The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238 |
Resumo: | The research is a bibliographical approach in a reconstructive hermeneutic perspective. Thematically it is concerned with John Dewey's educational proposal and his pedagogical principle of democracy as a way of life. The reconstruction, based on the research of Jürgen Oelkers, pursues the reasons why the conception of a democratic pedagogy emerges in the American context of the new world. What can be seen when observing the historical processes and the constitution of American society, is that the different groups and social organizations, sought communitarian models of solidarity and social cooperation, configuring a propitious environment for the emergence of a public sphere favorable to the emergence of democratic educational proposals. |
id |
UNICAMP-19_e90a3371babeb87ee2e862c4320b81a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670238 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers Lo público y lo democrático en la Educación Deweyniana: una reconstrucción a base de Jürgen OelkersO público e o democrático na Educação Deweyniana: uma reconstrução com base em Jürgen OelkersProgressive educationHistory of educationPhilosophy of educationPrinciples of educationEducação progressistaHistória da educaçãoFilosofia da educaçãoPrincípios da educaçãoEducación progressivaHistoria de la educaciónFilosofía de la educaciónPrincipios de la educaciónThe research is a bibliographical approach in a reconstructive hermeneutic perspective. Thematically it is concerned with John Dewey's educational proposal and his pedagogical principle of democracy as a way of life. The reconstruction, based on the research of Jürgen Oelkers, pursues the reasons why the conception of a democratic pedagogy emerges in the American context of the new world. What can be seen when observing the historical processes and the constitution of American society, is that the different groups and social organizations, sought communitarian models of solidarity and social cooperation, configuring a propitious environment for the emergence of a public sphere favorable to the emergence of democratic educational proposals.a investigación es un enfoque bibliográfico en una perspectiva reconstructiva hermenéutica. Temáticamente se refiere a la propuesta educativa de John Dewey y a su principio pedagógico de la democracia como forma de vida. La reconstrucción, basada en las investigaciones de Jürgen Oelkers, persigue las razones por las que surge la concepción de una pedagogía democrática en el contexto americano del nuevo mundo. Lo que podemos ver al observar los procesos históricos y la constitución de la sociedad norteamericana, es que los diferentes grupos y organizaciones sociales, buscaron modelos comunitarios de solidaridad y cooperación social, configurando un ambiente propicio al surgimiento de una esfera pública favorable al surgimiento de propuestas educativas democráticas.A investigação é uma abordagem bibliográfica em perspectiva hermenêutica reconstrutiva. Tematicamente ocupa-se com proposta educacional de John Dewey e seu princípio pedagógico da democracia como forma de vida. A reconstrução, baseada nas investigações de Jürgen Oelkers, persegue as razões pelas quais a concepção de uma pedagogia democrática emerge no contexto americano do novo mundo. O que se pode constatar ao observar os processos históricos e de constituição da sociedade americana, é que os diferentes grupos e organizações sociais, buscavam modelos de vida comuniais solidários e de cooperação social, configurando um ambiente propício à emergência duma esfera pública favorável a emergência de propostas educacionais democráticas.Universidade Estadual de Campinas2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867023810.20396/etd.v26i00.8670238ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e023006ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e023006ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0230061676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238/33566Contemporary BrazilBrasil contemporáneoBrasil contemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeitzel, OdairDalbosco, Cláudio AlmirSchwengber, Ivan Luis2024-02-21T13:56:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670238Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-02-21T13:56:36ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers Lo público y lo democrático en la Educación Deweyniana: una reconstrucción a base de Jürgen Oelkers O público e o democrático na Educação Deweyniana: uma reconstrução com base em Jürgen Oelkers |
title |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers |
spellingShingle |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers Neitzel, Odair Progressive education History of education Philosophy of education Principles of education Educação progressista História da educação Filosofia da educação Princípios da educação Educación progressiva Historia de la educación Filosofía de la educación Principios de la educación |
title_short |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers |
title_full |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers |
title_fullStr |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers |
title_full_unstemmed |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers |
title_sort |
The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers |
author |
Neitzel, Odair |
author_facet |
Neitzel, Odair Dalbosco, Cláudio Almir Schwengber, Ivan Luis |
author_role |
author |
author2 |
Dalbosco, Cláudio Almir Schwengber, Ivan Luis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neitzel, Odair Dalbosco, Cláudio Almir Schwengber, Ivan Luis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Progressive education History of education Philosophy of education Principles of education Educação progressista História da educação Filosofia da educação Princípios da educação Educación progressiva Historia de la educación Filosofía de la educación Principios de la educación |
topic |
Progressive education History of education Philosophy of education Principles of education Educação progressista História da educação Filosofia da educação Princípios da educação Educación progressiva Historia de la educación Filosofía de la educación Principios de la educación |
description |
The research is a bibliographical approach in a reconstructive hermeneutic perspective. Thematically it is concerned with John Dewey's educational proposal and his pedagogical principle of democracy as a way of life. The reconstruction, based on the research of Jürgen Oelkers, pursues the reasons why the conception of a democratic pedagogy emerges in the American context of the new world. What can be seen when observing the historical processes and the constitution of American society, is that the different groups and social organizations, sought communitarian models of solidarity and social cooperation, configuring a propitious environment for the emergence of a public sphere favorable to the emergence of democratic educational proposals. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238 10.20396/etd.v26i00.8670238 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v26i00.8670238 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238/33566 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Contemporary Brazil Brasil contemporáneo Brasil contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e023006 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e023006 ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e023006 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649103572992 |