(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Luciano Feliciano de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435
Resumo: This text aims to reflect on the school process of making people of sexual orientation different from the heteronormative one and how it can harm, for example, learning in Mathematics. It is suggested a disinvibilization from the problematization of prejudice. It moves between the processes of strangeness and subjectivities of gender and sexuality, based on experiences during the author's regular training. Through reminiscences, we sought to establish a dialogue with literature that deals with an education beyond an insertion in the world, but for a questioning about why things are, as they are being, in order to contribute with reflections for a possible decrease in injustices. It is hoped to sensitize teachers, from the initial training, to an exercise of a more empathic teaching capable of seeing all students in the classroom to offer a harmonious environment for teaching and learning.
id UNICAMP-21_2ce83fb6bd756c252d05427fbdfb1283
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660435
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers: reflexões sobre diversidade sexual na formação de professores de matemática(Des)Invisibilização: reflexões sobre diversidade sexual na formação de professores de matemáticaEducação matemáticaDiversidade de orientações sexuais na sala de aulaAula de matemática sem preconceitoMathematical educationDiversity of sexual orientations in the classroomMath class without prejudiceThis text aims to reflect on the school process of making people of sexual orientation different from the heteronormative one and how it can harm, for example, learning in Mathematics. It is suggested a disinvibilization from the problematization of prejudice. It moves between the processes of strangeness and subjectivities of gender and sexuality, based on experiences during the author's regular training. Through reminiscences, we sought to establish a dialogue with literature that deals with an education beyond an insertion in the world, but for a questioning about why things are, as they are being, in order to contribute with reflections for a possible decrease in injustices. It is hoped to sensitize teachers, from the initial training, to an exercise of a more empathic teaching capable of seeing all students in the classroom to offer a harmonious environment for teaching and learning.O presente texto objetiva refletir sobre o processo escolar de invizibilização de pessoas de orientação sexual diferente da heteronormativa e como ele pode prejudicar, por exemplo, a aprendizagem em Matemática. Sugere-se uma desinvibilização a partir da problematização do preconceito. Transita-se entre os processos de estranhamentos e subjetivações de gênero e sexualidade, a partir de vivências durante a formação regular do autor. Por meio de reminiscências, buscou-se estabelecer um diálogo com literatura que versa sobre uma educação para além de uma inserção no mundo, mas para um questionamento sobre o porquê de as coisas serem, como estão sendo, com a finalidade de contribuir com reflexões para uma possível diminuição de injustiças. Espera-se sensibilizar professores, desde a formação inicial, para um exercício de uma docência mais empática capaz de enxergar todos/as os/as estudantes na sala de aula para oferecer um ambiente respeitoso e acolhedor para o ensino e a aprendizagem.Universidade Estadual de Campinas2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/866043510.20396/zet.v29i00.8660435Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029Zetetike; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e0210292176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435/27941https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435/28057Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Zetetikéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Luciano Feliciano de2024-01-16T16:57:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660435Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-16T16:57:52Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers: reflexões sobre diversidade sexual na formação de professores de matemática
(Des)Invisibilização: reflexões sobre diversidade sexual na formação de professores de matemática
title (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
spellingShingle (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
Lima, Luciano Feliciano de
Educação matemática
Diversidade de orientações sexuais na sala de aula
Aula de matemática sem preconceito
Mathematical education
Diversity of sexual orientations in the classroom
Math class without prejudice
title_short (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
title_full (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
title_fullStr (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
title_full_unstemmed (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
title_sort (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
author Lima, Luciano Feliciano de
author_facet Lima, Luciano Feliciano de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Luciano Feliciano de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Diversidade de orientações sexuais na sala de aula
Aula de matemática sem preconceito
Mathematical education
Diversity of sexual orientations in the classroom
Math class without prejudice
topic Educação matemática
Diversidade de orientações sexuais na sala de aula
Aula de matemática sem preconceito
Mathematical education
Diversity of sexual orientations in the classroom
Math class without prejudice
description This text aims to reflect on the school process of making people of sexual orientation different from the heteronormative one and how it can harm, for example, learning in Mathematics. It is suggested a disinvibilization from the problematization of prejudice. It moves between the processes of strangeness and subjectivities of gender and sexuality, based on experiences during the author's regular training. Through reminiscences, we sought to establish a dialogue with literature that deals with an education beyond an insertion in the world, but for a questioning about why things are, as they are being, in order to contribute with reflections for a possible decrease in injustices. It is hoped to sensitize teachers, from the initial training, to an exercise of a more empathic teaching capable of seeing all students in the classroom to offer a harmonious environment for teaching and learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435
10.20396/zet.v29i00.8660435
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435
identifier_str_mv 10.20396/zet.v29i00.8660435
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435/27941
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435/28057
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Zetetiké
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Zetetiké
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029
Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029
Zetetike; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592966021120