The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neitzel, Odair
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Dalbosco, Cláudio Almir, Schwengber, Ivan Luis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238
Resumo: The research is a bibliographical approach in a reconstructive hermeneutic perspective. Thematically it is concerned with John Dewey's educational proposal and his pedagogical principle of democracy as a way of life. The reconstruction, based on the research of Jürgen Oelkers, pursues the reasons why the conception of a democratic pedagogy emerges in the American context of the new world. What can be seen when observing the historical processes and the constitution of American society, is that the different groups and social organizations, sought communitarian models of solidarity and social cooperation, configuring a propitious environment for the emergence of a public sphere favorable to the emergence of democratic educational proposals.
id UNICAMP-19_e90a3371babeb87ee2e862c4320b81a4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670238
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers Lo público y lo democrático en la Educación Deweyniana: una reconstrucción a base de Jürgen OelkersO público e o democrático na Educação Deweyniana: uma reconstrução com base em Jürgen OelkersProgressive educationHistory of educationPhilosophy of educationPrinciples of educationEducação progressistaHistória da educaçãoFilosofia da educaçãoPrincípios da educaçãoEducación progressivaHistoria de la educaciónFilosofía de la educaciónPrincipios de la educaciónThe research is a bibliographical approach in a reconstructive hermeneutic perspective. Thematically it is concerned with John Dewey's educational proposal and his pedagogical principle of democracy as a way of life. The reconstruction, based on the research of Jürgen Oelkers, pursues the reasons why the conception of a democratic pedagogy emerges in the American context of the new world. What can be seen when observing the historical processes and the constitution of American society, is that the different groups and social organizations, sought communitarian models of solidarity and social cooperation, configuring a propitious environment for the emergence of a public sphere favorable to the emergence of democratic educational proposals.a investigación es un enfoque bibliográfico en una perspectiva reconstructiva hermenéutica. Temáticamente se refiere a la propuesta educativa de John Dewey y a su principio pedagógico de la democracia como forma de vida. La reconstrucción, basada en las investigaciones de Jürgen Oelkers, persigue las razones por las que surge la concepción de una pedagogía democrática en el contexto americano del nuevo mundo. Lo que podemos ver al observar los procesos históricos y la constitución de la sociedad norteamericana, es que los diferentes grupos y organizaciones sociales, buscaron modelos comunitarios de solidaridad y cooperación social, configurando un ambiente propicio al surgimiento de una esfera pública favorable al surgimiento de propuestas educativas democráticas.A investigação é uma abordagem bibliográfica em perspectiva hermenêutica reconstrutiva. Tematicamente ocupa-se com proposta educacional de John Dewey e seu princípio pedagógico da democracia como forma de vida. A reconstrução, baseada nas investigações de Jürgen Oelkers, persegue as razões pelas quais a concepção de uma pedagogia democrática emerge no contexto americano do novo mundo. O que se pode constatar ao observar os processos históricos e de constituição da sociedade americana, é que os diferentes grupos e organizações sociais, buscavam modelos de vida comuniais solidários e de cooperação social, configurando um ambiente propício à emergência duma esfera pública favorável a emergência de propostas educacionais democráticas.Universidade Estadual de Campinas2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/867023810.20396/etd.v26i00.8670238ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e023006ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e023006ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0230061676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238/33566Contemporary BrazilBrasil contemporáneoBrasil contemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeitzel, OdairDalbosco, Cláudio AlmirSchwengber, Ivan Luis2024-02-21T13:56:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670238Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-02-21T13:56:36ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
Lo público y lo democrático en la Educación Deweyniana: una reconstrucción a base de Jürgen Oelkers
O público e o democrático na Educação Deweyniana: uma reconstrução com base em Jürgen Oelkers
title The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
spellingShingle The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
Neitzel, Odair
Progressive education
History of education
Philosophy of education
Principles of education
Educação progressista
História da educação
Filosofia da educação
Princípios da educação
Educación progressiva
Historia de la educación
Filosofía de la educación
Principios de la educación
title_short The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
title_full The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
title_fullStr The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
title_full_unstemmed The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
title_sort The public and the democratic in Deweynian Education: a reconstruction based on Jürgen Oelkers
author Neitzel, Odair
author_facet Neitzel, Odair
Dalbosco, Cláudio Almir
Schwengber, Ivan Luis
author_role author
author2 Dalbosco, Cláudio Almir
Schwengber, Ivan Luis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neitzel, Odair
Dalbosco, Cláudio Almir
Schwengber, Ivan Luis
dc.subject.por.fl_str_mv Progressive education
History of education
Philosophy of education
Principles of education
Educação progressista
História da educação
Filosofia da educação
Princípios da educação
Educación progressiva
Historia de la educación
Filosofía de la educación
Principios de la educación
topic Progressive education
History of education
Philosophy of education
Principles of education
Educação progressista
História da educação
Filosofia da educação
Princípios da educação
Educación progressiva
Historia de la educación
Filosofía de la educación
Principios de la educación
description The research is a bibliographical approach in a reconstructive hermeneutic perspective. Thematically it is concerned with John Dewey's educational proposal and his pedagogical principle of democracy as a way of life. The reconstruction, based on the research of Jürgen Oelkers, pursues the reasons why the conception of a democratic pedagogy emerges in the American context of the new world. What can be seen when observing the historical processes and the constitution of American society, is that the different groups and social organizations, sought communitarian models of solidarity and social cooperation, configuring a propitious environment for the emergence of a public sphere favorable to the emergence of democratic educational proposals.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238
10.20396/etd.v26i00.8670238
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238
identifier_str_mv 10.20396/etd.v26i00.8670238
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8670238/33566
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Contemporary Brazil
Brasil contemporáneo
Brasil contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e023006
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e023006
ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e023006
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649103572992