(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435 |
Resumo: | This text aims to reflect on the school process of making people of sexual orientation different from the heteronormative one and how it can harm, for example, learning in Mathematics. It is suggested a disinvibilization from the problematization of prejudice. It moves between the processes of strangeness and subjectivities of gender and sexuality, based on experiences during the author's regular training. Through reminiscences, we sought to establish a dialogue with literature that deals with an education beyond an insertion in the world, but for a questioning about why things are, as they are being, in order to contribute with reflections for a possible decrease in injustices. It is hoped to sensitize teachers, from the initial training, to an exercise of a more empathic teaching capable of seeing all students in the classroom to offer a harmonious environment for teaching and learning. |
id |
UNICAMP-21_2ce83fb6bd756c252d05427fbdfb1283 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660435 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers: reflexões sobre diversidade sexual na formação de professores de matemática(Des)Invisibilização: reflexões sobre diversidade sexual na formação de professores de matemáticaEducação matemáticaDiversidade de orientações sexuais na sala de aulaAula de matemática sem preconceitoMathematical educationDiversity of sexual orientations in the classroomMath class without prejudiceThis text aims to reflect on the school process of making people of sexual orientation different from the heteronormative one and how it can harm, for example, learning in Mathematics. It is suggested a disinvibilization from the problematization of prejudice. It moves between the processes of strangeness and subjectivities of gender and sexuality, based on experiences during the author's regular training. Through reminiscences, we sought to establish a dialogue with literature that deals with an education beyond an insertion in the world, but for a questioning about why things are, as they are being, in order to contribute with reflections for a possible decrease in injustices. It is hoped to sensitize teachers, from the initial training, to an exercise of a more empathic teaching capable of seeing all students in the classroom to offer a harmonious environment for teaching and learning.O presente texto objetiva refletir sobre o processo escolar de invizibilização de pessoas de orientação sexual diferente da heteronormativa e como ele pode prejudicar, por exemplo, a aprendizagem em Matemática. Sugere-se uma desinvibilização a partir da problematização do preconceito. Transita-se entre os processos de estranhamentos e subjetivações de gênero e sexualidade, a partir de vivências durante a formação regular do autor. Por meio de reminiscências, buscou-se estabelecer um diálogo com literatura que versa sobre uma educação para além de uma inserção no mundo, mas para um questionamento sobre o porquê de as coisas serem, como estão sendo, com a finalidade de contribuir com reflexões para uma possível diminuição de injustiças. Espera-se sensibilizar professores, desde a formação inicial, para um exercício de uma docência mais empática capaz de enxergar todos/as os/as estudantes na sala de aula para oferecer um ambiente respeitoso e acolhedor para o ensino e a aprendizagem.Universidade Estadual de Campinas2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/866043510.20396/zet.v29i00.8660435Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029Zetetike; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e0210292176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435/27941https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435/28057Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Zetetikéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Luciano Feliciano de2024-01-16T16:57:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660435Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-16T16:57:52Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers (Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers: reflexões sobre diversidade sexual na formação de professores de matemática (Des)Invisibilização: reflexões sobre diversidade sexual na formação de professores de matemática |
title |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers |
spellingShingle |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers Lima, Luciano Feliciano de Educação matemática Diversidade de orientações sexuais na sala de aula Aula de matemática sem preconceito Mathematical education Diversity of sexual orientations in the classroom Math class without prejudice |
title_short |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers |
title_full |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers |
title_fullStr |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers |
title_full_unstemmed |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers |
title_sort |
(Dis)Invisibilization: reflections about sexual diversity in the formation of mathematics teachers |
author |
Lima, Luciano Feliciano de |
author_facet |
Lima, Luciano Feliciano de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Luciano Feliciano de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Diversidade de orientações sexuais na sala de aula Aula de matemática sem preconceito Mathematical education Diversity of sexual orientations in the classroom Math class without prejudice |
topic |
Educação matemática Diversidade de orientações sexuais na sala de aula Aula de matemática sem preconceito Mathematical education Diversity of sexual orientations in the classroom Math class without prejudice |
description |
This text aims to reflect on the school process of making people of sexual orientation different from the heteronormative one and how it can harm, for example, learning in Mathematics. It is suggested a disinvibilization from the problematization of prejudice. It moves between the processes of strangeness and subjectivities of gender and sexuality, based on experiences during the author's regular training. Through reminiscences, we sought to establish a dialogue with literature that deals with an education beyond an insertion in the world, but for a questioning about why things are, as they are being, in order to contribute with reflections for a possible decrease in injustices. It is hoped to sensitize teachers, from the initial training, to an exercise of a more empathic teaching capable of seeing all students in the classroom to offer a harmonious environment for teaching and learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435 10.20396/zet.v29i00.8660435 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v29i00.8660435 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435/27941 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8660435/28057 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Zetetiké https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Zetetiké https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029 Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029 Zetetike; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e021029 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592966021120 |