Teacher education in the context of entertainment technologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282 |
Resumo: | This article aims to discuss and problematize the training of teachers in the context of the entertainment technologies and cognitive changes in the ways young people learn and teach. The centrality of leisure and entertainment in contemporary life reconfigures the strategies of teaching and learning school. Such strategies are necessarily structural changes of the training of teachers, since more than the incorporation of the equipment, the school lies an important recognition of the social and cognitive changes in digital technologies for information and communication (DTICss ), to be able to form new generations for other forms of appropriation of these technologies beyond the logic of consumption, the centrality of leisure or entertainment and other experiences help build broader cultural and human. |
id |
UNICAMP-19_fa6533594bc256df383aa44ebfc6f3ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1282 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher education in the context of entertainment technologiesFormación de profesores en el contexto de las tecnologías de entretenimientoA formação do professor no contexto das tecnologias do entretenimentoLeisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education.Ocio y entretenimiento. Educación-aprendizaje. Formación del professoradoTecnologias digitais na educaçãoLazer e entretenimento. Ensino e aprendizagem. Formação de professores.Tecnologias digitais na educaçãoThis article aims to discuss and problematize the training of teachers in the context of the entertainment technologies and cognitive changes in the ways young people learn and teach. The centrality of leisure and entertainment in contemporary life reconfigures the strategies of teaching and learning school. Such strategies are necessarily structural changes of the training of teachers, since more than the incorporation of the equipment, the school lies an important recognition of the social and cognitive changes in digital technologies for information and communication (DTICss ), to be able to form new generations for other forms of appropriation of these technologies beyond the logic of consumption, the centrality of leisure or entertainment and other experiences help build broader cultural and human.Este artículo tiene como objetivo debatir y problematizar la formación de profesores en el contexto de las tecnologías de entretenimiento y los cambios cognitivos en las formas en que los jóvenes aprenden y enseñan. La centralidad de ocio y entretenimiento en la vida contemporánea alterar las estrategias de enseñanza y aprendizaje de la escuela. Tales estrategias son necesariamente cambios estructurales de la formación de los profesores, ya que más de la incorporación de los equipos, la escuela se encuentra un importante reconocimiento de los cambios sociales y cognitivas en las tecnologías digitales de información y comunicación (TDICs ), de modo que es posible la formación de las nuevas generaciones a otras formas de apropiación de estas tecnologías más allá de la lógica del consumo, la centralidad de ocio y entretenimiento y otras experiencias de ayudar a construir más amplio cultural y humano.Este artigo tem como objetivo discutir e problematizar a formação dos professores no contexto das tecnologias do entretenimento e das mudanças cognitivas nas formas como os jovens aprendem e ensinam. A centralidade do lazer e do entretenimento na vida contemporânea reconfigura as estratégias de ensino e aprendizagem escolares. Tais estratégias passam, necessariamente, por mudanças estruturais dos cursos de formação de professores, uma vez que, mais do que a incorporação do equipamento, à escola cabe um papel importante de reconhecimento das mudanças cognitivas e sociais das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC), para que seja possível formar as novas gerações para outras formas de apropriação de tais tecnologias que ultrapassem a lógica do consumo, da centralidade do lazer ou do entretenimento e ajudem a construir outras experiências culturais mais amplas e humanas.Universidade Estadual de Campinas2013-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise da literatura, baseada em pesquisa empíricaAnálise da literatura, baseada em pesquisa empíricaapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/128210.20396/etd.v15i2.1282ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-2801676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282/19434Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Eucidio Pimenta2017-10-06T14:36:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1282Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:09.237290ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education in the context of entertainment technologies Formación de profesores en el contexto de las tecnologías de entretenimiento A formação do professor no contexto das tecnologias do entretenimento |
title |
Teacher education in the context of entertainment technologies |
spellingShingle |
Teacher education in the context of entertainment technologies Arruda, Eucidio Pimenta Leisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education. Ocio y entretenimiento. Educación-aprendizaje. Formación del professorado Tecnologias digitais na educação Lazer e entretenimento. Ensino e aprendizagem. Formação de professores. Tecnologias digitais na educação |
title_short |
Teacher education in the context of entertainment technologies |
title_full |
Teacher education in the context of entertainment technologies |
title_fullStr |
Teacher education in the context of entertainment technologies |
title_full_unstemmed |
Teacher education in the context of entertainment technologies |
title_sort |
Teacher education in the context of entertainment technologies |
author |
Arruda, Eucidio Pimenta |
author_facet |
Arruda, Eucidio Pimenta |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arruda, Eucidio Pimenta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education. Ocio y entretenimiento. Educación-aprendizaje. Formación del professorado Tecnologias digitais na educação Lazer e entretenimento. Ensino e aprendizagem. Formação de professores. Tecnologias digitais na educação |
topic |
Leisure and entertainment. Teaching-learning. Teacher education. Ocio y entretenimiento. Educación-aprendizaje. Formación del professorado Tecnologias digitais na educação Lazer e entretenimento. Ensino e aprendizagem. Formação de professores. Tecnologias digitais na educação |
description |
This article aims to discuss and problematize the training of teachers in the context of the entertainment technologies and cognitive changes in the ways young people learn and teach. The centrality of leisure and entertainment in contemporary life reconfigures the strategies of teaching and learning school. Such strategies are necessarily structural changes of the training of teachers, since more than the incorporation of the equipment, the school lies an important recognition of the social and cognitive changes in digital technologies for information and communication (DTICss ), to be able to form new generations for other forms of appropriation of these technologies beyond the logic of consumption, the centrality of leisure or entertainment and other experiences help build broader cultural and human. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Análise da literatura, baseada em pesquisa empírica Análise da literatura, baseada em pesquisa empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282 10.20396/etd.v15i2.1282 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v15i2.1282 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282/pdf https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1282/19434 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 264-280 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652818677760 |