History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725 |
Resumo: | This article discusses theoretical and methodological aspects of the use of educational journals as a source ofresearch and focuses an investigation on mathematics and its teaching in Revista do Ensino de Minas Gerais(RE). This journal circulated from 1925 to 1971 and is a very important source for research on history ofeducation in Minas Gerais. The investigation aims at every text published RE until 1940 containing referencesto mathematics or its teaching. When we raise the general characteristics of such texts, we find that the groupformed by its authors and co-authors is varied and includes personalities from the political-pedagogical scenarioof the time. We also note that the most frequent type of text is the report of experience / observation / research /study and that the presence of some subjects as mathematics in schools after the reforms of 1927, conceptions / visions / values related to mathematics and / or their teaching, guidelines / suggestions for the approach of mathematical contents is very significant. |
id |
UNICAMP-21_2d567a42ab82b083e67a8476f7fd8f1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653725 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)História da educação Matemática na Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971)History of mathematics educationEducational journalsRevista do Ensino de Minas GeraisHistória da educação matemáticaPeriódicos educacionaisRevista do Ensino de Minas GeraisThis article discusses theoretical and methodological aspects of the use of educational journals as a source ofresearch and focuses an investigation on mathematics and its teaching in Revista do Ensino de Minas Gerais(RE). This journal circulated from 1925 to 1971 and is a very important source for research on history ofeducation in Minas Gerais. The investigation aims at every text published RE until 1940 containing referencesto mathematics or its teaching. When we raise the general characteristics of such texts, we find that the groupformed by its authors and co-authors is varied and includes personalities from the political-pedagogical scenarioof the time. We also note that the most frequent type of text is the report of experience / observation / research /study and that the presence of some subjects as mathematics in schools after the reforms of 1927, conceptions / visions / values related to mathematics and / or their teaching, guidelines / suggestions for the approach of mathematical contents is very significant.Neste artigo, discutimos aspectos teórico-metodológicos do uso de periódicos educacionais como fonte de pesquisa e focalizamos uma investigação sobre a matemática e o seu ensino na Revista do Ensino de Minas Gerais (RE) - impresso oficial de extrema importância para a história da educação mineira que circulou de 1925 a 1971. Tal investigação tem como corpus textos publicados na RE até 1940 que contêm referências à matemática ou a seu ensino. Ao levantarmos as características gerais desse corpus, constatamos que é variado o grupo formado por seus autores e coautores, que inclui personalidades do cenário político-pedagógico da época. Notamos, ainda, que o tipo mais frequente de texto é o relato de experiência/ observação/ pesquisa/ estudo e que foi muito expressiva na RE a presença dos seguintes temas: a matemática nas escolas após as reformas de 1927; concepções/ visões/ valores relacionados à matemática e/ou a seu ensino; orientações/sugestões para a abordagem de conteúdos matemáticos.Universidade Estadual de Campinas2019-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865372510.20396/zet.v27i0.8653725Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190072176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725/19304https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725/20750Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBritto, Flávia AparecidaGomes, Maria Laura Magalhães2024-01-09T13:11:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653725Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-09T13:11:02Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) História da educação Matemática na Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) |
title |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) |
spellingShingle |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) Britto, Flávia Aparecida History of mathematics education Educational journals Revista do Ensino de Minas Gerais História da educação matemática Periódicos educacionais Revista do Ensino de Minas Gerais |
title_short |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) |
title_full |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) |
title_fullStr |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) |
title_full_unstemmed |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) |
title_sort |
History of Mathematics Education in Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1971) |
author |
Britto, Flávia Aparecida |
author_facet |
Britto, Flávia Aparecida Gomes, Maria Laura Magalhães |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Maria Laura Magalhães |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Britto, Flávia Aparecida Gomes, Maria Laura Magalhães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of mathematics education Educational journals Revista do Ensino de Minas Gerais História da educação matemática Periódicos educacionais Revista do Ensino de Minas Gerais |
topic |
History of mathematics education Educational journals Revista do Ensino de Minas Gerais História da educação matemática Periódicos educacionais Revista do Ensino de Minas Gerais |
description |
This article discusses theoretical and methodological aspects of the use of educational journals as a source ofresearch and focuses an investigation on mathematics and its teaching in Revista do Ensino de Minas Gerais(RE). This journal circulated from 1925 to 1971 and is a very important source for research on history ofeducation in Minas Gerais. The investigation aims at every text published RE until 1940 containing referencesto mathematics or its teaching. When we raise the general characteristics of such texts, we find that the groupformed by its authors and co-authors is varied and includes personalities from the political-pedagogical scenarioof the time. We also note that the most frequent type of text is the report of experience / observation / research /study and that the presence of some subjects as mathematics in schools after the reforms of 1927, conceptions / visions / values related to mathematics and / or their teaching, guidelines / suggestions for the approach of mathematical contents is very significant. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725 10.20396/zet.v27i0.8653725 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v27i0.8653725 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725/19304 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8653725/20750 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007 Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007 Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019007 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592385110016 |