Teacher education in the context of entertainment technologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arruda, Eucidio Pimenta
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282
Resumo: This article aims to discuss and problematize the training of teachers in the context of the entertainment technologies and cognitive changes in the ways young people learn and teach. The centrality of leisure and entertainment in contemporary life reconfigures the strategies of teaching and learning school. Such strategies are necessarily structural changes of the training of teachers, since more than the incorporation of the equipment, the school lies an important recognition of the social and cognitive changes in digital technologies for information and communication (DTICss ), to be able to form new generations for other forms of appropriation of these technologies beyond the logic of consumption, the centrality of leisure or entertainment and other experiences help build broader cultural and human.
id UNICAMP-19_fa6533594bc256df383aa44ebfc6f3ed
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1282
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Teacher education in the context of entertainment technologiesFormación de profesores en el contexto de las tecnologías de entretenimientoA formação do professor no contexto das tecnologias do entretenimentoLeisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education.Ocio y entretenimiento. Educación-aprendizaje. Formación del professoradoTecnologias digitais na educaçãoLazer e entretenimento. Ensino e aprendizagem. Formação de professores.Tecnologias digitais na educaçãoThis article aims to discuss and problematize the training of teachers in the context of the entertainment technologies and cognitive changes in the ways young people learn and teach. The centrality of leisure and entertainment in contemporary life reconfigures the strategies of teaching and learning school. Such strategies are necessarily structural changes of the training of teachers, since more than the incorporation of the equipment, the school lies an important recognition of the social and cognitive changes in digital technologies for information and communication (DTICss ), to be able to form new generations for other forms of appropriation of these technologies beyond the logic of consumption, the centrality of leisure or entertainment and other experiences help build broader cultural and human.Este artículo tiene como objetivo debatir y problematizar la formación de profesores en el contexto de las tecnologías de entretenimiento y los cambios cognitivos en las formas en que los jóvenes aprenden y enseñan. La centralidad de ocio y entretenimiento en la vida contemporánea alterar las estrategias de enseñanza y aprendizaje de la escuela. Tales estrategias son necesariamente cambios estructurales de la formación de los profesores, ya que más de la incorporación de los equipos, la escuela se encuentra un importante reconocimiento de los cambios sociales y cognitivas en las tecnologías digitales de información y comunicación (TDICs ), de modo que es posible la formación de las nuevas generaciones a otras formas de apropiación de estas tecnologías más allá de la lógica del consumo, la centralidad de ocio y entretenimiento y otras experiencias de ayudar a construir más amplio cultural y humano.Este artigo tem como objetivo discutir e problematizar a formação dos professores no contexto das tecnologias do entretenimento e das mudanças cognitivas nas formas como os jovens aprendem e ensinam. A centralidade do lazer e do entretenimento na vida contemporânea reconfigura as estratégias de ensino e aprendizagem escolares. Tais estratégias passam, necessariamente, por mudanças estruturais dos cursos de formação de professores, uma vez que, mais do que a incorporação do equipamento, à escola cabe um papel importante de reconhecimento das mudanças cognitivas e sociais das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC), para que seja possível formar as novas gerações para outras formas de apropriação de tais tecnologias que ultrapassem a lógica do consumo, da centralidade do lazer ou do entretenimento e ajudem a construir outras experiências culturais mais amplas e humanas.Universidade Estadual de Campinas2013-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise da literatura, baseada em pesquisa empíricaAnálise da literatura, baseada em pesquisa empíricaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/128210.20396/etd.v15i2.1282ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-2801676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282/19434Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Eucidio Pimenta2017-10-06T14:36:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1282Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:09.237290ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education in the context of entertainment technologies
Formación de profesores en el contexto de las tecnologías de entretenimiento
A formação do professor no contexto das tecnologias do entretenimento
title Teacher education in the context of entertainment technologies
spellingShingle Teacher education in the context of entertainment technologies
Arruda, Eucidio Pimenta
Leisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education.
Ocio y entretenimiento. Educación-aprendizaje. Formación del professorado
Tecnologias digitais na educação
Lazer e entretenimento. Ensino e aprendizagem. Formação de professores.
Tecnologias digitais na educação
title_short Teacher education in the context of entertainment technologies
title_full Teacher education in the context of entertainment technologies
title_fullStr Teacher education in the context of entertainment technologies
title_full_unstemmed Teacher education in the context of entertainment technologies
title_sort Teacher education in the context of entertainment technologies
author Arruda, Eucidio Pimenta
author_facet Arruda, Eucidio Pimenta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arruda, Eucidio Pimenta
dc.subject.por.fl_str_mv Leisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education.
Ocio y entretenimiento. Educación-aprendizaje. Formación del professorado
Tecnologias digitais na educação
Lazer e entretenimento. Ensino e aprendizagem. Formação de professores.
Tecnologias digitais na educação
topic Leisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education.
Ocio y entretenimiento. Educación-aprendizaje. Formación del professorado
Tecnologias digitais na educação
Lazer e entretenimento. Ensino e aprendizagem. Formação de professores.
Tecnologias digitais na educação
description This article aims to discuss and problematize the training of teachers in the context of the entertainment technologies and cognitive changes in the ways young people learn and teach. The centrality of leisure and entertainment in contemporary life reconfigures the strategies of teaching and learning school. Such strategies are necessarily structural changes of the training of teachers, since more than the incorporation of the equipment, the school lies an important recognition of the social and cognitive changes in digital technologies for information and communication (DTICss ), to be able to form new generations for other forms of appropriation of these technologies beyond the logic of consumption, the centrality of leisure or entertainment and other experiences help build broader cultural and human.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análise da literatura, baseada em pesquisa empírica
Análise da literatura, baseada em pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282
10.20396/etd.v15i2.1282
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282
identifier_str_mv 10.20396/etd.v15i2.1282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282/19434
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652818677760