Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586 |
Resumo: | This research, involving students from 8th grade of elementary school basic education at astate school in the town of Sertão, north of Rio Grande do Sul, aimed to analyze the potential of theapproach of mathematical investigation in the development of contents of the information processingblock. The analysis tools were records of math classes were developed by one of the researchers in herrole as a teacher. The theoretical basis for the research consists of authors such as Ponte, Vigotski,Duval, among others, who highlight important aspects for consideration in the classroom. Thedevelopment of mathematical research activities allowed instructions in the classroom interactions, which potentialised the appropriation of the concepts of meaning processing, which compose thecontent of information dealing of the afore-mentioned school grade. |
id |
UNICAMP-21_02da498201c3be40402d866128f4268f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646586 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level Investigação matemática na sala de aula: tratamento da informação no ensino fundamentalMathematical investigationElementary schoolInformation processingInvestigação matemáticaEnsino fundamentalTratamento da informaçãoInvestigação matemática. Ensino fundamental. Tratamento da informação.This research, involving students from 8th grade of elementary school basic education at astate school in the town of Sertão, north of Rio Grande do Sul, aimed to analyze the potential of theapproach of mathematical investigation in the development of contents of the information processingblock. The analysis tools were records of math classes were developed by one of the researchers in herrole as a teacher. The theoretical basis for the research consists of authors such as Ponte, Vigotski,Duval, among others, who highlight important aspects for consideration in the classroom. Thedevelopment of mathematical research activities allowed instructions in the classroom interactions, which potentialised the appropriation of the concepts of meaning processing, which compose thecontent of information dealing of the afore-mentioned school grade. Esta pesquisa, envolvendo alunos de 8ª série do Ensino Fundamental de uma escola da rede estadual de ensino do município de Sertão, região norte do estado do Rio Grande do Sul, teve como objetivo analisar o potencial da abordagem de investigação matemática no desenvolvimento de conteúdos do bloco Tratamento da informação. Os instrumentos de análise foram os registros das aulas de matemática desenvolvidas por uma das pesquisadoras em sua função de professora. A base teórica foi constituída por autores como Ponte, Vigotski, Duval, entre outros, os quais apresentam aspectos importantes para análise da complexidade da sala de aula. O desenvolvimento das atividades de investigação matemática possibilitou interações que potencializaram a apropriação de significados dos conceitos que compõem o conteúdo de tratamento da informação da referida série escolar.Universidade Estadual de Campinas2014-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864658610.20396/zet.v21i40.8646586Zetetike; Vol. 21 No. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35Zetetike; Vol. 21 Núm. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35Zetetike; v. 21 n. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-352176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586/13488Brazil; 2013Brasil; 2013Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrando, Neiva IgnêsBalke, Marlova Elizabete2023-11-23T16:52:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646586Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-23T16:52:33Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level Investigação matemática na sala de aula: tratamento da informação no ensino fundamental |
title |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level |
spellingShingle |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level Grando, Neiva Ignês Mathematical investigation Elementary school Information processing Investigação matemática Ensino fundamental Tratamento da informação Investigação matemática. Ensino fundamental. Tratamento da informação. |
title_short |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level |
title_full |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level |
title_fullStr |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level |
title_full_unstemmed |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level |
title_sort |
Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level |
author |
Grando, Neiva Ignês |
author_facet |
Grando, Neiva Ignês Balke, Marlova Elizabete |
author_role |
author |
author2 |
Balke, Marlova Elizabete |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grando, Neiva Ignês Balke, Marlova Elizabete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical investigation Elementary school Information processing Investigação matemática Ensino fundamental Tratamento da informação Investigação matemática. Ensino fundamental. Tratamento da informação. |
topic |
Mathematical investigation Elementary school Information processing Investigação matemática Ensino fundamental Tratamento da informação Investigação matemática. Ensino fundamental. Tratamento da informação. |
description |
This research, involving students from 8th grade of elementary school basic education at astate school in the town of Sertão, north of Rio Grande do Sul, aimed to analyze the potential of theapproach of mathematical investigation in the development of contents of the information processingblock. The analysis tools were records of math classes were developed by one of the researchers in herrole as a teacher. The theoretical basis for the research consists of authors such as Ponte, Vigotski,Duval, among others, who highlight important aspects for consideration in the classroom. Thedevelopment of mathematical research activities allowed instructions in the classroom interactions, which potentialised the appropriation of the concepts of meaning processing, which compose thecontent of information dealing of the afore-mentioned school grade. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586 10.20396/zet.v21i40.8646586 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v21i40.8646586 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586/13488 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2013 Brasil; 2013 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 21 No. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35 Zetetike; Vol. 21 Núm. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35 Zetetike; v. 21 n. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329589868527616 |