History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Britto, Flávia Aparecida
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gomes, Maria Laura Magalhães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725
Resumo: This article discusses theoretical and methodological aspects of the use of educational journals as a source ofresearch and focuses an investigation on mathematics and its teaching in Revista do Ensino de Minas Gerais(RE). This journal circulated from 1925 to 1971 and is a very important source for research on history ofeducation in Minas Gerais. The investigation aims at every text published RE until 1940 containing referencesto mathematics or its teaching. When we raise the general characteristics of such texts, we find that the groupformed by its authors and co-authors is varied and includes personalities from the political-pedagogical scenarioof the time. We also note that the most frequent type of text is the report of experience / observation / research /study and that the presence of some subjects as mathematics in schools after the reforms of 1927, conceptions / visions / values related to mathematics and / or their teaching, guidelines / suggestions for the approach of mathematical contents is very significant.
id UNICAMP-21_2d567a42ab82b083e67a8476f7fd8f1b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653725
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)História da educação Matemática na Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)History of mathematics educationEducational journalsRevista do Ensino de Minas GeraisHistória da educação matemáticaPeriódicos educacionaisRevista do Ensino de Minas GeraisThis article discusses theoretical and methodological aspects of the use of educational journals as a source ofresearch and focuses an investigation on mathematics and its teaching in Revista do Ensino de Minas Gerais(RE). This journal circulated from 1925 to 1971 and is a very important source for research on history ofeducation in Minas Gerais. The investigation aims at every text published RE until 1940 containing referencesto mathematics or its teaching. When we raise the general characteristics of such texts, we find that the groupformed by its authors and co-authors is varied and includes personalities from the political-pedagogical scenarioof the time. We also note that the most frequent type of text is the report of experience / observation / research /study and that the presence of some subjects as mathematics in schools after the reforms of 1927, conceptions / visions / values related to mathematics and / or their teaching, guidelines / suggestions for the approach of mathematical contents is very significant.Neste artigo, discutimos aspectos teórico-metodológicos do uso de periódicos educacionais como fonte de pesquisa e focalizamos uma investigação sobre a matemática e o seu ensino na Revista do Ensino de Minas Gerais (RE) - impresso oficial de extrema importância para a história da educação mineira que circulou de 1925 a 1971. Tal investigação tem como corpus textos publicados na RE até 1940 que contêm referências à matemática ou a seu ensino. Ao levantarmos as características gerais desse corpus, constatamos que é variado o grupo formado por seus autores e coautores, que inclui personalidades do cenário político-pedagógico da época. Notamos, ainda, que o tipo mais frequente de texto é o relato de experiência/ observação/ pesquisa/ estudo e que foi muito expressiva na RE a presença dos seguintes temas: a matemática nas escolas após as reformas de 1927; concepções/ visões/ valores relacionados à matemática e/ou a seu ensino; orientações/sugestões para a abordagem de conteúdos matemáticos.Universidade Estadual de Campinas2019-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865372510.20396/zet.v27i0.8653725Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190072176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725/19304https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725/20750Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBritto, Flávia AparecidaGomes, Maria Laura Magalhães2024-01-09T13:11:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653725Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-09T13:11:02Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
História da educação Matemática na Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
title History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
spellingShingle History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
Britto, Flávia Aparecida
History of mathematics education
Educational journals
Revista do Ensino de Minas Gerais
História da educação matemática
Periódicos educacionais
Revista do Ensino de Minas Gerais
title_short History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
title_full History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
title_fullStr History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
title_full_unstemmed History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
title_sort History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
author Britto, Flávia Aparecida
author_facet Britto, Flávia Aparecida
Gomes, Maria Laura Magalhães
author_role author
author2 Gomes, Maria Laura Magalhães
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Britto, Flávia Aparecida
Gomes, Maria Laura Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv History of mathematics education
Educational journals
Revista do Ensino de Minas Gerais
História da educação matemática
Periódicos educacionais
Revista do Ensino de Minas Gerais
topic History of mathematics education
Educational journals
Revista do Ensino de Minas Gerais
História da educação matemática
Periódicos educacionais
Revista do Ensino de Minas Gerais
description This article discusses theoretical and methodological aspects of the use of educational journals as a source ofresearch and focuses an investigation on mathematics and its teaching in Revista do Ensino de Minas Gerais(RE). This journal circulated from 1925 to 1971 and is a very important source for research on history ofeducation in Minas Gerais. The investigation aims at every text published RE until 1940 containing referencesto mathematics or its teaching. When we raise the general characteristics of such texts, we find that the groupformed by its authors and co-authors is varied and includes personalities from the political-pedagogical scenarioof the time. We also note that the most frequent type of text is the report of experience / observation / research /study and that the presence of some subjects as mathematics in schools after the reforms of 1927, conceptions / visions / values related to mathematics and / or their teaching, guidelines / suggestions for the approach of mathematical contents is very significant.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725
10.20396/zet.v27i0.8653725
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725
identifier_str_mv 10.20396/zet.v27i0.8653725
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725/19304
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725/20750
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007
Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592385110016