sociality. The first is a virtual learning environment designed to teaching purposes; the second is a virtual environment that has a global reach and gathers individuals for their networks of interests and friendships. The goal of this paper is to analyze the relationship between theory and some properties of the environments, their similarities and distinctions from the study of the formation of digital networks raised by aesthetic influences. A qualitative comparative structural study was conducted between the environments, putting them in parallel, tracing analogies between their areas, features and possible actions of users. At the end of study and argumentation, it is concluded that networks relationships between the key- concepts of the study correlation aesthetic-sociality (neo-tribalism, collective body, the actor-persona, spatiality and belonging, according to Maffesoli), structured from the confrontation between the subdivisions of environments, are re-arrangeable and re-creable. Este artigo propõe-se a apresentar dois ambientes virtuais, o AMADIS e o Orkut, a fim de estabelecer relações entre eles, tendo como apoio teórico os conceitos de estética e socialidade. O primeiro é um ambiente virtual de aprendizagem desenvolvido para fins pedagógicos; o segundo é um ambiente virtual que tem alcance mundial e agrega indivíduos por suas redes de interesses e amizades. O objetivo deste artigo é analisar o entrelaçamento entre teoria e algumas das características dos ambientes, suas semelhanças e distinções, a partir do estudo da formação de redes digitais suscitadas por influências estéticas. Foi realizado um estudo qualitativo comparativo estrutural entre os ambientes, colocando-os em paralelo, traçando analogias entre suas áreas, funcionalidades e possibilidades de ações dos usuários. Ao final do estudo e da argumentação, conclui-se que as redes de relações entre os conceitos-chave do estudo da correlação estética-socialidade (neotribalismo, corpo coletivo, ator-persona, espacialidade e pertença, de acordo com Maffesoli), estruturadas a partir do confronto entre as subdivisões dos ambientes, são rearranjáveis e recriáveis.Universidade Estadual de Campinas2010-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-ação; Estudo de casopesquisa-ação; estudo de casopesquisa-ação; estudo de casoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/116610.20396/etd.v13i1.1166ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-761676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessHoffmann, Daniela Stevanin2018-07-10T10:06:18Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1166Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:02.414189ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY Entornos y redes virtuales: la estética y la sociabilidad Ambientes virtuais e redes: estética e socialidade |
title |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY |
spellingShingle |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY Hoffmann, Daniela Stevanin Aesthetics. Sociality. Virtual environments. Digital networks. Estética. Socialidad. Los entornos virtuales. Las redes digitales. Estética. Socialidade. Ambientes virtuais. Redes digitais. 100 210 |
title_short |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY |
title_full |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY |
title_fullStr |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY |
title_full_unstemmed |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY |
title_sort |
VIRTUAL ENVIRONMENTS AND NETWORKS: AESTHETICS AND SOCIALITY |
author |
Hoffmann, Daniela Stevanin |
author_facet |
Hoffmann, Daniela Stevanin |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hoffmann, Daniela Stevanin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aesthetics. Sociality. Virtual environments. Digital networks. Estética. Socialidad. Los entornos virtuales. Las redes digitales. Estética. Socialidade. Ambientes virtuais. Redes digitais. 100 210 |
topic |
Aesthetics. Sociality. Virtual environments. Digital networks. Estética. Socialidad. Los entornos virtuales. Las redes digitales. Estética. Socialidade. Ambientes virtuais. Redes digitais. 100 210 |
description |
This essay aims to present two virtual environments, AMADIS and Orkut, to establish relations between them, with theoretical support of the concepts of aesthetics and sociality. The first is a virtual learning environment designed to teaching purposes; the second is a virtual environment that has a global reach and gathers individuals for their networks of interests and friendships. The goal of this paper is to analyze the relationship between theory and some properties of the environments, their similarities and distinctions from the study of the formation of digital networks raised by aesthetic influences. A qualitative comparative structural study was conducted between the environments, putting them in parallel, tracing analogies between their areas, features and possible actions of users. At the end of study and argumentation, it is concluded that networks relationships between the key- concepts of the study correlation aesthetic-sociality (neo-tribalism, collective body, the actor-persona, spatiality and belonging, according to Maffesoli), structured from the confrontation between the subdivisions of environments, are re-arrangeable and re-creable. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa-ação; Estudo de caso pesquisa-ação; estudo de caso pesquisa-ação; estudo de caso |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166 10.20396/etd.v13i1.1166 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v13i1.1166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1166/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 63-76 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652313264128 |