Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello, Leila Inês de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Dalcin, Andreia, Nunes, Luciana Neves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656749
Resumo: This paper presents results of a research of a professional master in the field of Statistical Education done with 7th grade students in a private school in Canoas-RS. The question “Can the search for understanding demographic data of slaves buried in the cemetery of the Santa Casa de Porto Alegre, in the XIX Century, contribute to the learning of statistics?” served for an interdisciplinary project in Mathematics, History and Science. With a random sample of 1559 slave death records from the book “Africanos na Santa Casa de Porto Alegre: Óbitos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa (1850 a 1885)” the class produced charts and tables. Through pretest and posttest it was evaluated that there were advances in the learning of statistical concepts. The statistical concepts were mobilized in the activities and the interdisciplinary look favored the process of data production and analysis, as well as assisted in the debate about black slavery in Porto Alegre in the XIX Century.
id UNICAMP-21_23a574baf75f7d9279b2c0d170a32d5a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656749
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)Interdisciplinaridade e estatística nos dados de escravos sepultados em Porto Alegre (1850-1885)Interdisciplinaridade e estatística nos dados de escravos sepultados em Porto Alegre (1850-1885)InterdisciplinarityStatistical educationStatistical literacyMathematical modelingElementary schoolInterdisciplinaridadeEducação estatísticaLetramento estatísticoModelagem matemáticaEnsino fundamentalThis paper presents results of a research of a professional master in the field of Statistical Education done with 7th grade students in a private school in Canoas-RS. The question “Can the search for understanding demographic data of slaves buried in the cemetery of the Santa Casa de Porto Alegre, in the XIX Century, contribute to the learning of statistics?” served for an interdisciplinary project in Mathematics, History and Science. With a random sample of 1559 slave death records from the book “Africanos na Santa Casa de Porto Alegre: Óbitos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa (1850 a 1885)” the class produced charts and tables. Through pretest and posttest it was evaluated that there were advances in the learning of statistical concepts. The statistical concepts were mobilized in the activities and the interdisciplinary look favored the process of data production and analysis, as well as assisted in the debate about black slavery in Porto Alegre in the XIX Century.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa de um mestrado profissional no campo da Educação Estatística feita com estudantes do 7º ano em uma escola privada de Canoas-RS. A questão A busca pela compreensão de dados demográficos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa de Porto Alegre, no século XIX, pode contribuir no aprendizado de Estatística? serviu para um projeto interdisciplinar de Matemática, História e Ciências. Com uma amostra aleatória de 1559 registros de óbitos dos escravos constantes no livro “Africanos na Santa Casa de Porto Alegre: Óbitos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa (1850 a 1885)”, a turma fez gráficos e tabelas. Através de pré e pós testes se avaliou que houve avanços no aprendizado de conceitos estatísticos. Conceitos estatísticos foram mobilizados nas atividades e o olhar interdisciplinar favoreceu o processo de produção e análise dos dados, bem como fomentou o debate sobre a escravidão negra em Porto Alegre no século XIX.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa de um mestrado profissional no campo da Educação Estatística feita com estudantes do 7º ano em uma escola privada de Canoas-RS. A questão A busca pela compreensão de dados demográficos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa de Porto Alegre, no século XIX, pode contribuir no aprendizado de Estatística? serviu para um projeto interdisciplinar de Matemática, História e Ciências. Com uma amostra aleatória de 1559 registros de óbitos dos escravos constantes no livro “Africanos na Santa Casa de Porto Alegre: Óbitos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa (1850 a 1885)”, a turma fez gráficos e tabelas. Através de pré e pós testes se avaliou que houve avanços no aprendizado de conceitos estatísticos. Conceitos estatísticos foram mobilizados nas atividades e o olhar interdisciplinar favoreceu o processo de produção e análise dos dados, bem como fomentou o debate sobre a escravidão negra em Porto Alegre no século XIX.Universidade Estadual de Campinas2020-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865674910.20396/zet.v28i0.8656749Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020013Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020013Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200132176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656749/22259https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656749/22260Rio Grande do Sul; 19th CenturyRio Grande do Sul; Século XIXRio Grande do Sul; Século XIXCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMello, Leila Inês deDalcin, AndreiaNunes, Luciana Neves2024-01-11T13:47:15Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656749Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T13:47:15Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
Interdisciplinaridade e estatística nos dados de escravos sepultados em Porto Alegre (1850-1885)
Interdisciplinaridade e estatística nos dados de escravos sepultados em Porto Alegre (1850-1885)
title Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
spellingShingle Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
Mello, Leila Inês de
Interdisciplinarity
Statistical education
Statistical literacy
Mathematical modeling
Elementary school
Interdisciplinaridade
Educação estatística
Letramento estatístico
Modelagem matemática
Ensino fundamental
title_short Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
title_full Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
title_fullStr Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
title_full_unstemmed Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
title_sort Interdisciplinarity and statistics in the data of slaves buried at Porto Alegre (1850 to 1885)
author Mello, Leila Inês de
author_facet Mello, Leila Inês de
Dalcin, Andreia
Nunes, Luciana Neves
author_role author
author2 Dalcin, Andreia
Nunes, Luciana Neves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mello, Leila Inês de
Dalcin, Andreia
Nunes, Luciana Neves
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinarity
Statistical education
Statistical literacy
Mathematical modeling
Elementary school
Interdisciplinaridade
Educação estatística
Letramento estatístico
Modelagem matemática
Ensino fundamental
topic Interdisciplinarity
Statistical education
Statistical literacy
Mathematical modeling
Elementary school
Interdisciplinaridade
Educação estatística
Letramento estatístico
Modelagem matemática
Ensino fundamental
description This paper presents results of a research of a professional master in the field of Statistical Education done with 7th grade students in a private school in Canoas-RS. The question “Can the search for understanding demographic data of slaves buried in the cemetery of the Santa Casa de Porto Alegre, in the XIX Century, contribute to the learning of statistics?” served for an interdisciplinary project in Mathematics, History and Science. With a random sample of 1559 slave death records from the book “Africanos na Santa Casa de Porto Alegre: Óbitos dos escravos sepultados no cemitério da Santa Casa (1850 a 1885)” the class produced charts and tables. Through pretest and posttest it was evaluated that there were advances in the learning of statistical concepts. The statistical concepts were mobilized in the activities and the interdisciplinary look favored the process of data production and analysis, as well as assisted in the debate about black slavery in Porto Alegre in the XIX Century.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656749
10.20396/zet.v28i0.8656749
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656749
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8656749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656749/22259
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656749/22260
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Rio Grande do Sul; 19th Century
Rio Grande do Sul; Século XIX
Rio Grande do Sul; Século XIX
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020013
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020013
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020013
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592898912256