Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grando, Neiva Ignês
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Balke, Marlova Elizabete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586
Resumo: This research, involving students from 8th grade of elementary school basic education at astate school in the town of Sertão, north of Rio Grande do Sul, aimed to analyze the potential of theapproach of mathematical investigation in the development of contents of the information processingblock. The analysis tools were records of math classes were developed by one of the researchers in herrole as a teacher. The theoretical basis for the research consists of authors such as Ponte, Vigotski,Duval, among others, who highlight important aspects for consideration in the classroom. Thedevelopment of mathematical research activities allowed instructions in the classroom interactions, which potentialised the appropriation of the concepts of meaning processing, which compose thecontent of information dealing of the afore-mentioned school grade. 
id UNICAMP-21_02da498201c3be40402d866128f4268f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646586
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level Investigação matemática na sala de aula: tratamento da informação no ensino fundamentalMathematical investigationElementary schoolInformation processingInvestigação matemáticaEnsino fundamentalTratamento da informaçãoInvestigação matemática. Ensino fundamental. Tratamento da informação.This research, involving students from 8th grade of elementary school basic education at astate school in the town of Sertão, north of Rio Grande do Sul, aimed to analyze the potential of theapproach of mathematical investigation in the development of contents of the information processingblock. The analysis tools were records of math classes were developed by one of the researchers in herrole as a teacher. The theoretical basis for the research consists of authors such as Ponte, Vigotski,Duval, among others, who highlight important aspects for consideration in the classroom. Thedevelopment of mathematical research activities allowed instructions in the classroom interactions, which potentialised the appropriation of the concepts of meaning processing, which compose thecontent of information dealing of the afore-mentioned school grade. Esta pesquisa, envolvendo alunos de 8ª série do Ensino Fundamental de uma escola da rede estadual de ensino do município de Sertão, região norte do estado do Rio Grande do Sul, teve como objetivo analisar o potencial da abordagem de investigação matemática no desenvolvimento de conteúdos do bloco Tratamento da informação. Os instrumentos de análise foram os registros das aulas de matemática desenvolvidas por uma das pesquisadoras em sua função de professora. A base teórica foi constituída por autores como Ponte, Vigotski, Duval, entre outros, os quais apresentam aspectos importantes para análise da complexidade da sala de aula. O desenvolvimento das atividades de investigação matemática possibilitou interações que  potencializaram a apropriação de significados dos conceitos que compõem o conteúdo de tratamento da informação da referida série escolar.Universidade Estadual de Campinas2014-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864658610.20396/zet.v21i40.8646586Zetetike; Vol. 21 No. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35Zetetike; Vol. 21 Núm. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35Zetetike; v. 21 n. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-352176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586/13488Brazil; 2013Brasil; 2013Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrando, Neiva IgnêsBalke, Marlova Elizabete2023-11-23T16:52:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646586Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-23T16:52:33Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
Investigação matemática na sala de aula: tratamento da informação no ensino fundamental
title Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
spellingShingle Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
Grando, Neiva Ignês
Mathematical investigation
Elementary school
Information processing
Investigação matemática
Ensino fundamental
Tratamento da informação
Investigação matemática. Ensino fundamental. Tratamento da informação.
title_short Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
title_full Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
title_fullStr Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
title_full_unstemmed Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
title_sort Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level
author Grando, Neiva Ignês
author_facet Grando, Neiva Ignês
Balke, Marlova Elizabete
author_role author
author2 Balke, Marlova Elizabete
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grando, Neiva Ignês
Balke, Marlova Elizabete
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical investigation
Elementary school
Information processing
Investigação matemática
Ensino fundamental
Tratamento da informação
Investigação matemática. Ensino fundamental. Tratamento da informação.
topic Mathematical investigation
Elementary school
Information processing
Investigação matemática
Ensino fundamental
Tratamento da informação
Investigação matemática. Ensino fundamental. Tratamento da informação.
description This research, involving students from 8th grade of elementary school basic education at astate school in the town of Sertão, north of Rio Grande do Sul, aimed to analyze the potential of theapproach of mathematical investigation in the development of contents of the information processingblock. The analysis tools were records of math classes were developed by one of the researchers in herrole as a teacher. The theoretical basis for the research consists of authors such as Ponte, Vigotski,Duval, among others, who highlight important aspects for consideration in the classroom. Thedevelopment of mathematical research activities allowed instructions in the classroom interactions, which potentialised the appropriation of the concepts of meaning processing, which compose thecontent of information dealing of the afore-mentioned school grade. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586
10.20396/zet.v21i40.8646586
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586
identifier_str_mv 10.20396/zet.v21i40.8646586
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586/13488
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2013
Brasil; 2013
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 21 No. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35
Zetetike; Vol. 21 Núm. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35
Zetetike; v. 21 n. 2 (2013): jul./dez. [40]; 9-35
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589868527616